Marathon bij 25-30 graden

Plaats reactie
Chinese Wall Conquerer

Marathon bij 25-30 graden

Bericht door Chinese Wall Conquerer »

Hi all,

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik hoop dat dit de juiste plek is om deze vraag te stellen.

20 Mei loop ik mijn eerste marathon: de marathon over de Chinese muur (200km naast Beijing).
Daar zal het dan rond de 25-30 graden zijn en daar kan ik me in dit koude kikkerlandje moeilijk om voorbereiden.

Bij de marathon staat er ongeveer elke 5km een waterpost, sommige met banaan of gel.

Mijn plan is hierbij als volgt:
Pet en zonnebril dragen.
Bij elke waterpost hoofd afkoelen met water en voldoende drinken.

Hebben jullie verder tips/tricks om hier goed mee om te gaan / hier goed op voor te bereiden?
Elk idee is welkom :D

Groeten,

Paul
Bas V

Re: Marathon bij 25-30 graden

Bericht door Bas V »

Dag Paul,

Mooie plek om een marathon te lopen! Hierbij alvast heel veel succes. Op internet zijn wel rekenformules te vinden m.b.t. vochtinname. Bij die temperaturen heb je echt wel wat nodig. Een liter per uur of misschien wel meer? Om de vijf km een waterpost is dan best krap. Ik liep ooit een halve in NL bij 28 graden en kwam zo'n beetje uitgedroogd over de finish. Misschien moet je gaan oefenen met een waterrugzak ofzo. Als je het alleen van bekers moet hebben sta je elke vijf km lang stil om enkele bekers te drinken. Als er tappunten zijn, kun je misschien met een fles van 500 ml lopen. Maar goed, hangt allemaal af van wat je plezierig vindt. Los daarvan, zul je hoe dan ook flink vocht moeten aanvullen. Let ook op zouten, mineralen etc.

Groet, Bas
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Paul,

Wat een leuke uitdaging :-)

Wat ik erg verfrissend vind is een natte spons in je nek leggen, of als dit niet voorhanden is je hand nat maken en die in je nek leggen.

Met blijde groet,

Rob
papalaatje49395800

Bericht door papalaatje49395800 »

Ik heb de marathon gelopen in rdam en toen was het 20 graden. In de winter heb ik getraind en toen was het uiteraard veel kouder.

Normaal heb ik tijdens het hardlopen een hartslag tussen de 125-140 (best wat laag) maar kreeg het tijdens de marathon zwaar en zag dat mijn hartslag tussen de 140 en 155 was. Voor mijn doen veel te hoog.

Dus een tip van mij (amateur loper) is om je hartslag in de gaten te houden en dus ook om te trainen als het warm is.
Wellicht wat out-of-box tip, warm aankleden tijdens de trainig :D

succes!
Plaats reactie