Hallo allemaal,
Gisteren heb ik met succes de marathon van Enschede uitgelopen. 3.58.23 uur! Ik ben dik tevreden, ondanks het feit dat ik er langer over deed dan de theorie gelet op mijn 10 km tijd voorschrijft (3.45.00 uur).
Even een kort verslag. Ik liep weg tussen de pacers van 3.45 uur en 4.00 uur. Zoals sommige anderen ook hebben ervaren, kreeg ik mij hartslag niet omlaag. Rond km 2 zat ik al over mijn marathonhartslag van 154. Dit terwijl ik echt een stuk langzamer liep dan tijdens mijn 14 km trainingen. Tijdens die trainingen liep ik gemiddeld op een pace van 4.52. Nu zat ik daar met 5.31 in de 3e km toch echt een stuk boven. Desondanks toch een hoge hartslag die ik slechts met moeite enkele slagen omlaag kreeg. Al snel koos ik ervoor om de pacers van 3.45 uur te laten lopen. Achteraf een hele goede keuze denk ik omdat ik anders de finish mogelijk niet had gehaald. Vanaf 33 km liep ik op heipalen en voelde ik irritatie achter beide knieschijven. Conditioneel en qua ademhaling voelde ik mij echter wel goed. Doorlopen dus. Op km 34 werd ik ingehaald door de pacers van 4.00 uur. Toen de keuze gemaakt hierbij aan te haken en koste wat het kost bij te blijven. Het laatste stuk van het parcours is echt killing. Van Enschede naar Glanerbrug heen en terug waarvan het laatste stuk vals plat omhoog en de wind op kop. Gek genoeg liep mijn hartslag niet veel verder op dan 165. Dat ging dus best goed. De benen waren er toen wel klaar mee overigens. Toch doorzetten en uiteindelijk net onder de 4 uur over de finish. Hoera voor Sportrusten! Heb overigens wel een spierpijn van jewelste vandaag………..
Vanuit interesse nog een vraag
Is er een andere verklaring mogelijk dan wedstrijdspanning voor mijn hoge hartslag vanaf het begin? En is dat van invloed op wat je benen kunnen leveren tijdens de marathon? Ik liep dus van meet af aan op en boven mijn marathonhartslag. Als ik tot de 30 km daar een stuk onder was gebleven, had ik er misschien wel 4.30 uur over gedaan. Dat loopt wel erg uit de pas met de prognose. Wat mij gelet op mijn stuk lagere tempo dan tijdens mijn trainingen enigszins verbaasde, was hoe zwaar mijn benen al voelden na de 22 km. Op de één of andere manier had ik dat niet verwacht. De man met de hamer was het volgens mij niet. Conditioneel ging het best goed. Eten en drinken in voorbereiding en tijdens het lopen was ook helemaal volgens het boekje. Ben benieuwd naar jullie reactie!
Groeten,
Bas
Enschede marathon gehaald
- RunningRob - Sportrusten
Re: Enschede marathon gehaald
Hoi Bas,
Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde!
Tja, wat betreft je hartslag blijft het toch een beetje gissen. In het begin kan het de westrijdspanning zijn maar na een kilometer of 3 en met de juiste ademhaling moet je hartslag toch wel onder controle zijn.
Een oorzaak zou kunnen zijn een stressvolle week of een (nog) onondekte ziekte onder de leden. Dat laatste lijkt me bij jou niet het geval want dan had je nu wel geweten.
Ik moet zeggen dat ik min of meer hetzelfde heb meegemaakt tijdens de Utrecht Marathon. Ik liep deze puur op hartslag en kwam er na een paar kilometer toen ook achter dat ik tot een halve minuut langzamer liep dan tijdens de trainingen. Ik weet het toen aan de erg drukke weken op het werk in de twee weken voor de marathon....
Met blijde groet,
Rob
Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde!
Tja, wat betreft je hartslag blijft het toch een beetje gissen. In het begin kan het de westrijdspanning zijn maar na een kilometer of 3 en met de juiste ademhaling moet je hartslag toch wel onder controle zijn.
Een oorzaak zou kunnen zijn een stressvolle week of een (nog) onondekte ziekte onder de leden. Dat laatste lijkt me bij jou niet het geval want dan had je nu wel geweten.
Ik moet zeggen dat ik min of meer hetzelfde heb meegemaakt tijdens de Utrecht Marathon. Ik liep deze puur op hartslag en kwam er na een paar kilometer toen ook achter dat ik tot een halve minuut langzamer liep dan tijdens de trainingen. Ik weet het toen aan de erg drukke weken op het werk in de twee weken voor de marathon....
Met blijde groet,
Rob