Vandaag succesvol de Halve van De Haar gelopen; toch vragen.

Plaats reactie
pinovino

Vandaag succesvol de Halve van De Haar gelopen; toch vragen.

Bericht door pinovino »

Zoals het onderwerp aangeeft: ik heb vandaag de Halve van De Haar gelopen. Het was mijn eerste halve marathon (ik loop normaliter 10 kilometers), ben in januari begonnen dus met trainen en ik heb de methode als prettig ervaren. Het lopen vandaag was, ik kan het zelf bijna niet geloven, een fijne ervaring. Op 13 kilometer had ik een euforisch moment met het goede weer, geweldige muziek op mijn MP3 speler en een prettig gevoel in mijn lijf. :mrgreen: De laatste 3 kilometer waren zwaar maar ik heb in een ruk kunnen doorlopen en ben heel tevreden met mijn prestatie. Wat mij betreft werkt het Sportrusten schema.
Maar ik had ook een ietwat vreemde ervaring vandaag en daar gaat mijn vraag over, en (natuurlijk) heeft die met de hartslag te maken. Mijn halve marathon hartslag ligt rond de 156. Daar heb ik de afgelopen maanden op getraind en ik heb ook gemerkt dat ik steeds sneller ben gaan lopen op die hartslag (en lager). Tijdens de trainingen had ik nooit problemen om mijn hartslag op of rond dat getal te krijgen. Vandaag tijdens de Halve echter ging dit niet zo gemakkelijk. Of eigenlijk: niet. Wat ik ook probeerde, de hartslag lag meestal ruim boven de 160 en slechts een paar keer zat die daar onder, terwijl mijn tempo duidelijk ónder dat van mijn trainingen lag. Dus ik liep bij wijze van spreken langzamer dan ooit! Op een gegeven moment had ik een paar renners gevonden wiens tempo me wel lag en ik heb de hartslagmeter gelaten voor wat die was en ben met hun hulp verder vrij ontspannen naar het einde toe gelopen. Na 17 kilometer nog wat proberen te versnellen en ik heb nog wat mensen in weten te halen.
Maar waren dit zenuwen? De adrenaline? Is het raar dat ik met een veel hogere hartslag langzamer dan normaal loop? Heeft iemand anders ook zulke ervaring?
Ik lees het graag. :)
RunningRob - Sportrusten

Re: Vandaag succesvol de Halve van De Haar gelopen; toch vra

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

pinovino schreef:Maar waren dit zenuwen? De adrenaline? Is het raar dat ik met een veel hogere hartslag langzamer dan normaal loop? Heeft iemand anders ook zulke ervaring?
Ik lees het graag. :)
Dat blijft vaak een raadsel. Ik loop soms een training op marathonhartslag sneller dan de intensieve training... Niet vaak, maar het gebeurt wel eens.

Andersom gebeurt dus ook, dat een training / wedstrijd veel langzamer gaat dan gezien de hartslag zou moeten. Stress buiten de wedstrijd om, verkeerd eten, te weinig drinken, een verborgen ziekte onder de leden, het speelt allemaal mee, en als een aantal factoren samen vallen kan zonder duidelijke oorzaak een tijd tegenvallen.

Ik zou me er dus geen zorgen over maken. Als je rusthartslag normaal blijft, is er nog niet veel aan de hand.

met blijde groet,
Rob
pinovino

Bericht door pinovino »

Nog bedankt voor je antwoord Rob. Zorgen maak ik me ook niet. Ik ben heel blij dat ik een halve marathon dankzij jullie tips heb voltooid. :)
DirkIII

Bericht door DirkIII »

Ik moet aankomende zondag mij eerste halve lopen, maar ik herken het wel wat je zegt.
Bij mij zie ik het verschil heel duidelijk tussen s'ochtends (lage hartslag bij hoog tempo) en s'avonds. (hogere hartslag en toch lager tempo) maar dat zal ook met werkstress en dergelijke te maken hebben.

Maar, gefeliciteerd met het uitlopen!
Plaats reactie