Zomaar wat gedachten:
Ben supertrots, dat als eerste natuurlijk. Was echt wel zenuwachtig of ik het wel zou redden. Nooit verder gelopen dan 21 km, en ook dat maar 1 keer!
Mijn idee was uitlopen, mijn snelheid wilde ik onder de 7km/min houden. Dat zou ik het in ongeveer 5 uur wel moeten redden.
Eerste (beginners-)probleem was dat mijn hartslag op 160 zat, bij aanvang, en die kreeg ik niet naar beneden! Meestal zakt mijn hartslag na een km of 8 wel naar het marathon-tempo (144 in mijn geval), maar nu dus echt niet. Op een gegeven moment heb ik het losgelaten en ben gewoon mijn eigen tempo gaan lopen. Maar ik heb me daar in eerste instantie wel zorgen over gemaakt: zou ik het wel redden als mijn hartslag niet naar beneden wilde? Uiteindelijk is mijn gemiddelde hartslag 156 geworden. Dus helemaal niet slecht. Maar niet helemaal volgens het boekje.
Fysiek ging het verder over het algemeen helemaal prima, lichte pijntjes die ook weer verdwenen. Onder mijn voeten vormden zich blaren. Dat was nieuw. Nooit eerder tijdens de trainingen meegemaakt. Maar er doorheen gelopen.
Na 11 km al kwam er een fietser naast me die de bezem bleek te zijn van de marathon. Ik lag al laatste! Moeilijk om dan te bedenken dat je je eigen tempo moet houden.. Gelukkig haalde ik al snel iemand in. Een-na-laatste.. En daarna nog een paar..
Aanrader voor mensen die hun eerste gaan lopen en ook niet zo snel zijn als ik: kies er een die heel druk is op de marathon. dan loop je met meer mensen, en dat motiveert toch wel! Dat had ik van tevoren niet bedacht, maar ik denk dat wanneer je Amsterdam of Rotterdam pakt, de kans groter is dat er meer mensen met je meelopen. Utrecht was vrij dun bezaaid op de marathon.
Verder was het toch vooral een mentaal dingetje.
Na 14 km dacht ik, nog 2 keer. Na 28 km ging ik aftellen en wist ik dat het ging lukken.
Man met hamer op 35 km klopt ook wel. Alles doet pijn. Daar begon ook het verval en ging ik iets langzamer lopen.
Ik heb het gehaald in 5 uur!
Dank aan het sportrusten team voor de methode. Deze is van de bucketlist. Denk dat ik me voorlopig ga bezighouden met 10 en 21 max.
Marielle