Hallo,
Ik train voor de marathon van Enschede (26 april). Afgelopen zondag heb ik, niet omdat het moet maar omdat het kan, de CPC in Den Haag gelopen (halve marathon). Heerlijk!
Voor de CPC heb ik erg getwijfeld tussen lekker op hoge maratonhartslag 144 (laag is 139) gaan en gewoon lekker knallen. Ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. Mijn PR op de halve was 2u6'11" en ben gewoon achter een pacer van 2u gaan rennen. Dat hield ik ongeveer 15 km vol, terwijl mijn HR zo ongeveer 162 was. Vrij hoog dus. Toen kwam de boulevard en wraakte de warmte zich en zakte het tempo in. Uiteindelijk toch een nieuw PR op 2u5'13" en langzamer dan gehoopt.
Nu weet ik wel dat de HR te hoog lag. Maar hoe had ik nou wel een goede halve marathon hartslag kunnen uitrekenen?
Wat gegevens: mijn omslagpunt heb ik op 172 ingesteld en mijn 10K tijd is 54 minuten. Mijn omslagpunt heb ik omhoog bijgesteld zodat uiteindelijk mijn marathonhartslag 6 punt hoger ligt dan in eerste instantie opgegeven. De huidige waarden zijn zeer goed te doen en sluiten goed aan bij mijn verwachtingspatroon.
Dank alvast voor toelichting.
Verschil tussen marathon en halve marthon hartslag (nav CPC)
- RunningRob - Sportrusten
Re: Verschil tussen marathon en halve marthon hartslag (nav
Hoi,
De tweede druk van de marathonrevolutie bevat de tabellen voor de halve en de hele.
Maar... Wat je kunt doen is even je online schema veranderen in het schema voor de halve en dan de hartslagen noteren, (en daarna gelijk weer terug naar de hele uiteraard).
Met blijde groet,
Rob
De tweede druk van de marathonrevolutie bevat de tabellen voor de halve en de hele.
Maar... Wat je kunt doen is even je online schema veranderen in het schema voor de halve en dan de hartslagen noteren, (en daarna gelijk weer terug naar de hele uiteraard).
Met blijde groet,
Rob