Schommelingen pace (onrustig tempo)

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Moise Emonts

Schommelingen pace (onrustig tempo)

Bericht door Moise Emonts »

Hallo,
Ik ben sinds half januari gestart met het 100 dgn programma in voorbereiding voor de Marathon in Wenen (eind april). Het is mijn 4de marathon, maar deze methode doe ik voor het eerst. Ik vind het super spannend om niet de 'lange' afstanden te moeten lopen, maar ervaar het wel als prettig dat het tempo wat hoger ligt dan ik eerder gewend was in trainingen en de afstanden korter zijn (minder tijd vergen :)

Waar ik tegenaan loop met deze methode is om de gewenste hartslag te halen (marathon hoog of intensieve training) ik flink tempo moet maken, zodra de juiste hartslag aangetikt ben ik vaak al meer vermoeid en moet ik terugschakelen in tempo. Dit brengt tijdens het lopen veel mentale onrust en dat zie ik terug in de statistieken die qua pace alle kanten op schieten.

Ik heb het gevoel liever op een strak tempo te lopen dan op een strakke hartslag, maar wat is jullie advies in deze?
RunningRob - Sportrusten

Re: Schommelingen pace (onrustig tempo)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
Moise Emonts schreef: Waar ik tegenaan loop met deze methode is om de gewenste hartslag te halen (marathon hoog of intensieve training) ik flink tempo moet maken, zodra de juiste hartslag aangetikt ben ik vaak al meer vermoeid en moet ik terugschakelen in tempo.
Moet je terug schakelen omdat je te moe bent? En dus onder de gewenste hartslag gaat lopen? Of schiet je hartslag over de gewenste hartslag heen en moet je daarom terug schakelen?

Mijn advies zou zijn om te proberen niet te snel op de gewenste hartslag te gaan lopen. Probeer niet veel sneller te gaan dat het tempo waar je uiteindelijk op uit zal komen. Laat de hartslag rustig oplopen en probeer deze dan vast te houden als je de gewenste waarde hebt behaald. Dit mag rustig 1 kilometer of langer duren. Dat je gemiddeld over de hele training onder de gewenste harstlag blijft is geen probleem.
Succes!

Met blijde groet,
Rob
Plaats reactie