Enschede marathon 23 april 2017

Jaapmans

Enschede marathon 23 april 2017

Bericht door Jaapmans »

Hallo,

Over ruim 100 dagen ga ik meedoen aan de marathon van Enschede, mijn oude studiestad. Ik heb 2x eerder een marathon gelopen op de klassieke manier (veel kilometers in de voorbereiding) en hoop meer tijd over te houden voor gezin en fitter en uitgeruster aan de start van de marathon te verschijnen.

Zijn hier nog meer mensen die met het 100 dagen schema deelnemen in Enschede?

Groet, Jaap
sabinebomba

Re: Enschede marathon 23 april 2017

Bericht door sabinebomba »

Ja, ik ga mijn eerste hele marathon lopen in Enschede met het schema.
Drie keer eerder een halve marathon in Enschede gelopen, waarvan de laatste vorig jaar met het Sportrusten schema. Mijn doel was onder de 2 uur lopen en dankzij het schema ging dat perfect! Ik ben afgelopen maandag al begonnen met het marathon schema zodat ik een beetje speling heb ( en niet langer kon wachten), maar het is wel heel erg wennen vergeleken met vorig jaar trainen voor de halve! Toen moest ik erg hard lopen om de hoge hartslagen te halen en nu mag ik heel rustig lopen. Ik heb heel veel vertrouwen in het schema, dus het komt vast goed.
Jij heel veel succes!
Bas V

Bericht door Bas V »

Hallo,

Ik train ook voor Enschede. Het wordt mijn eerste marathon. Ben al een tijdje bezig en begin deze week met het 100 dagen schema. Ik bouw wel enkele langere duurlopen in. Dit om te ontdekken hoe ik het met bepaalde voetklachten houd op lange afstanden. Op de 14 km heb ik daarvan geen last, vandaar. Succes met de voorbereidingen ook!

Groet, Bas
peterde
Contacteer:

Bericht door peterde »

Hallo Bas,

En daarom train je eigenlijk in het schema niet langer dan die 14! Je hebt dan eigenlijk alleen maar last van je voetklachten bij de marathon. Ik ben bang dat jij bij die langere ingebouwde duurlopen daar dan wel last van gaat krijgen en daardoor bij de marathon zelf nog meer. Wat zijn eigenlijk de klachten? Misschien is er iets aan te doen?
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Bas V

Bericht door Bas V »

Dag Peter, Ik begrijp wat je zegt. Ik ben ook bezig met een oplossing (podotherapeutische sportzooltjes). Alleen zou in mijn geval max tot 14 km lopen, mijzelf voor de gek houden zijn. Onder de huidige omstandigheden zou ik dan met het schema conditioneel goed aan de start verschijnen, maar na 28 km oid moeten afhaken qua voeten. Ik moet dus uitzoeken tot welk punt het gaat, ook met de zooltjes die nu in de maak zijn. Als ik aan de start verschijn, wil ik de afstand ook uitlopen en niet hoeven afhaken op een nu voorzienbaar probleem. Ik zal dus de komende tijd 1 of 2 keer richting de 30 lopen.

Groet, Bas
JosM

Bericht door JosM »

Ik wil ook aan de Enschede marathon gaan deelnemen. Wordt mijn allereerste marathon. Ik zag, door de traditionele lange duurtrainingen, deelname aan een marathon eigenlijk nooit zo zitten. De 100-dagen filosofie is voor mij dus de ideale oplossing! Heb al meerdere halve marathons gelopen en wil nu (op mijn 60e!) eindeljjk wel eens een hele gaan doen! Ben inmiddels vanaf eind november weer lekker aan het lopen en heb er veel vertrouwen en zin in!

Jullie ook veel succes met de trainingen en xie jullie in Enschede!
Jos
martin58

Bericht door martin58 »

Hoi allen,

Ik ga ook de marathon van Enschede lopen en ook voor mij is dat de eerste.
Ik zat nog wel even te stoeien met het berekende schema, ik moest op hartslag 138 lopen, maar dan liep ik belachelijk langzaam (7:54/km). Een bekend probleem als je de koffiehoek er op naleest

Mijn vraag aan het sportrustenteam of ik nu goed bezig ben:

gegevens:
halve marathon Enschede 2016: tijd 2h06, gemiddelde hartslag 161
snelste 10 km tijd 55,50 (niet in wedstrijd)
mijn zelf bepaalde omslagpunt (met de app) zou 166 zijn,

ik zou de marathon volgens de tabellen moeten lopen met een tempo van 6:38/km
Dit tempo heb ik vanmorgen gelopen over 10 km en had een gemiddelde hartslag van 148.
Mag ik aannemen dat dit voor mij de correcte marathonhartslag is op dit moment?

Groet,
Martin
Bas V

Bericht door Bas V »

Dag allemaal,

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord. Ik loop met mijn marathonhartslag van 154 juist weer behoorlijk snel. Kan het goed volhouden maar het zijn uitdagende trainingen. Is dat de bedoeling of juist niet? De gemiddelde pace bij een training van 12 km ligt met 4.52 ( gemiddelde harslag 154) een stuk lager dan mijn pace van 5.15 bij mijn recent gelopen halve marathon. Of is het veval tijdens een marathon heel groot?

Groet,
Bas
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martin,
martin58 schreef:ik zou de marathon volgens de tabellen moeten lopen met een tempo van 6:38/km
Dit tempo heb ik vanmorgen gelopen over 10 km en had een gemiddelde hartslag van 148.
Mag ik aannemen dat dit voor mij de correcte marathonhartslag is op dit moment?
Hier heb ik op zich geen probleem mee, houd wel in je achterhoofd dat iedere training een momentopname is, ik loop rustig de ene training 20 seconden sneller per km dan de andere (op dezelfde hartslag). Dus als dit tempo bij meerdere trianingen blijkt te kloppen dan zit het goed.

Wel is het normaal dat je gedurende de 100 dagen sneller zult worden op marathonhartslag.

Mocht er nog iets onduidelijk zijn dan hoor ik het graag.

Met blijde groet,

Rob
RunningRob - Sportrusten

Bas V schreef:Ik loop met mijn marathonhartslag van 154 juist weer behoorlijk snel. Kan het goed volhouden maar het zijn uitdagende trainingen. Is dat de bedoeling of juist niet? De gemiddelde pace bij een training van 12 km ligt met 4.52 ( gemiddelde harslag 154) een stuk lager dan mijn pace van 5.15 bij mijn recent gelopen halve marathon. Of is het veval tijdens een marathon heel groot?
Je zou je verval moeten kunnen zien tijdens je laatste marathon, of heb je dit niet geregistreerd? :)

Je hartslag loopt langzaam op tijdens de marathon, dus het is niet ernstig als blijkt dat je wat sneller loopt op marathonhartslag. Als het goed is zul je ook merken dat je tijdens het laatste stuk van een 14k training ietsje lamgzamer bent dan aan het begin (bij gelijkblijvende hartslag).

Vandaar ook dat je aan het begin van de marathon begint met een hartslag wat lager dan je marathonhartslag, en deze mag dan gedurende de marathon oplopen tot boven je marathonhartslag.

Met blijde groet,

Rob
JosM

Bericht door JosM »

Maar ff de bevindingen van hedenmorgen:
Volgens mijn Enschede-schema moest ik vandaag 6km doen met een Hfgem=142. Net als in andere topics aangegeven is dat ook voor mij te laag. Ben dus maar uitgegaan van een Hfgem=150. Mijn omslagpunt ligt op 160-165.
Lekker rustig vertrokken en kreeg na de eerste kilometer een leuk tempo te pakken waarbij mijn Hf rond de 150 bleef. Mij niet meer, zoals vroeger bij mij gebruikelijk, druk gemaakt om mijn eindtijd en gemiddelde snelheid maar vooral gelet op mijn hartslag en ademhaling. Uiteindelijk heerlijk relaxed gelopen zonder spierpijn, ademnood of stress. Had na afloop het gevoel dat ik het rondje gemakkelijk nog een keertje had kunnen doen! Kortom, heb hiermee kennelijk mijn marathonpace te pakken!
Voor de statistiek: Hfgem exact 150 en Vgem=9.32km/h
De komende 10 weken dit nu lekker uitbouwen en ik kan met vertrouwen de marathon van Enschede tegemoet zien!
Allemaal veel succes met de trainingen en hartelijke groeten uit Noord Oost Grunnen
:D
Jos
Jaapmans

Bericht door Jaapmans »

Dank jullie wel voor de reacties! Leuk om te zien dat er nog meer sportrusters meedoen aan Enschede. Tzt moeten we maar eens kijken of we onze eigen 'koffiehoek' kunnen organiseren die ochtend :)
Bas V

Bericht door Bas V »

Goed plan! Train ze tot die tijd. Groet, Bas
JosM

Bericht door JosM »

10 km voluit
Volgens mijn Enschede-schema moest ik gisteren 10 km voluit afleggen. Met een temperatuur van -1°C en een harde ijskoude oostenwind was het niet moeilijk om voor de loopband te kiezen. Vanwege de lage temperatuur en gladde wegen heb ik dat de laatste weken vaker gedaan en dat bevalt mij erg goed. Ik heb nu echter een (griep?)virusje onder de leden, voel mij afwisselend koud en erg warm, en twijfel of ik überhaupt wel die maximaal training moet gaan doen.

Na een sportlunch en een uitlaatrondje met de hond sta ik even later in het fitnesscentrum op de loopband. Wat ga ik doen? Ik voel mij toch goed genoeg om het te gaan proberen. Na wat warmlopen stel ik de loopband in op 11km/h en vertrek. De eerste 6km kan ik mijn ademhaling goed onder controle en onder de 150 houden. Dan krijg ik toch "last" van de warmte en neemt mijn hartslag toe. Door goed te blijven ademen echter nog altijd onder mijn omslagpunt. Vanaf 8500mt versnel ik naar 11,5km/h. Vanaf 9000mt naar 12,0 en vanaf 9500mt naar 12,5. Als laatste een eindsprint op 13km/h.
Eindtijd 53'40" , Vgem=11,18km/h, Hfmax=175 en Hfgem=155.

Tja, 30 jaar geleden kon ik de 10K in 40-45 minuten afraffelen. Das war einmal :cry:
Gezien mijn huidige lichamelijke omstandigheden ben ik nu blij met dit resultaat. Heb een lekker gevoel in de 'pootjes' en zie de komende weken met vertrouwen tegemoet!
:D
Ben benieuwd hoe jullie momenteel gaan en de 10km maximaal hebben aangepakt!
Grts
Jos
Bas V

Bericht door Bas V »

Goed bezig Jos! Ik heb mijn 10 km maximaal ingewisseld voor een duurloop van 28 km door een prachtig besneeuwd landschap vanochtend. Dit om therapeutische zooltjes te testen. Ging lekker. Veel minder pijn aan mijn voet. Hoef komende tijd dus niet nog eens zo'n afstand te lopen. Denk dat het wel gaat lukken zo. Volg nu gewoon het schema. Kom ik vanzelf bij een 10 km max training. Succes allemaal. Groet, Bas
JosM

Bericht door JosM »

Griep
Vorige week woensdag: strakblauwe hemel, zonnetje en de harde ijskoude oostenwind had plaatsgemaakt voor een zacht ZW briesje. Ik voelde mij nog steeds niet geheel fit en zag een training "vogels kijken" niet zo zitten. Heb dus maar mijn ATB gepakt en lekker op t gemak 35 km door de mooie natuur van NO Groningen gereden. Heerlijk! De teleurstelling kwam de volgende dag: compleet door de griep geveld. Hele dag rillend onder een dekbed op de bank, alles doet zeer en je voelt je hondsberoerd. Kon mijn niet voorstellen dat ik een dag eerder nog heerlijk op de ATB had gezeten! 'sAvonds met twee paracetamolletjes naar bed. De volgende dag geen spierpijn meer en ik dacht er vanaf te zijn. Vervolgens toch nog enkele dagen snotverkouden geweest. Inmiddels heb ik 35km training gemist en krijg ik sterke twijfels over mijn geplande deelname aan de Halve Marathon van Haren op 11 maart as.
Vanmorgen had ik gelukkig weer voldoende lucht. Ben nog wel zweterig en absoluut niet 100% maar de drang om te gaan trainen overwint. Vanwege de extreme weersomstandigheden maar de beschutting van het fitnesscentrum opgezocht en op het gemak ff lekker op de loopband gelopen. Hoewel de Hf wat sneller verhoogde dan normaal ging het nog niet eens verkeerd. 7km, 9km/h, Hfgem=147. Nu een lekker voldaan gevoel!

Hoop dat ik nu weer snel de oude ben en dat jullie griep/verkoudheid bespaard blijft!
Train ze!
Bas V

Bericht door Bas V »

10 km voluit

Vandaag voor het eerst 10 km voluit gelopen. Pr tijdens laatste evenement begin januari was 45.12 op de 10 km. Dacht eerlijk gezegd niet dat ik dat zou evenaren in mijn uppie, heen en weer langs een kanaal. Ik had er zelfs niet eens echt zin in. Maar goed, toch flink gas erop en uiteindelijk loop ik 44.25. Ben dik tevreden. Het schema werkt tot zover!

@ Jos, hopelijk weer helemaal opgeknapt en up and running.

De rest ook veel succes de komende weken.
Groet, Bas
JosM

Bericht door JosM »

Goed bezig Bas! Toppie tijd hoor!
Geniet er maar van: voor je het weet ben je net zo'n oude l@l als ik en zitten dergelijke tijden er niet meer zo gemakkelijk in!
Vanmorgen heb ik er weer 10 op de loopband gedaan met 9kmh. Nog niet helemaal hersteld maar t gaat gelukkig steeds beter :D
Succes allemaal!
JosM

Bericht door JosM »

Blessure
Maar weer ff een update vanuit het Groningse.
Ben naar mijn gevoel nog steeds niet geheel hersteld van de griep/verkoudheid maar ga er van uit dat dit voor 23 april toch wel in orde zal zijn. Ernstiger is dat ik vorige week maandag, na afloop van een 7,5 km snelle training, last kreeg van mijn linkerknie. Een zeurende pijn aan de binnenzijde deden bij mij de alarmbellen rinkelen: in 1988 heb ik die knie bij een ski-ongeval compleet geruïneerd. Kruisbanden, kniebanden, menisci en kapsel waren kapot. Alles is toen operatief wel weer zo goed als mogelijk gerepareerd maar het blijft voor altijd mijn zwakste schakel. Ik zag mijn deelname aan de Enschede marathon dus al in rook opgaan. Heb de rest van de week niet meer gelopen en mijn resterende trainingen op de spinnbike en ATB gedaan. Dat beviel erg goed en versterkt de stabiliteit van mijn knie. Heb besloten om as zaterdag NIET deel te nemen aan de Halve Marathon van Haren en mij nu volledig te richten op 23 april. Om mijn linkerknie niet teveel te belasten ga ik vanaf nu ook mijn 100 dagen schema aanpassen: Ga nu tweemaal per week (maandag en donderdag) een rustige duurloop van 10-14 km op marathonhartslag doen. Op woensdag en zaterdag doe ik dan een fietstraining. Zojuist heb ik 12km op de loopband gedaan. Ging erg lekker en ik had geen last van mijn knie! Zie mijn deelname aan Enschede met deze werkwijze gelukkig weer met vertrouwen tegemoet!
Allemaal veel succes en blijf blessurevrij!
Grts
Jos
RunningRob - Sportrusten

Volgens mij komt het helemaal goed Jos! Sterkte met je knie en succes straks in Enschede!

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie