Zorgen over snelheid

Plaats reactie
jos.aikema80033600

Zorgen over snelheid

Bericht door jos.aikema80033600 »

Goedemiddag,

Ik heb vorige jaar een halve marathon gelopen op gemiddeld 10 km/h (6:00 min/km). Nu ben ik het schema aan het volgend voor de halve marathon om deze eind december te lopen. Ik ben nu in week 12 gekomen en ik merk dat mijn snelheden omhoog gaan bij gelijke hartslag (halve marathon hartslag is 138).

Maar mijn snelheid bij deze hartslag is nu maximaal 9.86 km/h. Lijkt er dus op dat ik niet de snelheid ga halen die ik de vorige keer had tijdens de halve marathon. Wat zou ik hier nog aan kunnen doen?

Groet,
Jos
Maarten - Sportrusten

Re: Zorgen over snelheid

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Ha Jos,

Dank voor je vraag.

Drie vragen:
- Wat is je 10K tijd en gemiddelde hartslag daarbij?
- Wat is je omslagpunt?
- Hoe is je omslagpunt bepaald?

Ik hoor graag en groet,
Maarten
jos.aikema80033600

Hoi Maarten,

Mijn 10K is 55min bij een gemiddelde hartslag van 149.

Omslagpunt is 158 en heb ik bepaald volgens procedure in het boek. Dus starten met 8 km/h en elke 2 minuten snelheid verhogen met 1 km/h. Bij niet meer harder kunnen hartslag bepalen en in combinatie met snelheid omslagpunt bepaald (tabel in boekje).
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jos,

Je hartslag tijdens de training lijkt wel overeen te komen met je omslagpunt. Hoe is het gevoel tijdens de training op halve marathontempo?
Heb je het gevoel dat het erg inspannend is of gaat het je makkelijk af?

Ook zeg je dat het tempo wel steeds sneller gaat, dus in het begin van de 100 dagen ging het nog langzamer?

Tijdens de halve kun je onder je halve marathonhartslag beginnen. Deze mag langzaam oplopen tot wat boven je halve marathonhartslag. Na km 17 kun je op gevoel verder gaan, dus mocht je dan nog energie over hebben kun je versnellen tot wat je gevoel aangeeft.

Met blijde groet,

Rob
jos.aikema80033600

hi Rob,

Dank voor je toelichting. Op zich gaat het lopen op mijn halve marathon hartslag met redelijk makkelijk af. Na 8 of 10 km heb ik wel het idee dat ik nog wel even door kan gaan.

Ik ben erg benieuwd 19 december. Dan ga ik de halve lopen tijdens de Linschotenloop.

Groet,
Jos
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jos,

De trainingen voor de halve worden over het algemeen als vrij zwaar ervaren. Aangezien bij jou dat wat minder het geval lijkt te zijn denk ik dat je na de 17e km energie hebt om wat te versnellen.

Enne, ik ben er ook bij in Linschoten :)
Ik ben te herkennen aan het zwarte 100 dagen shirt. Misschien tot dan!

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie