Hoe snel op juiste hartslag? En hoeveel speling?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Lynn Adelmeijer

Hoe snel op juiste hartslag? En hoeveel speling?

Bericht door Lynn Adelmeijer »

Hallo,

Deze week ben ik begonnen met mijn schema. Ik heb een paar vragen die ik zo gauw niet in de lijst zag staan;
- hoe snel behoor je ongeveer op de juiste hartslag te zitten bij de start van iedere training? Deze tel je nog niet mee in je kilometers neem ik aan?
- voor mij is lopen met hartslagmeter nieuw. Hoeveel slagen mag je ongeveer afwijkingen?
En nog een technische vraag; de tijd en rustplaats van dag 1 worden niet goed ik het schema weergegeven, terwijl ze wel opgeslagen zijn. Doe ik iets verkeerd?

Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: Hoe snel op juiste hartslag? En hoeveel speling?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lynn,
Lynn Adelmeijer schreef:hoe snel behoor je ongeveer op de juiste hartslag te zitten bij de start van iedere training?
Je laat je hartslag rustig oplopen tot je op de gewenste waarde zit en probeert dan deze hartslag vol te houden tot het einde van de training. Dit mag best een kilometer duren.
Lynn Adelmeijer schreef:Deze tel je nog niet mee in je kilometers neem ik aan?
Je loopt eerst even in, zeker bij een intensievere training, dan start je de meting en probeer je op de juiste hartslag te gaan lopen. Dus het inlopen tel je niet mee, maar het eerste stuk van de training waarin je hartslag rustig oploopt die tel je wel mee.
Lynn Adelmeijer schreef:Hoeveel slagen mag je ongeveer afwijkingen?
Ik stel standaard een zone in van 5 slagen op mijn hartslagmeter, als ik daar buiten kom begint hij te piepen en moet ik dus langzamer of sneller gaan. Dus als er bijvoorbeeld 160 in het schem sta probeer ik mijn hartslag tussen de 158 en 162 te houden.

Succes!

Ik vraag Mark even te kijken naar je technische vraag.

Met blijde groet,

Rob
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Dag Lynn,

Je hebt deze ingevoerd vóórdat je schema echt begonnen was. Dat is natuurlijk geen probleem, maar het systeem kan daar niet goed mee overweg. Ik heb het voor je aangepast.

Veel plezier en succes nog.
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
Lynn Adelmeijer

Bericht door Lynn Adelmeijer »

Super bedankt voor de snelle reacties! Kan ik weer vooruit:) ik was inderdaad zondag al begonnen met het schema haha.had er zin in!
jleeuwer

Bericht door jleeuwer »

Even een oud onderwerp nieuw leven inblazen.

Ik heb er even een typische marathontraining bij gepakt als voorbeeld. Na een kilometer inlopen ben ik overgeschakeld naar een constant marathontempo. Vervolgens was de ontwikkeling van mijn gemiddelde hartslag per kilometer alsvolgt:
1: 145
2: 151
3: 157
4: 160
5: 163
6: 166
7: 165

Mijn marathonhartslag zou 165 moeten zijn. Dus wat je ziet is dat ik die hartslag pas bereik na 6 kilometer (bij een constant tempo). Dat is wel wat anders dan "dat mag best een kilometer duren" ;)

Dus toch nog even dezelfde vraag als die Lynn stelde: Moet ik die eerste 4-5 (?) kilometer dan zien als een vorm van "inlopen", en daarna pas gaan beginnen te tellen voor bijvoorbeeld een training van 10km marathonhartslag? In dat geval zou een "14km training" al snel richting de 20 kilometer gaan met inlopen en uitlopen erbij. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

De training is dat je went aan het lopen op marathonhartslag, dat is het doel. Stans is daar nog stelliger in dan Koen.

En je mag er inderdaad een kilometertje over doen om die hartslag te bereiken. En dat je dan in het begin wat sneller loopt dan je marathontempo is daar aan ondergeschikt :)

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie