Sportrusten werkt!

Plaats reactie
FlorisV

Sportrusten werkt!

Bericht door FlorisV »

Hoi medehardlopers,

Een jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen volgens de Sportrusten methode. Daarvoor liep ik al een kleine anderhalf jaar hard. Nou ja hard, redelijk hard als ik niet geblesseerd was.. Op zoek naar een methode die me sneller zou maken en meer plezier in het hardlopen zou brengen, kwam ik Sportrusten tegen en ben ik begonnen op hartslag te trainen. Vanaf juli vorig jaar heb ik het 100 dagen schema gevolgd voor de halve marathon en vanaf oktober heb ik een eigen schema aangehouden met wekelijks 1x vogels kijken, 1x intensief en 1x wat verder lopen op halve marathon hartslag. Eén keer per 3 weken vervang ik de intensieve training door een 10k voluit.

Nu, na een jaar Sportrusten, heb ik mijn resultaten uit mijn sporthorloge eens vergeleken met een jaar geleden. Ik keek daarbij naar maandgemiddelden, zodat het effect van goede of mindere trainingen niet zo groot is. Ik was verrast door de vooruitgang!
- ik loop gemiddeld 10k per training tegenover 6k vorig jaar
- mijn gemiddelde tempo is van 5:20 naar 4:53 gegaan
- gemiddelde hartslag was 169 en is nu 166
- mijn VO2 max ging van 48 naar 55
- mijn PR op de halve marathon ging van 1:56 naar 1:44, en op 10k van 0:49 naar 0:44

Voor mij is dus wel duidelijk dat de aanpak werkt :D .
Was ik met een 'regulier' trainingsschema ook vooruit gegaan? Ongetwijfeld. Was dat ook gelukt met hetzelfde aantal km's? Dat denk ik niet. De kracht van dit schema zit voor mij in de efficiëntie. Ik kan het prima combineren met druk werk en gezin, herstel makkelijk en heb al maanden geen pijntjes of blessures meer gehad. Daarnaast vind ik het prettiger om op mijn 'toerenteller' af te gaan dan op mijn 'snelheidsmeter'.

De reden dat ik dit deel in het beginnersforum: ik heb me regelmatig afgevraagd of het nou wel de goede aanpak voor mij was. Zeker in het begin, als ik tijdens vogels kijken bijna wandelde in plaats van rende. Ik weet natuurlijk niet of deze methode voor iedereen werkt, maar ik hoop dat mijn ervaringen anderen helpen om tijdens de eerste gewenningsperiode door te zetten!

Succes allemaal!!!
MarcRoelofs

Re: Sportrusten werkt!

Bericht door MarcRoelofs »

Mooi om te horen.

Ik ben nu 4 jaar aan het sukkelen. Schema's van Runners World, schema's van Garmin etc. Ik denk dat ik mijn zones verkeerd ingeschat. Duurvermogen is goed, maar m'n snelheid is niet goed. Ik wilde het bijna opgeven, maar ga dit toch maar eens proberen. Ben er nu 2 maanden uit en ga eerst zelf de 5k goed invullen en dan de 'veldtest' doen. Ben erg benieuwd wat daar uit komt.

Groet,
Marc
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Floris,

dank voor je inspirerende verhaal!

Blijde groet,

Rob
FlorisV

Bericht door FlorisV »

Hoi Marc,

Je kunt via de meeste aanvullende zorgverzekeringen een sportmedisch onderzoek doen, dan krijg je je HR zones vrij nauwkeurig mee naar huis. Ik heb vorig jaar een veldtest gedaan en afgelopen maand een SMO. Mijn omslagpunt lag op 1 slag na gelijk bij beide meetmethodes en dit klopte gevoelsmatig ook 100% met de ervaringen uit mijn trainingen.

Check even bij je verzekeraar waar je terecht kunt (niet alle instellingen worden overal vergoed). En mocht het niet vergoed worden: bij mij kostte dit 305,- maar dat was inclusief bloedwaardemetingen, consult bij de arts, lactaatmeting, etc etc. Vaak is er ook een eenvoudigere variant mogelijk.

Succes en hartelijke groet,
Floris
MarcRoelofs

Bericht door MarcRoelofs »

Hoi Floris,

Bedankt voor je tip. Ik ben er een forse periode uit geweest en voor mijn gevoel uit vorm. Eerst wil ik 5k in een normaal redelijk tempo doen en dan de veldtest doen.

Bij mijn zorgverzekeraar ga ik zeker na of ik een SMO kan doen!

Sportieve groet,
Marc
Plaats reactie