Trailrun

Plaats reactie
gerardmijer

Trailrun

Bericht door gerardmijer »

Sinds een half jaar ben ik heel enthousiast van trailrun. Ik heb 9 mei de halve trail-marathon van Wezep/Hattem gelopen. Nu wil ik langzaam richting de 30 km en later de marathon ( trail).
Ik neem aan dat voor trailrun andere schema's gelden dan voor de weg.
Hebben jullie hier ook schema's voor of zijn die te bedenken.
Omdat trailrun in een laag ( lager) tempo gaat dan een weg loop, is dit helemaal in het straatje van jullie theorie/praktijk.
Ook de ademhaling is bij mij een 4 stappen in en 4 stappen uit. De hartslag blijft door het rustige tempo laag, om maar niet te spreken van vogels kijken. :D
Dus mijn vraag: hebben jullie trailrun schema's richting de trail marathon?
RunningRob - Sportrusten

Re: Trailrun

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik heet natuurlijk geen Koen of Maarten, maar ik heb wel een idee wat je zou kunnen doen. De sportrusten schema's voor halve en hele marathon gaan uit van je uiteindelijke doel snelheid tijdens wedstrijd. Je kunt aan de hand van de tijd van de halve die je hebt gelopen een schatting maken wat de eindtijd op de 30km en de hele zou moeten zijn. Dan ga je trainen op deze snelheid op een trail parkoers. De afstanden kun je uit het 100 dagen schema gebruiken.
Na een paar keer leer je de hartslag die bij deze snelheid hoort, en dit kun je dan als referentie gebruiken voor de rest van je trainingen. Als je merkt dat de snelheid hoger wordt na verloop van tijd bij dezelfde hartslag ben je op de goede weg.

Als je niet op een trail parkoers kunt trainen kun je op de weg trainen met dezelfde hartslag. Je kunt de afstanden dan misschien iets verlengen om op dezelfde tijd uit te komen als dat je zou hebben als je wel een trail parkours zou lopen.

Succes,
Rob
ajouwens

Re: Trailrun

Bericht door ajouwens »

Afgelopen weekend de 32km St.Pieterbear Trail als training gelopen. Met de gemiddelde hartslag uit het marathon schema.
Na de finish nog voldoende uithouding vermogen over, alleen mijn spieren vonden deze afstand wel genoeg :lol: .
Volgens mij is de juiste hartslag het belangrijkste, snelheid komt later wel.
Trainen doe ik zowel op de weg als in het terrein. En dat laatste vind ik het leukste.
Plaats reactie