Na 5 maanden trainen was het gisteren tijd voor een volgende halve marathon. Ik ben (net als Koen in zijn blogs) een liefhebber van experimenteren met N=1. Graag deel ik mijn ervaringen, voor iedereen die het ook leuk vindt om om verschillende variaties te proberen!
Het Sportrusten schema dat ik voor de vorige halve marathon had gebruikt, heb ik zelf "doorgetrokken", met een paar kleine aanpassingen:
- 3 trainingen per week: vogels kijken, intensief, halve marathon hartslag (laag)
- Naast 1x per 3 weken 10k voluit had ik ook 1x per 3 weken 16-18k op halve marathon hartslag toegevoegd: om en om met anderhalve week ertussen. Ik merkte namelijk bij de vorige keren dat ik aan het eind inhoud tekort kwam. En bovendien miste ik gewoon ook de langere stukken lopen op zondagochtend
- In de loop de van de 5 maanden heb ik alle trainingstypen in stapjes verhoogd naar 2k meer. Ik werd steeds een beetje sneller, dus ging niet korter maar verder lopen.
- Alle trainingen heb ik 's ochtends op bijna nuchtere maag gelopen, alleen een kop koffie met melk en twee glazen water vooraf.
Voor het evenement heb ik vooraf niks geks gedaan qua eten, geen koolhydraten stapelen, geen gelletjes of sportdrank voor en tijdens de race, gewoon hetzelfde wat ik deed voor de lange trainingen: alleen water en koffie.
Het resultaat? Heerlijk vlak gelopen, split was tot op de seconde(!) neutraal. Met 1:44:47 was ik maar liefst 8 minuten sneller dan de vorige keer. De laatste paar km waren ontzettend zwaar, maar dat kwam vooral door de snijdende ijskoude wind die toen recht van voren kwam.
Mijn hartslag had ik als volgt ingedeeld: eerste 7k langzaam laten oplopen tot lage HM hartslag, daarna tot 14k op laten lopen tot hoge HM hartslag, die vastgehouden tot ongeveer 17k en daarna gewoon zo hard mogelijk naar de finish. Volgende keer doe ik iets minder voorzichtig. Mijn keuze was vooral ingegeven door de frontale harde wind aan het eind, waarvoor vooraf was gewaarschuwd door de organisatie. Was een goede beslissing. In het begin werd ik alleen maar ingehaald, maar aan het eind kon ik lekker naar de lopers voor me toe lopen.
Ik weet nog niet hoe ik nu ga trainen voor de volgende in het najaar. Misschien wel gewoon verder gaan en proberen nog wat meer tempo te ontwikkelen!