CPC volbracht, 1e halve marathon zit erop

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
FemkePS

CPC volbracht, 1e halve marathon zit erop

Bericht door FemkePS »

Gisteren de CPC gelopen, en ja: het is gelukt binnen de 2 uur! De hartslagen waren goed vast te houden, mede door de concentratie op de ademhaling.

Terugkijkend bleven toch een paar gedachten/vragen hangen die ik wil delen:
- Negative split? bij kortere afstanden (10 km) werkt voor mij de “negative split”, maar ik heb nu op mijn hartslag gelopen, en zag nu juist de overall snelheid de eerste helft (5.32/km) teruglopen naar een lager overall gemiddelde in de 2e helft (5.40/km). Hoe zit dit, klopt dit, wat is nou wijsheid, etc.?
- Snelheid. ik moest de zeilen nog behoorlijk bijzetten voor mijn gevoel de laatste 4 km om binnen de 2 uur te finishen, dat had ik anders gedacht de eerste 10 km...?
- Pijn. 21km is een behoorlijk eind, ik kreeg vanaf 14km pijntjes die ik nog nooit had gevoeld (heup), en miste toch de ervaring met lange afstanden.
- Trainingsschema. Ik loop er over 6 weken weer een, en ben geneigd de trainingen aan te passen: de intensieve training als intervaltraining te doen, de duurloop: een drietal keren ongeveer 15km te gaan lopen, en verder wel gewoon vogels te kijken. Wat vind je daarvan, of wijk ik nu echt ver af?
RunningRob - Sportrusten

Re: CPC volbracht, 1e halve marathon zit erop

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Femke,

Gefeliciteerd! Hulde! Mooie perstatie! :D
FemkePS schreef:Hoe zit dit, klopt dit, wat is nou wijsheid, etc.?
Maar weinig lopers lukt het echt een negatieve split te lopen, dus wat dat betreft is het zeker niet bijzonder. :)
En een verval van slechts 8 sec/km vind ik heel netjes!
FemkePS schreef:Wat vind je daarvan, of wijk ik nu echt ver af?
Nee hoor, je plan is helemaal goed! Spelen met een schema houd het interresant :)

Blijde groet,

Rob
FemkePS

Bericht door FemkePS »

Dag Rob,
Dank voor al je antwoorden!
Nog een vraag: kijken naar mijn hartslagen, zie ik dat deze de laatste 8 mins vd run enorm lager zijn geworden: van een gemiddelde van 145 tijdens de run (0-18 km) naar 120-130 (19-21 km). Een stuk lager dus, terwijl ik daar een stuk harder ben gaan lopen. Rara?
RunningRob - Sportrusten

Hoi Femke,

Das wel bijzonder ja, ook al omdat je wel sneller bent gegaan ;)
Ik heb er niet zo een verklaring voor, al heb ik wel eens zoiets op de fiets gehad, een kwartier nadat ik een gel had genomen, misschien dat het zoiets is?

BLijde groet,

Rob
Camiel

Bericht door Camiel »

Ha Rob,
Ik herken me ergens wel in het verhaal van Femke.
Morgen loop ik de halve in Utrecht. Als ik volgens schema op hartslag 167 weg ga dan zal ik het eerst deel ong. in 4.00 min/km lopen. Dat ga ik niet 21.1 km volhouden. Ik ben dus geneigd om op lagere hartslag te starten zodat ik de man met de hamer niet te vroeg tegen kom ;)
Is dit verval misschien ingecalculeerd in het sportrusten principe?
Tijdens een eerder trail evenement midden in mijn schema merkte ik dat ik mijn hartslag (en tempo) niet vol kon houden.
Camiel

Bericht door Camiel »

Even een vreugde momentje hier. Heb de halve onder de anderhalf uur gelopen (1u28min.) Dankjewel Sportrusten!!!

Mijn gemiddelde hartslag was 166. Op iets lagere hartslag begonnen en tot max. 174.
Ter info, mijn lage trainingshartslag was 167
Oscar Dijst

Bericht door Oscar Dijst »

Netjes !
RunningRob - Sportrusten

Camiel,

Gefeliciteerd met deze mooie prestatie! Hulde! :D :D

Blijde groet,

Rob