hoe langzaam lopen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marliesw

hoe langzaam lopen

Bericht door Marliesw »

Beste, ik zit op dit moment bij dag 30 van het sportrusten programma.

ik ben mijn schema begonnen met een omslagpunt van 180 en heb getraind met een hartslag tussen de 140 en 150, wat prima ging. Nu heb ik pas de 10k voluit gelopen met een gemiddelde hartslag van 168. Dat komt prima overeen met het omslagpunt wat gemeten is tijdens mijn sportkeuring. Daar hebben ze mijn omslagpunt op 169 vast gesteld.

Ik heb tijdens mijn 10k voluit een pr gelopen van 61'45, wat 2 minuten sneller is dan mijn vorige pr.

ik heb keurig mijn omslagpunt naar beneden bijgesteld in het programma. Dat houdt in dat ik nu met een hartslag tussen de 132 en 138 moet gaan lopen. Mijn duurloopje van gisteren van 10k heb ik gelopen met een tijd 79'28, wat ongeveer 8 min/km is en een hartslag van 141. Zaterdag moet ik 12k gaan lopen met een hartslag van 132. Dat houdt in dat ik langzamer dan 8 min/km moet gaan lopen. Maar looptechnisch wordt het dan echt sjokken. Hoe loop ik langzamer dan 8 min/km, zonder dat mijn techniek naar de mallemoeren gaat?
mariekemeisje

Re: hoe langzaam lopen

Bericht door mariekemeisje »

Ik volg dit even want het is herkenbaar ( en we zitten rond dezelfde hartslagen ) . Ik voerweeg sterk om weer terug te gaan naar halve marathon schema, wat een heerlijk schema is en waar ik echt progressie maakte.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marlies,

Bij een 10k tijd van 62 minuten hoort een marathon tempo van 7:47min/km en dat is ongeveer 7,7km/u.
Als je merkt dat op de lage marathonhartslag je hier ver onder loopt dan loop je toch te langzaam. ;)
Laat het even weten als je het gevoel hebt dat het te langzaam gaat.

Als je langzaam moet lopen, houd je stapfrequentie wel hoog. Dus maak gewoon kleine stapjes in een hoge freqentie.
Dan kun je bijna tot stilstand "hard" lopen :)

Blijde groet,

Rob
Marliesw

Bericht door Marliesw »

Beste Rob,

Dank je wel voor het advies.

gr.

Marlies
Michaelbijl

Bericht door Michaelbijl »

Hoi Marlies,
Volgens mij kijkt iedereen over het punt heen dat het omslagpunt niet veranderd tijdens het volledige schema. Alleen de 10K tijd wijzigde waardoor de hartslag en alleen hoger kunnen worden niet lager.
Dat je omslagpunt lager was dan de 180 betekend misschien dat je harder kunt op de 10...
Ik zou hem weer terug zetten op 180
MrsSjaan

Bericht door MrsSjaan »

Ja, klopt je omslagpunt wel? Want OMG 10 km lopen rond je omslagpunt, dan moet je echt helemaal kapot zijn. Ik vind dat megamoeilijk, met name mentaal. Afgelopen zondag voor het eerst weer eens een poging tot 'VOLUIT' moeten doen, ik dacht dat ik dood ging. En volgens mij hoort dat zo te voelen als je in zo'n hoge zone loopt.
Plaats reactie