Hey allemaal,
Nou, waar ik vorige week nog super positief was, is dat enthousiasme na gisteren flink de kop ingedrukt
In de afgelopen weken ging mijn rustHS geleidelijk naar beneden van 60 naar 50, lopen op maratonHS laag (141) ging me steeds beter af, mijn snelheid werd iets beter bij dezelfde HS en mijn VO2 max verbeterde.
Afgelopen zondag de 10km alvast voluit gelopen tijdens de kwart marathon van Egmond. Ik durfde het toch niet aan om echt helemaal vol te gaan vanwege een recente hamstringblessure. Dit parcours heeft zoals jullie weten veel strand en duinen dus ook niet echt geschikt om je 10km tijd te verbeteren. Mijn gemiddelde HS was 168 terwijl mijn omslagpunt berekend is op 175 dus in theorie kan ik harder. Deze 10km verandert dus niks aan mijn HS in het schema. Toch Rob?
Ik voelde me dinsdag weer goed genoeg, rustHS laag, geen spierpijn, dus gewoon mijn 6km intensief (151) gelopen en tijdens deze training ging het supergoed, HS volgens schema en sneller dan de vorige keer.
Woensdag een drukke stressvolle dag, minder goed geslapen, hogere rustHS, ...
Donderdag stond een 8km marathonHS hoog (146) op het programma. Door de storm moest ik mijn loop uitstellen naar de middag, weer een drukke dag qua werk, rustHS hoog, en hier is waar het m.i. is fout gegaan want ik wilde perse die training doen want tja hij staat in het schema. Hier had ik naar mijn lijf moeten luisteren (moe, druk, te weinig tijd, even snel tussendoor) en dus niet gaan trainen maar rust nemen. Maar ik ben dus toch gaan trainen met als gevolg dat vanaf minuut 1 mijn HS skyhigh was en ik met geen mogelijkheid de 146 meer in het vizier kreeg. De stevige wind was er nog en het lopen bleek meer een obstakelrun

Gemiddelde HS werd 160 ipv 146 en VO2 max zakte tijdens 1 run van 39 weer terug naar 37. En dan heb ik het nog niet over mijn snelheid... Mijn Garmin adviseerde na deze run 3!!! dagen herstel.
Dit is dus een echt leerpuntje voor mij. Rust nemen in plaats van perse het schema er doorheen rammen omdat het er nou eenmaal staat. Vandaag rust en yoga en morgen een extra rustdag ipv vogels kijken. Shit happens!! Hopelijk zondag weer lekker 11km lopen op HS laag. En hopelijk heeft dit niet teveel impact op hetgeen ik net zo lekker aan het opbouwen was.
Iemand die vergelijkbare ervaring heeft? Rob, heb jij nog tips of adviezen?
Groet en tot later weer, Merit