HS laatste deel loop krijg ik HS niet meer naar beneden

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
MeritvM

HS laatste deel loop krijg ik HS niet meer naar beneden

Bericht door MeritvM »

Best Rob en andere sportusters,
Vandaag een 11km loop gedaan op HS 141. Zoals steeds lukt het de eerst 7 A 8 km goed om onder die HS 141 te blijven. Rond dat punt schiet hij vaak snel omhoog. Dit kan zijn door langsrazend verkeer, even iets te hoog tempo of een hellinkje oid. Tot dan lukte het me steeds mijn HS weer terug te krijgen door ademhaling of kleinere passen. Na 7/8 km lukt dat niet meer en blijf ik steken tussen 153 en 166 en soms nog hoger, veel te hoog. Ik kan dan alles proberen niks werkt. Het lijkt er zelfs op dat als ik wat harder loop mijn HS gelijk blijft en niet stijgt. Ik kan dus dan net zo goed harder lopen heb ik het gevoel want die HS zakt niet meer. Zachter lopen, kortere passen, wandelen, niks werkt. Ik word hier een beetje moedeloos van want hierdoor komt mijn gemiddelde HS steeds te hoog uit. En nog erger mijn gemiddelde tempo dramatisch laag: 8.25min/km
Graag hoor ik jouw advies.
Groetjes, merit
RunningRob - Sportrusten

Re: HS laatste deel loop krijg ik HS niet meer naar beneden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Merit,

Ik heb even je ingevulde gegevens bekeken en zie dat je toch wel erg onder het tempo zit dat we zouden verwachten op marathonhartslag. Als ik je 10km tijd invul in onze calculator zou je ongeveer 6:50 min/km moeten lopen op marathonhartslag en je zit hier ver onder.

Ik zou alle trainingen met 10 slagen verhogen en dan even kijken hoe het dan gaat.

Laat je even weten hoe het gaat?

Met blijde groet,

Rob
MeritvM

Bericht door MeritvM »

Dank je wel!! Ik hoopte al dat je dit zou gaan zeggen want ik heb het gevoel dat ik met iets hogere hartslagen net wat lekkerder loop. Het lijkt erop dat het langzamere lopen juist meer energie kost. Ik ga het uitproberen en laat het je weten.
Groetjes, Merit
MeritvM

Bericht door MeritvM »

Hey Rob,

Ik heb inmiddels een paar trainingen met hogere HS gelopen en het werkt beter.
Intensief heb ik interval training (9km totaal) met de club gelopen op gemiddeld 163
Marathon HS laag (nu 151 ipv 141) afgelopen zondag 12,3km op gemiddeld 141 en gem tempo 7:46 terwijl ik op 151 gemiddeld mocht lopen. Ik had dus iets harder gekund.
Marathon HS hoog (nu 156 ipv 146) 10km vandaag op 7:25 gemiddeld en HS 155 gemiddeld.
Er zit dus iets verbetering in tempo, maar ik zie wel meteen dat mijn Garmin 2 dagen ipv 1 dag herstel aangeeft.
Ik merk ook dat ik iets vermoeider ben op dit hogere tempo. Heb het idee dat ik een middenweg hiertussen moet kiezen.
Wat vind jij?

Groetjes, Merit
RunningRob - Sportrusten

Hoi Merit,

Alleen als je het niet prettig vind :) Want lol in het lopen gaat boven alles.

Wat betreft de snelheid hoef je niet langzamer te gaan, theoretisch zou je de marathon in 6:50 min/km moeten kunnen lopen.

Wat zegt je rusthartslag? Die vertelt je dat je goed herstelt.

Blijde groet,

Rob
MeritvM

Bericht door MeritvM »

Hey Rob,

Dank voor je antwoord.

Ja hoor ik vind het iets sneller lopen ook wel lekker. Niet altijd, maar gelukkig hebben we vogels kijken :-)
Het gaat er bij mij alleen om dat ik wel graag die 4 trainingen in de week wil kunnen doen en met te lang herstel lukt dat niet. Hoe kijk jij aan tegen het hersteladvies van de Garmin? Vind jij die belangrijk of is mijn rusthartslag leidend?
Mijn rusthartslag is namelijk wel goed laag steeds. Zelfs nu weer onder de 50 :-) Betekent dus dat ik niet te snel heb gelopen. Ik ben toch altijd wat aan de voorzichtige kant omdat ik met sneller lopen ook vaak de blessures heb opgelopen. Dat is ook de reden dat ik die 10km voluit best spannend vind. Ik denk vaak dat ik qua uithouding en conditie best harder kan maar durf het niet...

Fijne dag weer!
Groetjes, Merit
RunningRob - Sportrusten

Hoi Merit,

Je rusthartslag is leidend, de herstelperiode is namelijk ook afhankelijk van hoe goed getraind je bent, en wat je de rest van de dag gedaan hebt, en dat kan je Garmin niet weten.

Dat wil niet zeggen dat het onzin is, maar er zit wel een grote marge in.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie