Marathonhartslag niet te hoog?

Plaats reactie
Marlies E.

Marathonhartslag niet te hoog?

Bericht door Marlies E. »

Hallo,

Ik ben sinds 30 december aan het trainen voor de marathon van Rotterdam.
Het gaat lekker, maar ik twijfel over de hoogte van mijn marathonhartslag:

deze is 144 (omslagpunt 173 en snelste 10k in 50 min). Ik heb nu 4 keer op deze hartslag gelopen. En afgezien van de eerste keer (6:07 per km), heb ik niet het gevoel dat ik langzaam moet lopen. De laatste keer zat ik bijna op 11 km per uur (5:37/km). Vaak kom ik pas na 2 km ook op de juiste hartslag uit. Klopt deze hartslag wel, is deze niet te hoog? Op mijn hoogste hartslag (153), loop ik nu 5:20 per km.
Wizzard247

Re: Marathonhartslag niet te hoog?

Bericht door Wizzard247 »

Je 153 is je intensieve training. Die is logischerwijs sneller dan je marathontempo.. deze training is puur voor het laatste deel vd marathon. Je training van 144/149 zou rond de 6 minuten moeten zijn gebaseerd op 50min per 10k.. miss valt je 10k tijd te verbeteren?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marlies,

Hoe is je omslagpunt bepaald?

Blijde groet,

Rob
Marlies E.

Bericht door Marlies E. »

Hoi,

IK heb mijn omslagpunt bepaald, zoals in het het boek "De Hardloop revolutie" beschreven. Dus eerste 6 min, 7km/u en vervolgens iedere 2 minuten 1 km/u sneller. Een vriend van mij fietste met me mee en gaf elke keer aan dat we weer iets harder gingen. Mijn maximale hartslag is 176 bij een max snelheid van 14km/u, dus moest ik er nog drie hartslagen van afhalen en kom ik op 173 uit.

Zondag heb ik 12 km gelopen op marathonhartslag (144) en kwam ik nu uit 5:53/km. Dus dat komt weer meer in de buurt van de 6 min/km. Maar mijn snelheid fluctueert dus best op deze hartslag..
Vandaag 10 km op de middelste hartslag (149) en kwam ik uit op 5:33/km. Hier zie ik wel een duidelijk stijgende lijn.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marlies,

Ik denk dat je wel goed bezig bent. Als je loopt op je laagste hartslag moet je ongeveer op 6:04 min/km uitkomen, en het klopt dat dit wat kan fluctueren tussen de trainingen. Als ik kijk naar mijn eigen trainingen dan zie ik ook wel een verschil van 20 tot 30 seconden tussen de langzaamste en de snelste training (met dezelfde hartslag).

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie