Ik ben bezig met de 100 dagen training tot de vredesloop in Den Haag, waar ik sta ingeschreven voor de 10 km. Ik durf er wel op te vertrouwen dat ik de afstand onder de knie krijg, maar de snelheid blijft matig. Nou staat er in het schema dat je eens in de 3 weken de 5 km maximaal loopt. Is dat op een continu tempo of werkt een afwisselend tempo ook? Ik kan namelijk wel lekker hard van start, maar na een km of 3 hijg ik dan echt te erg om op dat tempo te blijven lopen.
Kan ik dan het beste toch iets minder hard van start en 5 km gelijkmatig lopen, of juist lekker hard van start, en als het echt te heftig wordt dan even tempo inhouden totdat je weer hard verder kan?
Persoonlijk denk ik dat met de tweede optie een snellere tijd neerzet, omdat ik dan in ieder geval ook een groot deel voluit loop.
En mijn tweede vraag komt eigenlijk van mijn man: als je de 10 km onder de knie hebt, en geen ambitie om langere afstanden te lopen, maar wel om regelmatig de 10 km te blijven lopen , wat adviseren jullie dan qua "onderhouds"schema?
Twee vragen over het 10 km schema
- Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Re: Twee vragen over het 10 km schema
Dag,
Zelf loop ik in zo'n duurloop in een vlak maximaal tempo, puur op gevoel.
Als ik de laatste kilometer nog over denk te hebben geef ik nog wat extra gas.
Je kan denk ik zelf het beste inschatten wat voor jou het beste en fijnste werkt.
Je tweede vraag vind ik lastig om te beantwoorden. Ik zou persoonlijk gewoon regelmatig (3x week) blijven trainen op afstanden tot 10 km. Koen kan deze vraag beter beantwoorden.
Groet,
Mark
Zelf loop ik in zo'n duurloop in een vlak maximaal tempo, puur op gevoel.
Als ik de laatste kilometer nog over denk te hebben geef ik nog wat extra gas.
Je kan denk ik zelf het beste inschatten wat voor jou het beste en fijnste werkt.
Je tweede vraag vind ik lastig om te beantwoorden. Ik zou persoonlijk gewoon regelmatig (3x week) blijven trainen op afstanden tot 10 km. Koen kan deze vraag beter beantwoorden.
Groet,
Mark
Ontspannen groet,
Mark
~ Word fit met een glimlach ~
Mark
~ Word fit met een glimlach ~