Omslagpunt opnieuw bepalen
-
Yvonne Lee
Omslagpunt opnieuw bepalen
Hallo,
Ik heb mijn omslagpunt via een inspanningstest (in Den Haag) laten berekenen, uitslag 171. Met de meeste recente snelste 10K tijd van 62 minuten dien ik volgens het schema te trainen op hartslagen tussen 133 / 143. Het is mij af en toe gelukt om mijn hartslag naar 133 en zelfs 127 te brengen maar het voelt absoluut niet prettig aan. Prettig was rond 150/155 hartslag.
Derhalve heb ik vandaag zelf mijn omslagpunt bepaald via de Stans van der Poel methode. Op de loopband 6 minuten inlopen met snelheid van 7 km per uur en dan iedere 2 minuten 1 km per uur versnellen. Mijn maximale snelheid was 12 km/u met een maximale hartslag van 192, dus zou mijn omslagpunt 190 moeten zijn. Ik heb in het schema het omslagpunt aangepast en zie nu dat ik mag trainen op harslagen tussen 148 / 158 en dat zijn precies de hartslagen waar ik mij prettig bij voelt.
Maar dan de vraag, kan ik volgens het aangepaste schema (met omslagpunt 190), waar ik mij prettig bij voel, verder trainen? En waar zit het verschil in het omslagpunt tussen inspanningstest en de Stans van der Poel methode?
Groet, Yvonne
Ik heb mijn omslagpunt via een inspanningstest (in Den Haag) laten berekenen, uitslag 171. Met de meeste recente snelste 10K tijd van 62 minuten dien ik volgens het schema te trainen op hartslagen tussen 133 / 143. Het is mij af en toe gelukt om mijn hartslag naar 133 en zelfs 127 te brengen maar het voelt absoluut niet prettig aan. Prettig was rond 150/155 hartslag.
Derhalve heb ik vandaag zelf mijn omslagpunt bepaald via de Stans van der Poel methode. Op de loopband 6 minuten inlopen met snelheid van 7 km per uur en dan iedere 2 minuten 1 km per uur versnellen. Mijn maximale snelheid was 12 km/u met een maximale hartslag van 192, dus zou mijn omslagpunt 190 moeten zijn. Ik heb in het schema het omslagpunt aangepast en zie nu dat ik mag trainen op harslagen tussen 148 / 158 en dat zijn precies de hartslagen waar ik mij prettig bij voelt.
Maar dan de vraag, kan ik volgens het aangepaste schema (met omslagpunt 190), waar ik mij prettig bij voel, verder trainen? En waar zit het verschil in het omslagpunt tussen inspanningstest en de Stans van der Poel methode?
Groet, Yvonne
-
Yvonne Lee
Re: Omslagpunt opnieuw bepalen
Hallo, ik heb geen reactie op mijn post mogen ontvangen. Vandaag heb ik heerlijk de halve marathon van Egmond gelopen. Het gedeelte tussen de 4,5 km en 7,5 km was zwaar maar voor de rest prima. Tijd 2 uur 17 min en 59 secondes. Niet slecht aangezien ik eind december weer ben begonnen met hardlopen. Gemiddelde hartslag 1.71 maar ik denk dat het milstrand gemiddelde onhoog heeft gebracht. Maximale hartslag 213. Was een lekker tempo en zou graag op deze tempo marathon van Rotterdam willen lopen.
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Yvonne,
Gefeliciteerd met je prestatie in Egmond!
Het strand was dit jaar erg pittig, dat heb ik zelf ook zo mogen ervaren
Hoe is je omslagpunt bepaald? Kan het zijn dat dit op de fiets is gedaan? Dan moet namelijk je omslagpunt nog gecorrigeerd worden voor het hardlopen. Je omslagpunt op de fiets kan namelijk wel 10-15 slagen lager liggen dan bij het hardlopen.
Je kunt dus gewoon je "nieuwe" hartslagen handhaven!
Met blijde groet,
Rob
Gefeliciteerd met je prestatie in Egmond!
Het strand was dit jaar erg pittig, dat heb ik zelf ook zo mogen ervaren
Hoe is je omslagpunt bepaald? Kan het zijn dat dit op de fiets is gedaan? Dan moet namelijk je omslagpunt nog gecorrigeerd worden voor het hardlopen. Je omslagpunt op de fiets kan namelijk wel 10-15 slagen lager liggen dan bij het hardlopen.
Je kunt dus gewoon je "nieuwe" hartslagen handhaven!
Met blijde groet,
Rob
-
Yvonne Lee
Hi Rob, ik heb een test laten doen in Den Haag en was inderdaad op de fiets. Volgens het uitslag dien ik 171 als omslagpunt in te voeren. Fijn om te weten dat ik de nieuwe hartslagen kan hanteren. Op naar CPC als volgende test en daarna de Marathon van Rotterdam!
Groet, Yvonne
Groet, Yvonne
-
Yvonne Lee
Bezemwagen
Hi Rob, ik ben nu een maand bezig met Sportrusten. Over 2 maanden is de Marathon. Wanneer in het schema zou ik progessie moeten zien? Ik heb vandaag op hartslag gelopen, 156 gemiddeld, 11 km in 76 min. Op deze tempo gaat de bezemwagen mijn nog inhalen. Moet ik mij zorgen maken of komt het ergens in februari nog goed? Mijn langste duurloop ooit is 25 km dus uit het niets straks een marathon afstand is al spannend of ik het wel of niet kan halen maar als ik daarnaast ook nog zorgen moet maken overde tijd, geef mij geen gerust gevoel. Ben ik de enige met Sportrusten met deze gedachte?
Groet Yvon
Groet Yvon
- RunningRob - Sportrusten
Hou Yvon,
Ik heb even je trainingen bekeken maar ik denk dat je nog wel wat hoger in hartslag mag lopen.
Op marathonhartslag zou je ongeveer 7:31 min/km moeten lopen en je zit er of ver onder, of ver boven
Je schrijft dat je lekker loopt op ruim 6 minuten/km dus het tempo zal geen probleem zijn.
Kun je is gaan trainen op 155 / 160 /165?
Blijde groet,
Rob
Ik heb even je trainingen bekeken maar ik denk dat je nog wel wat hoger in hartslag mag lopen.
Op marathonhartslag zou je ongeveer 7:31 min/km moeten lopen en je zit er of ver onder, of ver boven
Je schrijft dat je lekker loopt op ruim 6 minuten/km dus het tempo zal geen probleem zijn.
Kun je is gaan trainen op 155 / 160 /165?
Blijde groet,
Rob