Twijfel marathonhartslag

Plaats reactie
RobdeJong

Twijfel marathonhartslag

Bericht door RobdeJong »

Hallo,

Ben nu bijna 3 weken bezig met mijn 100 dagen programma en wil eind februari een marathon gaan lopen. Mijn probleem is dat ik het erg moeilijk vind om met name de lage marathonhartslag vast te houden. Moet het voor mijn gevoel forceren. Kom dan ongeveer uit op een pace van 6:30-6:45/min en dat is bijna een minuut trager dan wat ik normaal loop wanneer ik gewoon lekker loop.

Mijn omslagpunt heb ik met een SMA loopbandtest laten bepalen en is 167. Mijn rusthartslag is altijd al laag geweest en ligt meestal tussen de 40-45 en duikt soms zelfs onder de 40. Mijn max. is 182. Snelste 10km tijd is 52:30.

Marathon laag, hoog en intensief liggen volgens jullie schema dan op 137, 142, 146. Moet ik gewoon nog wennen aan deze lage hartslagen of moet ik wat hoger gaan zitten? En zo ja, waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Met vriendelijke groet,
Rob de Jong
RunningRob - Sportrusten

Re: Twijfel marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Rob,

Volgens de berekening zou je ongeveer 6:15min/km moeten lopen op marathonhartslag, dus het zou iets sneller mogen.
Wat was je gemiddelde hartslag op je 10km afstand?

Blijde groet,

Rob
RobdeJong

Bericht door RobdeJong »

Hoi Rob,

Mijn gemiddelde hartslag lag toen op 153.

Groet,
Rob
Wizzard247

Bericht door Wizzard247 »

Ik herken het wel een beetje. Mijn lage marathonhartslag is ook bijna minuut minder snel dan bij mijn duurloopje waar ik geen rekening houd met hartslag.
Echter, die normale loopjes zijn max. 10k... dat tempo zal ik nooit 42k volhouden...
RobdeJong

Bericht door RobdeJong »

Begrijp wat je bedoeld, zie mijzelf nu ook nog niet een marathon lopen op 5:45. Maar een halve red ik wel met dit tempo en ik heb nog 12 weken training te gaan waar ik hoop nog wat verbetering aan te kunnen brengen. Dus mijn twijfel blijft nog even bestaan ;)
Wizzard247

Bericht door Wizzard247 »

Volgens de mannen hier zou je bij een 10k van 52 min een halve kunnen lopen in 5.41 p/km en bij 53 min 5.50 p/km
Als je dit vertaalt naar de hele zou dat 6.15 en 6.26 zijn per km. Verschilt dus ruim een halve minuut.

Jij zit er tussen in met je 52.30; dus een marathon lopen in 6.20 per km moet haalbaar zijn. Dat komt redelijk in de buurt bij je 6.30 die je nu soms loopt

Ik heb makkelijk praten, aangezien ik nog moet beginnen met mijn schema voor marathon Rotterdam, maar ik denk dat het bij mij wel gaat kloppen. Toevallig loop ik nu ook een 10k in 52m. Vorige week een testrondje gelopen op marathonhartslag laag en kwam uit op 6.15 per km (over 9 km).
Het is ook wennen, lopen op een lager tempo dan je gewend bent en niet kapot/helemaal bezweet thuiskomen., (althans voor mij)

Ook las ik hier, dat de voorspelde tijden hier iets voorzichtiger zijn dan bij andere schema's...
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,
RobdeJong schreef:Mijn gemiddelde hartslag lag toen op 153.
Ik denk dat we dit dan maar niet nemen als omslagpunt, want dan zou je nog langzamer gaan... ;)

Als je SMA omsalgpunt klopt zou je dus ook nog een stuk sneller kunnen op de 10k, met als gevolg dat je marathonhartslag ook hoger zal uitvallen...

De ervaring leert wel dat naarmate de 100 dagen vorderen, je snelheid op marathonhartslag ook vanzelf beter wordt. Kijk het nog een week of wat aan, Trek aan de bel als je het toch niet vertrouwd.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie