Marathon van Nice naar Cannes

Plaats reactie
Pepper

Marathon van Nice naar Cannes

Bericht door Pepper »

Goeiemorgen,
Intussen de marathon van Nice achter de rug. Mijn zevende marathon en mijn eerste sportrustenervaring.
Mijn twee eerste marathons was ik goed getraind en liep ik 4:13 en 4:11.
De laatste vier marathons was er steeds wel iets mis :
- te zware voorbereiding en op de dag zelf verkouden : 4:26
- Darmproblemen onderweg in een op persoonlijke vlak moeilijke periode : 4:45
- Achillespeesblessure tijdensy voorbereiding en daardoor moeizame voorbereiding :4:57 (nog steeds in moeilijke periode)
- Totale verzuring rond km 30, na toediening ampule magnesium toch uitgelopen in 4:47;
En nu dus volgens jullie programma :
- 10 km tijd ongeveer 56:30, omslagpunt 194, lage marathonhartslag 155, hoge 160;
- ik heb ongelooflijk genoten van de trainingen : de afwisseling, het leren op hartslag lopen, hoewel dat soms best frustrerend was als dat niet lukte, je fit voelen tijdens de voorbereiding, op geen enkel ogenblik last van pijntjes, merken dat je sneller begint te lopen, de eenmalige halve marathonwestrijd die ik perfect op marathonhartslag liep in 2:2, enzovoort
- Naar aanloop van de wedstrijd heb ik tijdens de volledige trainingsperiode magnesium genomen 1 pilletje per dag, de week voor de wedstrijd dronk ik per dag glaasje bietensap en de laatste drie dagen ook carboload opgelost in water, zodat ik echt wel veel gedronken heb voordien;
- De wedstrijd zelf : weer, 18 graden, winderig, gelukkig niet op kop, af en toe regen en naar het einde toe volle zon en warmer; 4 gellen op zak die ik vanaf km 10 gespreid heb ingenomen; rustig vertrokken, na twee km was mijn hartslag rond marathon hartslag 155, in de km daarna daalde hij zodat ik na 5 km sneller ben beginnen lopen 5:35m/km; iets voor halfweg begon ik pijn te voelen in mijn benen en heb ik daar voor de rest van de wedstrijd last van gehad, mijn tempo zakte tot zo'n 6 min/km, mijn hartslag bleef al die tijd constant rond lage marathonhartslag; omdat ik veel last had van spierpijn in mijn benen en ik bang was om te verzuren, ben ik van drankpost naar drankpost gelopen om daar telkens wel drie bekers water te drinken en stukje sinaasappel te nemen, waardoor ik wat tijd verloor. Omwille van de pijnlijke benen was het mentaal zwaar en kon ik te weinig genieten van het prachtige parcours; de laatste kilometers was het prachtig weer en langs de super mooie kust ben ik gefinisht in 4:16:27 met een gemiddelde hartslag van 153 !
- Na de wedstrijd helemaal verstijfd en heb twee dagen moeizaam gestapt; vijf dagen later was de stijfheid in de benen verdwenen;
Ik vond het fantastisch om op een andere manier te kunnen trainen en ben heel erg dankbaar voor de tussentijdse adviezen die me vertrouwen hebben gegeven.
Wel had ik gehoopt zonder pijn te lopen en wat meer te genieten van de wedstrijd zelf. Wat hartslag betreft en dus conditioneel verliep het perfect.
Ik vraag me af hoe het komt dat ik tijdens de wedstrijd zoveel last had van spierpijn, nu ik vooraf zoveel had gedronken en mijn reserves koolhydraten had aangevuld. We hebben vrijdag en zaterdag Nice bezocht en uiteindelijk wel wat kilometers gestapt, zaterdag wat minder dan vrijdag, op het gemak en zonder dat het vermoeiend was.
Mochten jullie een verklaring hebben en tips om dat volgende keer te vermijden, hoor ik het graag.
Het was een fantastische periode en ik kijk al uit naar de volgende die ik opnieuw volgens jullie programma zal doen.
Groetjes
Pepper
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathon van Nice naar Cannes

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pepper,

Gefeliciteerd! Mooie prestatie! :D :D

Dan je vraag: Je had last van spierpijn in je benen. Was dit op een specifieke plek? Dus bijvoorbeeld bovenbenen of kuiten? Dan zou je gerichte krachtraining kunnen doen voor die specifieke spieren.
https://www.sportzorg.nl/oefeningen

Verder helpt het om te focussen op techniek, als je pijn ervaart bestaat het gevaar dat je anders gaat lopen om de pijn te verminderen waardoor de klachten juist verergeren (of verplaatsen naar een andere plek). Mij helpt het om bewust "netjes" te gaan lopen: dus rechtop, schouders laag, hoge stapfrequentie, stevige armbeweging et cetera.
https://www.prorun.nl/training/looptech ... oplichaam/

Blijde groet,

Rob
Pepper

Re: Marathon van Nice naar Cannes

Bericht door Pepper »

Dank je wel Rob voor je feedback !
Mijn benen deden over de hele lengte pijn.
Spierversterkende oefeningen heb Ik inderdaad niet gedaan tijdens de voorbereiding.
Groetjes
Plaats reactie