Hartslagzones sportmedisch advies

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Simon

Hartslagzones sportmedisch advies

Bericht door Simon »

Ik heb dit jaar 100 dagen sportrusten gedaan. Wat was dit fijn.
Hierdoor de motivatie gevonden om weer te gaan hardlopen.
Als afsluiting geen 1/2 marathon gelopen, wat het doel was, maar wel Dam tot Damloop gelopen en daar mijn PR met dik 17 minuten verbeterd. Een periode veel op 10km's getraind en aan loopjes meegedaan. Erg leuk allemaal. Nu druk aan het trainen voor de 1/2 marathon van Egmond. Ik train ca. 3 x per week (totaal 25-30km/week).

Hartslagzones met jullie tool;
# max. hartslag; 185 een paar keer met intervallen en bij eindspurtje duurloop
# omslagpunt 169 (ook gemiddelde bij mijn snelste 10km; tijd 53:27)
# D1 123-135
# D2 136-152
# D3 153-168

Met bovenstaande hartslagzones loop ik al een tijdje waarbij ik mij goed voel.

Hartslagzones volgens sportarts;
# max. hartslag; 170 op fiets gecorrigeerd naar 185 voor hardlopen
# omslagpunt 167
# D1 144-152
# D2 152-160
# D3 160-167

Ik vind de verschillen nogal groot tussen de hartslagzones van de sportarts en die via jullie tool.

Hoe kan dit ?

Wat mij wel opvalt is dat mijn gemiddelde pasfrequentie dicht bij mijn gemiddelde hartslag ligt.
De hartslagmeting gaat niet via hartslagmeter maar via meting op de pols via sporthorloge.
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslagzones sportmedisch advies

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Simon,
Simon schreef:Hoe kan dit ?
Ik heb hier niet echt een antwoord op. Ik weet natuurlijk niet hoe precies de hartslagzones bij de sportarts berekend zijn.

Ik ben zelf ook gekeurd maar daarbij werden de zones voor het fietsen bepaald, en ik heb deze niet omgerekend naar hardloopzones. Dus een groot verschil is mij nooit opgevallen.

Wat ik wel weet is dat de bij Sportrusten de zones een vast percentage zijn van het omslagpunt, en dat deze zones bepaald zijn door Stans van der Poel en zij zeer veel met artsen heeft samengewerkt, dus die vertrouw is wel.

Het is natuurlijk ook zo dat niet de zones belangrijk zijn, maar wat je er vervolgens mee doet. Als het goed is heeft de sportarts ook aangegeven welk soort trainingen je geacht wordt te doen in welke zone. En die zullen anders zijn dan de trainingen uit het Sportrusten schema.

Het belangrijkste is dat het schema brengt wat je ervan verwacht, en dat je beter wordt, en dat lijkt bij jou wel goed te zitten :)
Simon schreef:Wat mij wel opvalt is dat mijn gemiddelde pasfrequentie dicht bij mijn gemiddelde hartslag ligt.
De hartslagmeting gaat niet via hartslagmeter maar via meting op de pols via sporthorloge.
Ik maak hieruit op dat je de meting niet altijd vertrouwd? Je zou eens proberen te varieren in je stapfrequentie en kijken of je de verandering ziet in je hartslagmeting.
Verder heb ik een keer een stukje geschreven hierover, omdat ik vaak vragen krijg over de hartslagmeting:
http://runningrob.nl/help-mijn-hartslag ... ogte-laag/

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie