Amsterdam Marathon, viel tegen....

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
DennisK

Amsterdam Marathon, viel tegen....

Bericht door DennisK »

Eindelijk kon ik gaan op de Amsterdam Marathon. Veel zin in maar ook spannend.
Echter na 5 km toch moeite mn hartslag laag te houden ,de hoge MH was 150 en deze zou ik tot km 30 moeten volhouden maar zat meteen al aan de 146... ondanks de lage snelheid.
Ook vrij snel last van mn lies. M.a.w. liep niet lekker. Na 19 km kreeg ik kramp in de kuiten en wilde de bovenbenen ook niet meer. Vanaf dat moment werd het zwaar heb de hartslag ook los proberen te laten, deze bleef uiteindelijk rond de 152-154.
Vreemd want ik had de Dam to Dam loop en de halve marathon Texel fluitend gelopen met goede eindtijden. Hoe kan dit? En beter hoe kan ik dit voorkomen?
Vanaf 22 km (heel) rustig aan gelopen ivm bovenbeen en kuiten en was kwestie van uitlopen. De "heuveltjes " in de stad waren een hel net zoals de hitte.
Uiteindelijk 4.13 gelopen ,ondanks alle uitdagingen een redelijke tijd , ik had zelf op 4 uur gemikt.Was alleen niet lekker lopen wat ik wel vooraf als doel had gesteld.....
Tot voor de marathon had ik wel vertrouwen in het schema echter heeft het nu een klein deukje op gelopen. Hoe kan ik dit beter doen voor de volgende marathon? Toch langere duurlopen?

Graag advies

gr
Dennis
MarjoleineJC

Re: Amsterdam Marathon, viel tegen....

Bericht door MarjoleineJC »

`Ik herken wat je zegt Dennis. Mij dezelfde ervaring. Ik heb Berlijn 4:15 gelopen, fluitend, laatste helft versnelt en daardoor 10 minuten van mijn tijd eraf gelopen in vergelijking met Rotterdam. Die editie was ook warm. Berlijn ook. Gisteren ook. En toch -dit was ook mijn eerste keer met 100dgn programma. Ligt het daaraan? Ik ga Londen april 2018 doen, maar weet nog niet of dit schema mij dan bevalt. In aanloop tot Amsterdam ook best pittig moeten trainen. Wel sneller geworden! Dat zeker. Geen blessures. Hoor bij meer mensen tegenvallende tijden: lag dat dan echt aan het weer? Mijn HR schoot na 25 km naar maximaal: veel moeten koelen, wandelen, etc. Adem bleef wel laag, kon zelfs door mijn neus ademen. Maar HR ... wilde niet meer lager ... daardoor ook zware benen bij bruggen etc. Komt dat dan door HR + Warmte of door onvoldoende duur aan km in de benen, voor de laatste 14K? Ik weet het ook niet.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dennis, Marjolein,

Allereerst gefeliciteerd! Toch maar mooi de marathon uitgelopen! :)
DennisK schreef:Graag advies
Je symptonen lijken op vochtgebrek. Het was natuurlijk erg warm en dan speelt dit al gauw op...

Marjolein, ik denk dat bij jouw je verkoudheid / keelpijn van de afgelopen dagen heeft meegespeeld, misschien toch nog iets onder de leden?

Blijde groet,

Rob
DennisK

Bericht door DennisK »

Hoi Rob,

Inderdaad een marathon uitgelopen maar op deze manier was niet de bedoeling.
Vocht tekort denk ik niet, ik had flesjes ( en gels) bij me en daarnaast elke
drank post rustig gelopen om diverse bekers op te drinken. Maar kreeg vanaf het begin de hartslag niet onder controle hoe kan dat? Daarnaast is er een combintie van hartslag en last van de benen?
Kan er op een of andere manier een soort analyse gedaan worden zodat ik voor de toekomst beter ben voorbereid?

gr Dennis

PS Marjolein, dank voor je berichtje
RunningRob - Sportrusten

Hoi Dennis,

Dat kan uiteraard, ik heb een PM gestuurd.

Blijde groet,

Rob
Patrickv

Bericht door Patrickv »

Goedemorgen,

Ook voor mij de eerste keer dat ik volgens dit schema heb gelopen. Ik heb tot 28 km heerlijk gelopen, toen leek het lampje in 1x keer uit te gaan. bij km 28 ben ik gaan wandelen omdat inderdaad hartslag flink omhoog ging daarna met wisselend resultaat laatste 14 km uitgelopen.

elke keer als hartslag te hoog ben ik rustiger gaan lopen en of gaan wandelen om deze marathon uit te kunnen lopen, het was erg warm en er was een hoge luchtvochtigheid, maar had het gevoel dat de beentjes niet meer wilde die laatste 14km.

door doorzettingsvermogen en wilskracht heb ik deze marathon voltooid, ik ben wel redelijk snel hersteld, alleen beetje spierpijn. heeft denk ik ook wel te maken met het feit dat ik laatste 14 km rustig aan gedaan hebt, Ik heb me wel afgevraagd of de zware benen inderdaad een gevolg waren van de maximale training van 14 km.

verder blij dat ik de marathon heb uitgelopen en geen blessures heb, vraag me wel af waar de grote terugval van komt rond km28.

had op 15,25,33 en 38km hulptroepen staan om me te voor zien van eten en drinken op 15 en 25 en drinken op 33 en 38 ook gebruik gemaakt van drankposten omdat ik wel last had van de warmte.

ik zou graag wel willen weten waar de terugval vanaf 28km aan zou kunnen liggen en het feit dat ik zware benen had. had het gevoel dat de beentjes niet meer wilde.

Overweeg echter wel met dit schema ook Rotterdam te lopen.

Hoor graag van je

Mvgr
Patrick
Patrickv

Bericht door Patrickv »

wat ik nog vergeet te vragen zou er niet een interval training kunnen in het schema of heeft dat niet zoveel zin?

Mvgr

Patrick
RunningRob - Sportrusten

Hoi Patrick,

Je eerste vraag, daar wordt aan gewerkt. Gezien de warmte en de ervaringen die jij en andere lopers hebben ervaren tijdens de marathon van Amsterdam, gaan Koen en Stans even kijken wat hier het juiste advies moet zijn.

De tweede vraag:
Je mag de intensieve training als interval lopen, als je dat prettiger vindt.

Je traint intensief, dus boven je wedstrijdsnelheid / hartslag, om sneller te worden. Aangezien je op de (halve) marathon onder je omslagpunt loopt, is een intensieve training boven je wedstrijdhartslag te doen.

Als je sneller wilt worden op b.v. een 5 of 10km, dan moet de intensieve training boven je omslagpunt liggen. Dit is lastiger te doen in een training. Vandaar dat dan een interval training zinvol wordt, het is makkelijker om meermaals een relatief kort stuk boven je omslagpunt te lopen dan een lang stuk.

Blijde groet,

Rob
MarjoleineJC

RunningRob - Sportrusten schreef: Je eerste vraag, daar wordt aan gewerkt. Gezien de warmte en de ervaringen die jij en andere lopers hebben ervaren tijdens de marathon van Amsterdam, gaan Koen en Stans even kijken wat hier het juiste advies moet zijn.
Ben erg benieuwd naar hun advies! Maken jullie daar een new topic voor aan? Hoe krijgen wij bericht over dat advies?
Wil dit graag weten om zo te kunnen besluiten of ik Sportrusten nogmaals ga toepassen bij de eerst volgende marathon.

groet, Marjoleine
RunningRob - Sportrusten

Hoi Marjolein,

Ik laat het je weten :)

met blijde groet,

Rob
DennisK

Bericht door DennisK »

Ik ben ook zeer benieuwd, ik heb helaas nog geen enkel idee waar ik moet zoeken en daarnaast
kan niemand me adviseren

gr
Dennis
mariekemeisje

Bericht door mariekemeisje »

Als nieuweling hier en Amsterdammer vie lme dit topic gelijk op.

Ik heb meerdere collega's die in Amsterdam de halve liepen en twee die de hele liepen.
Beiden hadden problemen ( 1 in het ziekenhuis beland , oververhit ) . Beide wel uitgelopen maar veel langzamer dan verwacht.
Beide niet met sportrusten getraind en wel zeer ervaren (marathon)lopers.

Ik begreep dat het vooral de combinatie van de warmte en de hoge luchtvochtigheid was. Door de luchtvochtigheid was het heel moeilijk om af te koelen.

Dit is mijn van horen zeggen reden, maar wilde die toch even met jullie delen, in afwachting opde officiele reactie.
MarjoleineJC

Goed om ook dit geluid te horen!

waarbij natuurlijk ontzettend vervelend voor de collega dat die in het ziekenhuis beland is!
Laatst gewijzigd door MarjoleineJC op 10 nov 2017, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
DennisK

Bericht door DennisK »

Was benieuwd of er al een reactie was gekomen?
mvg
Dennis
RunningRob - Sportrusten

Ik zal het Koen vragen,

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie