Niet gelukt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
KaaJee

Niet gelukt

Bericht door KaaJee »

Vrijwel alle trainingen heb ik volgens schema gedaan. Nooit werd ik sneller of kreeg ik een lagere hartslag. Aan het einde van de trainingen was ik altijd moe. Maar ja, het is een training. Dus blijmoedig en fit met een glimlach... nee. Fit wel.
De laatste trainingen gingen heel goed, het ging echt wat sneller, met dat tempo moest 4.45 lukken. Op basis van m'n 10 km zou 4.23 moeten kunnen, maar uitlopen is mijn doel.
Fit en voorbereid aan de start, wat een ervaring, nooit gedacht. Na 20 minuten wachten eindelijk over de start. Rustig beginnen. Dat lukte goed. Alleen... een hartslag die al boven mijn hoogste hartslag ligt! Rustig blijven en dit vasthouden, het loopt immers lekker. Tot 14 km geen probleem. Maar op de dijk, het tempo loopt terug, zo langzaam was ik alleen met vogels kijken. Mijn hartslag bleef oplopen. Tijdens trainingen liep ik met deze hartslag rond 5.45 per km... en nu 7.30.
Na 20 km, de pacers van 4.45 en 5.00 hebben me al lang ingehaald, gaat het steeds slechter. Zere bovenbenen, enkels, tenen, schuurplekken van m'n heupgordel. Op 26 km is mijn verwachte eindtijd rond 5.30 uur. De mededeelnemers in mijn buurt... met hardlopen heeft het niet veel meer te maken. Het is niet leuk meer. Ik wandel naar het metrostation bij 28 km.

Teleurstelling en trots. Tuurlijk, ik heb het niet gehaald. Ik kon gewoon niet meer. Maar ik heb er eerlijk voor getraind, ik ben gestart en heb heb 28 km gehaald.

Sportrusten? Voor mij niet. Prachtig als je zo een marathon kunt uitlopen. Maar voor mij ongeschikt, helaas. Veel te weinig trainingskilometers. Ik raad het niemand aan.
Tiede

Re: Niet gelukt

Bericht door Tiede »

Beste Kaajee,

Volgens mij zitten we in het zelfde schuitje; jouw verhaal komt wel heel erg overeen met mijn verhaal. We hebben denk ik zelfs de zelfde metrohalte genomen. Jammer hoor. Ik vraag me ook de hele tijd af waar het voor mij toch fout is gegaan. Ik lees (en las) alleen maar positieve verhalen en nu pas ook wel wat negatieve ervaringen. Zijn die er dan echt nog nooit eerder geweest?

Ik weet wel zeker dat ik heel zeker nog een keer een marathon ga lopen, maar ws. niet met sportrusten. Maar ga wel weer lekker lopen.

Ik zie de loop van zondag maar als mijn eerste lange duurtraining en pak de draad weer op. Ik hoop dat jij ook in ieder geval weer plezier in het hardlopen houdt of gaat krijgen. Zet 'm op!

Tiede
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Kaajee,

Het spijt me te horen dat het niet gelukt is, en dat je zo teleur gesteld bent.
Ik heb het Tiede ook gemeld na zijn verslag:
Indien je daar open voor staat ben je van harte uitgenodigd om in Hilversum een en ander te evalueren. Neem dan even contact op met Maarten, zijn gegevens staan op de site.

Rob
KaaJee

Bericht door KaaJee »

Hoi Tiede,

Klinkt inderdaad als hetzelfde schuitje, hetzelfde metrootje.
Ik lees best veel minder positieve verhalen over sportrusten. Voor veel mensen is maximaal 14 kilometer trainen echt te weinig. Ik ken ook mensen die (heel) enthousiast zijn over sportrusten. Zonder uitzondering lopen ze tijdens het schema ook 'even' een halve marathon of een 30+ training. Wel jammer dat ik dat niet kan...

Gelukkig ben ik ervaren met afhaken. Elfstedentochten fietsen in de regen.. dan stap ik na 100 km af (ook 5x uitgefietst), maar het blijft zonde. Vanaf nu (als de pijn weg is...) ga ik weer fijn zonder hartslagmeter trainen. Misschien voor een marathon, maar in ieder geval met voldoende kilometers. En zeker weer met plezier.

Jij ook weer veel plezier gewenst!
KaaJee

Bericht door KaaJee »

Hoi Rob,

Teleurstelling is de helft hoor. Ik ben heel trots op mijn prestatie, ook al heb ik niet uitgelopen. Sportrusten is een goed trainingsschema, ik ben er erg fit van geworden en ik ben niet geblesseerd geraakt. Maar sneller en blijmoediger werd ik niet. Voor veel mensen is het blijkbaar voldoende om een marathon te kunnen (hard)lopen, maar voor mij (en ook anderen) dus niet.
Trainen voor de halve marathon, in 6 weken, 2x interval en een duurloop per week, iedere week een kwartier langer tot bijna 2 uur werkt heel goed voor mij (probleemloos 6.15 per km, ik kwam lachend en fit over de streep).
Evalueren prima, het lijkt me wel duurzaam om dat via skype te doen in plaats van naar Hilversum te komen.

Met blijde groet.
Plaats reactie