Letterlijk uitGELOPEN

Plaats reactie
runningmaster

Letterlijk uitGELOPEN

Bericht door runningmaster »

Mijn eerste marathon(op 63 jarige leeftijd). Uitlopen was mijn eerste doel en binnen de 5 uur een tweede. Met een halve marathon (maart Zandvoort) in 1uur51 en een paar weken geleden nog een 10km in 48min zou dat normaal gesproken binnen de mogelijkheden moeten hebben gelegen. Maar waar ik vooraf al bang voor was: na 24km (wél te vroeg) vreselijk kramp in mijn adductor. Daarna was het tempo weg en was ik blij dat ik nog stukken kon joggen/sjokken. Bij 34km gebeurde mij het nog een keer en was het tempo daarna nog lager en tenslotte nogmaals rond de 39km, waarna ik alleen nog in staat was te lopen. Je begrijpt dat de tijd "behoorlijk tegen viel". Maar omdat ik 'm, ondanks dat ik nauwelijks mijn linkerbeen meer van de straat kon krijgen, toch wel blij.
Evenals voorgaande schrijvers liep de hartslag net iets te snel op, hoewel ik 'm lang bij het omslagpunt kon houden. Na de 24km ging 'ie hard naar beneden, maar dat was al te laat.
Voor de volgende keer weet ik dat ik de hartslagmethode wel deels blijf volgen, maar dat ik toch echt niet buiten de duurlopen kan om mijn spieren te testen/ op peil te houden. En dat moet wel op deze leeftijd.
RunningRob - Sportrusten

Re: Letterlijk uitGELOPEN

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Gefeliciteerd met deze mooie prestatie! Toch maar mooi geflikt! :)

Wat betreft de kramp: kan het zijn dat je toch wat te weinig hebt gedronken?
Kramp kan hier op duiden.

Blijde groet,

Rob
runningmaster

Bericht door runningmaster »

Rob

Ik weet dat drinken belangrijk is. Naast dat ik ongeveer 1,5 liter water mét "energiespul" in mijn rugzak had, had ik ook een "4 uur set" van SIS (met allerlei gels en bars) en tenslotte nog een paar energydrankjes (goed voor een uur). Ik had het netjes volgens de aanwijzingen (SIS) ingenomen (en dus nog wat extra's) , dus ik kan me nauwelijks indenken dat te weinig vloeistof een rol heeft gespeeld. Wat dan wel, weet ik ook niet. Naast 3 officiële halve marathons en een paar keer in een training vorig jaar, heb ik niet vaak verder gelopen dan 21,1km. Dus ik zal dat moeten proberen uit te vinden. Wellicht meer die specifieke spieren trainen.
Het grote voordeel (denk ik) dat ik 'm uitGELOPEN heb (met een normale snelheid van zo'n 5km/uur), is dat ik absoluut niet moe was en meteen dacht aan een volgende, waar ik het geleerde in praktijk zou kunnen brengen. Had dus niet : "Dit doe ik nooit meer" :D
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je antwoord, te weinig vocht is inderdaad onwaarschijnlijk. Wel goed dat je niet moe was!

Op naar de volgende!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie