Amsterdam: gefinisht, tijd viel tegen
Amsterdam: gefinisht, tijd viel tegen
Gisteren de marathon van Amsterdam gelopen. Dit was mijn 5e marathon en de 2e met dit schema. Tijdens deze 100 dagen heb ik het schema nauwgezet gevolgd. En met succes. Mijn 10 KM tijd ging uiteindelijk 4 minuten sneller en mijn basistempo tijdens de trainingen werd een stuk hoger bij een lagere hartslag. Daarom verwachte ik eigenlijk ook best wel veel van de marathon qua eindtijd. Volgens de eindtijd op de 10 km zou ik zo:n 4:15 moeten kunnen lopen. Het werd echter 4:35.
Nu was mijn hartslag in rust een paar uur voor de start eigenlijk al te hoog naar mijn zin. Tijdens de marathon ging dat niet beter. Na 10 km zat ik al op een hartstlag die ik bij 30 km zou verwachten. Uiteindelijk resultaat was dat ik bij 30 km echt kapot ging en vanaf dat punt naar het eind ben gesukkeld.
Dus achteraf gezien: Trots dat ik weer een marathon heb gelopen, maar ook een beetje ontevreden over de tijd. Ik ben erg benieuwd of jullie met de inforamatie uit trainingsresultaten een reden kunnen verzinnen voor de langzamere tijd. Misschien was het gewoon bad luck of te warm weer....
groet
Erik
Nu was mijn hartslag in rust een paar uur voor de start eigenlijk al te hoog naar mijn zin. Tijdens de marathon ging dat niet beter. Na 10 km zat ik al op een hartstlag die ik bij 30 km zou verwachten. Uiteindelijk resultaat was dat ik bij 30 km echt kapot ging en vanaf dat punt naar het eind ben gesukkeld.
Dus achteraf gezien: Trots dat ik weer een marathon heb gelopen, maar ook een beetje ontevreden over de tijd. Ik ben erg benieuwd of jullie met de inforamatie uit trainingsresultaten een reden kunnen verzinnen voor de langzamere tijd. Misschien was het gewoon bad luck of te warm weer....
groet
Erik
-
MarjoleineJC
Re: Amsterdam: gefinisht, tijd viel tegen
Ik heb geheel dezelfde ervaring Erik, maar voor mij mijn 3e marathon en de 1e keer via sportrusten. Hoe ging jouw eerste keer? en wat maakte dat je de tweede keer weer via sportrusten programma gedaan hebt. Ook ik zou voor 4:15 kunnen gaan en het werd 4:33. Ook ik had mijn 10k met 3-4 minuten verbeterd...
In april ga ik Londen Marathon doen: maar nu is de vraag regulier of 100dgn?
In april ga ik Londen Marathon doen: maar nu is de vraag regulier of 100dgn?
Hoi Marjoleine, mijn vorige marathon liep ik 5 minuten sneller, maar helemaal op een vlak schema. Dat was de fijnste marathon qua inspanning en herstel. Dat was de reden om nog een keer met sportrusten de marathon voor te bereiden.
Ik geloof eigenlijk wel in het programma en voel me er fijn bij. Ik snap alleen niet dat ik die hartslag in tegenstelling tot de trainingen tijdens de marathon niet laag kon houden. Zelfs niet naar de 14 km.
Ik geloof eigenlijk wel in het programma en voel me er fijn bij. Ik snap alleen niet dat ik die hartslag in tegenstelling tot de trainingen tijdens de marathon niet laag kon houden. Zelfs niet naar de 14 km.
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Erik,
Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde en toch maar weer gedaan!
Wat betreft de tijd: weer is een niet te onderschatten factor, daar wordt (denk ik) makkelijk over gedaan maar onderzoek wijst gewoon uit dat hoe langer de afstand, hoe meer invloed temperatuur heeft in combinatie met luchtvochtigheid.
Verder is de ene persoon er veel gevoeliger voor dan de ander. Ik wil niet zeggen dat dit bij jouw of Marjolein heeft gespeeld, maar het heeft voor veel lopers zeker meegespeeld gisteren.
En verder gaat het gewoon de ene keer beter dan de andere keer, als je daar een antwoord op weet kun je topcoach worden
Blijde groet,
Rob
Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde en toch maar weer gedaan!
Wat betreft de tijd: weer is een niet te onderschatten factor, daar wordt (denk ik) makkelijk over gedaan maar onderzoek wijst gewoon uit dat hoe langer de afstand, hoe meer invloed temperatuur heeft in combinatie met luchtvochtigheid.
Verder is de ene persoon er veel gevoeliger voor dan de ander. Ik wil niet zeggen dat dit bij jouw of Marjolein heeft gespeeld, maar het heeft voor veel lopers zeker meegespeeld gisteren.
En verder gaat het gewoon de ene keer beter dan de andere keer, als je daar een antwoord op weet kun je topcoach worden
Blijde groet,
Rob