Trainen zonder hartslagmeting en de boeken

Plaats reactie
Remco

Trainen zonder hartslagmeting en de boeken

Bericht door Remco »

Dag allemaal,

Even voorstellen. Mijn naam is Remco, 24 jaar en ik heb in 2014 de halve marathon van Leiden in 1:43 gelopen. Dit heeft mij erg enthousiast gemaakt over het wedstrijdlopen, dus toen ik het 100dagen schema met max. 14km zag om mij voor te bereiden op een marathon te lopen heb ik de hele marathon van Leiden in mijn agenda gezet.

Ik ben inmiddels begonnen, maar heb geen hartslagmeter en loop dus op 'gevoel'. Daarnaast heb ik slechts het 'mysterieuze schema' gelezen en loop ik met die informatie in mijn hoofd; de boeken heb ik niet.

Mijn vraag: is dit verstandig? Ga ik belangrijke dingen over het hoofd zien en is meer informatie of begeleiding essentieel?
amsregle

Re: Trainen zonder hartslagmeting en de boeken

Bericht door amsregle »

Hoi Remco,

Ik denk dat het wel kan.
Het is natuurlijk net hoe veeleisend je bent qua tijd en als je constant het gevoel hebt dat je iets mist, kan je i i g het boek kopen. Ik heb in december het boek gekocht (ik, hardloper) en heb daarna het schema gedownload en lopen maar!

Je kunt op diverse calculators inschatten wat jou marathontijd zou moeten kunnen worden o b v jou halve marathontijd:

runinfo zegt 3:42 met een km tijd van 5.15 en hardloopwijzer zegt 3:36 met een km tijd van 5:08

en in het boek en volgens mij ook wel ergens op de sportrustensite staat ook een schema, dat zal vast niet veel verschillen.
Nou dan weet je dus je verwachtte marathontempo wat je zou kunnen doen. Met een eerste marathon zou je wat voorzichtiger kunnen starten.

Mijn pr op de halve is 1:41 en op de marathon 3:59. soms zeggen die schema's dus ook helemaal niets. Kies je voor zekerheid en wil je hem uitlopen, zou ik gewoon op 4 uur gaan lopen, 5.40 per km.

groet, wibe
Remco

Bericht door Remco »

Bedankt voor je antwoord Wibe. Ik heb inmiddels wel het ebook 'Sportrusten voor hardlopers' gelezen en dit heeft me een hoop inzichten over vooral de ademhaling verschaft.

Vandaag liep ik mijn 10km op de maximale snelheid waarop ik mijn ademhaling goed kon controleren en het uitademen kon vertragen. Dit bleek 4:49 min/km. Ik ga deze techniek volhouden en kijken of ik er wat seconden af kan snoepen dankzij de drieweekse 'metingen', er zijn immers nog 95 dagen te gaan!
amsregle

Bericht door amsregle »

wat is je doel dan Remco? ik 'doe' Rotterdam!
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Klinkt goed Remco, het allerbelangrijkste van het 14K-schema zijn 2 dingen: 1. Dat je twee keer per week traint op marathonhartslag (of snelheid). 2. Dat je herstel goed is, onder andere met de ademhalingsoefeningen. Trainse en groet, Koen
Remco

Bericht door Remco »

Het doel is de marathon van Leiden op 17 mei!
martijnverzaal

Bericht door martijnverzaal »

Hoi Remco,

Ik ga ook voor de marathon van Leiden.

Die 10km die je eens in de 3 weken doet, mag je volgens mij juist maximaal lopen. Hierbij hoef je dus niet je uitademing te verlengen. Je kan het zien als een soort test: als door de training je conditie beter wordt, dan kan je dus je training op marathontempo daaraan aanpassen.

Groet,
Martijn.
Remco

Bericht door Remco »

Het is gelukt! Ik heb mijn eerste marathon gelopen in 3.21:17. 5 minuten langzamer dan ik volgens het tabelletje zou moeten kunnen, maar ik begon wat te snel en kilometer 30-38 waren tussen open weilanden met tegenwind.

Hier de getrackte activiteit: http://runkeeper.com/user/remcoe/activity/572001513

De laatste 10/15 kilometer ging ik wel helemaal stuk. Ik ben benieuwd of dit kwam door de snelle ambitie, het te snelle starten, het maximaal 14km lopen of de tegenwind. Wat zijn jullie negatievere ervaringen? Ik lees op het forum vooral positieve ervaringen, dus was verbaasd door hoe stuk ik ging.
amsregle

Bericht door amsregle »

Hoi Remco, wat een supertijd! Gefeliciteerd! Je hebt je super verbeterd tijdens deze 100 dagen of niet? Wat is je snelste 10 km nu?
Remco

Bericht door Remco »

Dankjewel! Mijn eerste 10K voluit deed ik op 4:14, mijn laatste op 4:02 (de 10K van de nachtelijke batavierenrace), dus dat was zeker vooruitgang. Tijdens het schema heb ik één keer 9K op een persoonlijke record van 3:57 gelopen.

Mogelijk ga ik de komende tijd eens kijken naar interval training, dit heb ik nooit eerder gedaan en lijkt me een goede manier om sneller te worden op wat kortere afstanden en van daaruit door te bouwen naar een mogelijk vervolg (al moet ik daar even opnieuw zin voor maken) ;)
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Gefeliciteerd Remco, geweldige prestatie!

Over je vraagt mbt negatieve ervaringen. Ik liep mijn eerst marathon vorige maand in Rotterdam, eindtijd 3u34. Ook mijn laatste 10km waren erg zwaar. Ik had nog genoeg adem, maar mijn benen voelden op een gegeven moment als beton. Ik weet niet of dat te maken heeft met de slechts 14km aan training, omstandigheden spelen denk ik een belangrijke rol.

Hoe is je herstel?
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
Remco

Bericht door Remco »

Ik herken je klachten van de laatste 10km volledig, ik ben geen moment buiten adem geweest en werd pas de laatste paar kilometers lichtelijk duizelig (de gelletjes waren denk ik uitgewerkt en wat te weinig).

Qua herstel voel ik me elke dag een stuk beter, op dag 2 liep ik al niet echt mank meer, vandaag dag 4 en alleen nog een lichte spierpijn in m'n kuiten over. Ik verwacht dit weekend weer pijnloos te zijn :-)
bascuppen

Bericht door bascuppen »

Mooi werk Remco! Inspirerend! Ook ik train 'zonder' hartslagmeter. Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar ;) ... Als je net een 10 kilometer voluit hebt gelopen, kan je aan de hand van schema's bepalen wat je 'langzame duurlooptempo' is. Of beter gezegd: wat je tempo is om in een bepaalde hartslagzone te lopen. En als dat kan, kan het ook andersom. Aan de hand van het tempo wat ik op mijn voluit gelopen 10 km liep, en het tempo waarop ik mijn training heb afgelegd moet aardig in te schatten zijn wat mijn gemiddelde hartslag tijdens die training is geweest.
Ik denk zelf wel dat een hartslagmeter kan helpen om gerichter en scherper te trainen. Maar ik vraag me dan wel af of dat komt omdat je op dat moment beter in de juiste zone traint, of omdat je, door dat piepje meer gefocus raakt op je ademhaling. Lijkt me een interessante mindfullness oefening: je ademhalingsfrequentie verlagen terwijl je telkens een *piep* voorbij hoort komen :D
Je pakt het hardlopen na de marathon wel weer op, toch?
sudwesthoek

Bericht door sudwesthoek »

Ik ben zover nog niet..loop pas weer een maandje.
Ben van '56 en moest eerst de spieren weer trainen en het gewicht naar beneden. Van 104kg naar nu 90kg. Snelheid moet dus nog weer komen..Maar dat gaat ook wel lukken.. van 7 naar nu 6 min p./km.. op 9.1 kilometer.. loop ook langere afstanden om vogels te kijken en dat doet m.n gewicht dalen. MOCHT het lukken om de 10 binnen maanden naar 5 min p/km en dit zonder mancos dan wil ik me inschrijven voor de Slachte in juni volgend jaar..Hen ik in 2000 gelopen in 3.53.. 1e helft in 2uur.. ..
Plaats reactie