VO2 max omlaag na marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
WouterMonden

VO2 max omlaag na marathon

Bericht door WouterMonden »

Afgelopen zaterdag liep ik de Zeeland Kustmarathon (4:46). In aanloop daarnaar toe gaf mijn horloge steeds een VO2max aan van rond de 58. Die meetmethode is vast niet heel betrouwbaar maar het is een indicatie. Nu is hij omlaag naar 52. Is dat het gevolg van de enorme inspanning die ik heb geleverd en het herstelproces waar ik nu in zit?

En, is er ergens informatie over doortrainen na het lopen van een marathon met SR? Ik overweeg een volgende marathon op 19 november en zit even met de vraag hoe ik herstel en voorbereiding het beste combineer.
RunningRob - Sportrusten

Re: VO2 max omlaag na marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wouter,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Hulde!

Ik wil je niet teleurstellen maar een marathon in 4:46 komt overeen met een Vo2Max van ongeveer 38... ;)
Nu weet ik dat de Kustmarathon zwaarder is dan de meeste andere, dus het zal wel wat hoger liggen, maar geen 52..

Ondermeer je rusthartslag vertelt je of je goed hersteld bent van de marathon:
https://www.sportzorg.nl/herstellen-na-een-marathon

Daarna zou ik eerst beginnen met vogels kijken en als dat een weekje of wat goed gaat kun je de normale trainingen weer oppakken. Ik moet zeggen dat ik een maand wel erg snel vind om weer een marathon te doen. Kijk eerst hoe je trainingen gaan en beslis dan of je hem werkelijkt wilt doen ;)

Ik zelf pak gewoon het 100 dagen schema voor een nieuw evenement en train van daaruit verder, als een evenement dus eerder is dan 100 dagen begin ik dus later dan op dag 1. En als ik niet wil trainen voor een specifiek evenement kun je gewoon op hartslagzone trainen. Een keer in D3, een keer in D2 en een keer vogels kijken. Eventueel een keer laag en een keer hoog D3 of een interval om wat afwisseling te krijgen.

Met blijde groet,

Rob
FlorisV

Bericht door FlorisV »

Hoi Rob,

Ik vroeg me dit ook af. Als je weer met een nieuwe 100 dagen cyclus begint, ga je in het begin dan ook weer kortere afstanden lopen ? In de eerste weken van het halve marathon schema loop je bijvoorbeeld maar 23 km. Dat lijkt wel heel weinig.. Kan ik ook gewoon het schema van de tiende of elfde week blijven lopen of is dat qua opbouw niet verstandig?

Groeten, Floris
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Floris,
FlorisV schreef:ga je in het begin dan ook weer kortere afstanden lopen ?
Dat klopt, het schema verandert niet, hooguit de hartslagen als je een ander omslagpunt of 10km tijd invult.
FlorisV schreef:Kan ik ook gewoon het schema van de tiende of elfde week blijven lopen of is dat qua opbouw niet verstandig?
Dit kan uiteraard prima, ik zou een cyclus van 3 weken pakken en die dan herhalen, dan pak je ook de 10k voluit mee.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie