Fysiek of mentaal?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
JW76

Fysiek of mentaal?

Bericht door JW76 »

Hoi Rob,

Ik ben aan het trainen voor de HM van Amsterdam. De weg (=jullie schema) ernaar toe bevalt uitstekend en de getallen laten zien dat ik voorruit ga:-). Werkt erg motiverend!

Vandaag heb ik de langste afstand gelopen, 10km op HM laag, en bij de laatste meters aangekomen voelde ik mijn benen al best aardig. Ik dacht bij mezelf als ik nog een keer deze afstand moet lopen (+1 km extra om de HM te voltooien) dan krijg ik toch wel een beetje kriebels. Ik vraag me dus af is dit iets fysieks? Heeft mijn lichaam bijv meer km's training nodig om aan langere afstanden te wennen? Of hoort dit 'erbij' dat je na ongeveer 12 km op een punt komt dat je denkt gaat het me lukken? En dat dit meer een mentale kwestie is omdat je het lichamelijk moet kunnen voltooien ook al voel je de spieren in je benen. Qua hartslag zat ik onder mijn doelstelling. Dat voelde dus goed en ik had ook het idee dat ik voldoende over had om door te gaan.

Ik verwacht overigens morgen geen spierpijn te zullen hebben. Dat heb ik de afgelopen weken namelijk ook niet gehad. Ik zou dus in ieder geval zeggen dat mijn lichaam de trainingen goed absobeerd.

Ik ben dus benieuwd wat jouw ervaringen zijn en hoe hier het beste mee om te gaan tijdens de wedstrijd.

Vriendelijke groet, Jeroen
JW76

Re: Fysiek of mentaal?

Bericht door JW76 »

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen! Alle tips zijn welkom:-).
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,

Dat is zeker iets mentaals. Ik heb bij de marathontraining regelmatig het gevoel "als ik dit 3 keer zover moet lopen"...

Bedenk dat je nu om de dag traint, en ondanks dat je goed herstelt sluipt er toch een zekere vermoeiheid in. De week voor de (halve) marathon rust je extra goed uit, Dat zorgt ervoor dat je net dat stukje meer energie hebt om de afstand te halen.

Met blijde groet,

Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 24 sep 2017, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
JW76

Bericht door JW76 »

Hoi Rob,

Bedankt voor het antwoord en goed om te weten dat dit erbij hoort!

Sportieve groet, Jeroen
Plaats reactie