Geen zichtbare progressie
Geen zichtbare progressie
Beste sportrusters, inmiddels zit ik op dag 16 van het 100 dagen sportrusten programma en ik dacht laat ik mijn voortgang eens checken. Maar als ik mijn trainingen langs loop, zie ik helemaal geen progressie. Mijn tempo verbetert in ieder geval niet en ook mijn hartslag lijkt niet lager te worden... Sterker nog van de week liep ik met mijn loopvriendin en zij was niet buiten adem en ik had het gevoel dat ik echt op mijn allerarmst liep. Wat kan ik nog verbeteren, richting de halve marathon?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Geen zichtbare progressie
Hoi Maartje,
Ik vermoed dat je dag 66 bedoelt
Wat zegt je gevoel? Vind je zelf dat het beter gaat?
Ik heb even je trainingsresultaten bekeken. Maar je rusthartslagen zijn nogal wisselvallig...
Meet je iedere dag op dezelfde tijd je rusthartslag? Alleen dan is het een indicatie waar je wat vanaf kunt leiden.
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe goed je aan de 100 dagen begon, een beginner zal uiteraard meer progressie zien dat een goefende loper.
Je zou wel een verbetering moeten zien op je halve marathonhartslag.
met blijde groet,
Rob
Ik vermoed dat je dag 66 bedoelt
Wat zegt je gevoel? Vind je zelf dat het beter gaat?
Ik heb even je trainingsresultaten bekeken. Maar je rusthartslagen zijn nogal wisselvallig...
Meet je iedere dag op dezelfde tijd je rusthartslag? Alleen dan is het een indicatie waar je wat vanaf kunt leiden.
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe goed je aan de 100 dagen begon, een beginner zal uiteraard meer progressie zien dat een goefende loper.
Je zou wel een verbetering moeten zien op je halve marathonhartslag.
met blijde groet,
Rob
Hai Rob,
Je hebt gelijk dag 66;-)! Nee ik meet mijn rusthartslag vaak niet op hetzelfde moment en ook niet altijd met dezelfde apparatuur. Dus dat is niet echt een goede graadmeter he?
Als ik kijk naar wat ik meet: mijn loopapp lijkt positievere resultaten aan te geven (in afstanden) dan die van mijn hardloopmaatje. Afgelopen zaterdag liepen we een 10 km op max snelheid en qua app en hartslag liep ik op behoorlijk tempo, maar volgens haar hartslagmeter en loopapp liepen we eerder wat te langzaam.
Wat mijn gevoel zeg, goede vraag, maar die vind ik echt heel moeilijk te beantwoorden. Ik ben inderdaad geen beginner en toen ik begon met lopen, liep en sportte ik al zeker drie keer per week. ik heb vooral het idee dat ik een hoge hartslag langer kan volhouden en ik voel me absoluut fit. Wat bedoel je met een verbetering op mijn halve marathon hartslag?
Mijn ademhaling heb ik alleen vaak nog niet onder controle.
Heb je nog tips? Hartelijke groet, Maartje
Je hebt gelijk dag 66;-)! Nee ik meet mijn rusthartslag vaak niet op hetzelfde moment en ook niet altijd met dezelfde apparatuur. Dus dat is niet echt een goede graadmeter he?
Als ik kijk naar wat ik meet: mijn loopapp lijkt positievere resultaten aan te geven (in afstanden) dan die van mijn hardloopmaatje. Afgelopen zaterdag liepen we een 10 km op max snelheid en qua app en hartslag liep ik op behoorlijk tempo, maar volgens haar hartslagmeter en loopapp liepen we eerder wat te langzaam.
Wat mijn gevoel zeg, goede vraag, maar die vind ik echt heel moeilijk te beantwoorden. Ik ben inderdaad geen beginner en toen ik begon met lopen, liep en sportte ik al zeker drie keer per week. ik heb vooral het idee dat ik een hoge hartslag langer kan volhouden en ik voel me absoluut fit. Wat bedoel je met een verbetering op mijn halve marathon hartslag?
Mijn ademhaling heb ik alleen vaak nog niet onder controle.
Heb je nog tips? Hartelijke groet, Maartje
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Maartje,
Dank voor je antwoorden.
Het handigst is het je rusthartslag iedere dag te meten op dezelfde tijd en dezelfde omstandigheden. Ik doe het dus op het moment dat ik wakker wordt, voordat ik opsta. Dat levert een waarde op die je kunt vergelijken.
Als deze dus hoger is dan normaal (meer dan 5 slagen) betekent het dat je niet goed bent hersteld, of je hebt een ziekte onder de leden.
met blijde groet,
Rob
Dank voor je antwoorden.
Het handigst is het je rusthartslag iedere dag te meten op dezelfde tijd en dezelfde omstandigheden. Ik doe het dus op het moment dat ik wakker wordt, voordat ik opsta. Dat levert een waarde op die je kunt vergelijken.
Als deze dus hoger is dan normaal (meer dan 5 slagen) betekent het dat je niet goed bent hersteld, of je hebt een ziekte onder de leden.
Hiermee bedoel ik dat nu je snelheid hoger is op halve marathonhartslag, dan dat de snelheid op halve marathonhartslag was toen je net met de 100 dagen begon.Maartje21 schreef:Wat bedoel je met een verbetering op mijn halve marathon hartslag?
met blijde groet,
Rob