Amsterdam marathon

Plaats reactie
Romy86

Amsterdam marathon

Bericht door Romy86 »

Hooooi!

Over 6 weken ga ik voor het eerst een marathon lopen en wel die van Amsterdam! Trainingen tot nu toe gaan hartstikke goed! Elke week gaat er wel 5-10 seconde per km af van elke 3 van de soort trainingen! Heel erg tevreden en gerustgesteld was ik. Tot ik nu al twee weken moe ben, mijn hartslag tijdens trainingen gaat vaak niet omhoog maar blijft haken (marathonhartslag is 154, de overigen 159 en 165) en ik kom vaak niet harder dan 145-160 hoe hard ik ook probeer. Daarbij haal ik ook mijn snelheden niet meer die ik afgelopen weken wel haalde. Ik heb het nu wel drukker op het werk, maar ik heb ook het idee dat mijn spieren nog niet sterk genoeg zijn voor mijn conditie. Soms loop ik namelijk wel heel lekker maar dan heb ik een hartslag van 145 bpm. Mijn maximale hartslag is 186 bpm en 10 km doe ik in 50 min.

Is het voor mij nu handiger om wat meer rust te nemen, en dan maar een lagere hartactie te accepteren? En dan iets van beenspieren trainen ofzo?

Of kan ik beter gewoon aan het schema houden maar als een training niet lukt accepteren dat die hartslag niet omhoog komt? (Uiteindelijk gaat het wel omhoog hoor, maar dit kost soms wel 4 km).

Ik word toch wel een beetje zenuwachtig hoor zo over 6 weken die marathon! Maar ben erg benieuwd naar hoe het schema gaat werken!
RunningRob - Sportrusten

Re: Amsterdam marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Hoeft niets te zijn, maar voor de zekerheid:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... -training/

Wat doet je rusthartslag? Houd je die in de gaten?

Wat doet je tempo, als je merkt dat je hartslag niet omhoog krijgt? Loop je dan sneller dan normaal of niet?

Met blijde groet,

Rob
Romy86

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Romy86 »

Hoi!

Bedankt voor de reactie! Ik heb uiteindelijk het weekend waarin ik veel moest werken even de training overgeslagen. Ik was vooral mentaal heel erg moe. Maandag wel heel fijn hardgelopen weer (niet sneller maar in elk geval in dezelfde range).

Mijn rusthartslag zakte gestaag in het begin, naar 38 bpm ! Nu zit het meestal wel hoger (maar dat lijkt me niet verkeerd... Ik vind 38 ook wel heel laag?) Nu zit het meestal rond de 45 als ik kijk in rust (maar ik kijk niet structureel in de ochtend) misschien weer invoeren inderdaad!

Ik zal proberen komende week weer wat meer rust te nemen zodat hopelijk de trainingen ook weer wat beter gaan!

Fijne dag!
Plaats reactie