Goedemorgen,
Tijdens mijn vakantie heb ik jullie boeken de verademing en hardlooprevolutie gelezen.
Het leek mij altijd erg gaaf om een keer een marathon te lopen, maar ik zag het niet zitten om wekelijks vele uren te moeten trainen. Na het lezen van jullie boeken dacht ik ja dit wordt mijn methode!!
Ik heb recent een inspanningstest gedaan en mijn omslagpunt laten berekenen. Ondertussen ben ik ook lekker gaan lopen met hartslagmeter en ben ik met de ademhalingsoefeningen aan de slag gegaan. Dat werkt voor mij echt super!
Ik heb echter een paar vragen. Ik doe momenteel meerdere sporten hardlopen, windsurfen (als er wind is) en Crossfit.
Ik ben aan het zoeken hoe ik deze sporten op een goede manier kan combineren, zodat het leuk en met name verantwoordelijk is voor mijn gezondheid en lichaam.
Tot voor kort deed ik twee keer per week een Crossfit WOD (dit is een soort van interval training, waarbij je hartslag echt wel richting max gaat) en daarnaast 1x een open gym, dit gebruik ik als kracht- en techniektraining, waarbij de focus met name ligt op Squat, Deadlift en Pull-up (training).
Het liefst wil ik dit wel op 1-of andere manier vasthouden, zodat ik naast mijn conditie ook werk aan mijn spieren. Mijn doel is om de marathon van Rotterdam te gaan lopen. Ik was tot voor kort niet echt een hardloper, maar ik kan wel 10 KM in ongeveer 65 minuten lopen.
De vraag is nu hoe kan ik deze twee werelden op een verantwoorde wijze combineren, zodat ik straks in april gezond en fit aan de start sta in Rotterdam en na een paar uur (tijd maakt niet uit) gezond de finish haal. Ik sta er zeker voor open om de intensiteit van de CF trainingen te verlagen naar bijvoorbeeld 2x een open gym en 1x een WOD.
Daarnaast komt het wel eens voor dat het bijvoorbeeld in het weekend goed waait. Ik laat op zo'n moment dan een Crossfit training vallen voor een dag windsurfen op het water.
Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen en ideeen.
Combinatie Crossfit en Marathon training
-
Richard de Jong
- RunningRob - Sportrusten
Re: Combinatie Crossfit en Marathon training
Hoi Richard,
Twee zaken zijn belangrijk:
- De trainingen op marathonhartslag kun je niet vervangen door iets anders
- De rustdagen dienen echte rustdagen te zijn, dit is nodig voor je herstel
Vogels kijken kun je vervangen door een andere sport, dan kun je gaan crossfitten of windsurfen.
En als het crossfitten echt intensief is, zou je ook de intensieve hardlooptraining kunnen inruilen voor een crossfit training.
Je mag ook gaan hardlopen op een dag dat je wat anders doet, zolang de rustdagen echte rustdagen blijven.
Houdt dan wel je herstel in de gaten, meer info:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... -training/
Met blijde groet,
Rob
Twee zaken zijn belangrijk:
- De trainingen op marathonhartslag kun je niet vervangen door iets anders
- De rustdagen dienen echte rustdagen te zijn, dit is nodig voor je herstel
Vogels kijken kun je vervangen door een andere sport, dan kun je gaan crossfitten of windsurfen.
En als het crossfitten echt intensief is, zou je ook de intensieve hardlooptraining kunnen inruilen voor een crossfit training.
Je mag ook gaan hardlopen op een dag dat je wat anders doet, zolang de rustdagen echte rustdagen blijven.
Houdt dan wel je herstel in de gaten, meer info:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... -training/
Met blijde groet,
Rob