wisselende hartslag

Plaats reactie
Annemarievanputten

wisselende hartslag

Bericht door Annemarievanputten »

Mijn laagst gemeten hartslag was de 1e dag, 47. Daarna veel tussen de 50 en 62, en ik kan niet altijd achterhalen waardoor het komt. Lastig dat ik niet meer onder de 47 lijk te komen. Wat kan ik nog meer proberen?
Ik schrok van de negatieve invloed van alcohol op de hartslag. En daar hoef je echt niet veel voor te drinken. Dat motiveert echt wel om het glaasje wijn maar over te slaan!
RunningRob - Sportrusten

Re: wisselende hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Annemarie,

Hoe meet je deze hartslag? Geeft je meter dit aan?

Het handigst is het je rusthartslag te meten op een vast moment van de dag en onder dezelfde omstandigheden.
Dus bijvoorbeeld 's ochtends voor het opstaan.

Dit geeft misschien niet altijd de laagste hartslag, maar na verloop van tijd wel een goede vergelijking tussen de dagen.

met blijde groet,

Rob
Annemarievanputten

Bericht door Annemarievanputten »

Ik meet het met een hartslagapp op mijn telefoon tijdens en na de oefening, vlak voordat ik ga slapen. Het tijdstip wisselt dus wel iets
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Aha, dat verduidelijkt het een en ander.

Zoals gezegd is de hoogte van je rusthartslag niet zo van belang, maar de hoogte ervan ten opzichte van je "normale" rusthartslag.
Mijn rusthartslag ligt 's ochtends vroeg (mijn vaste meettijd) zo tussen de 50 en 55. 's middags als ik op kantoor zit kan deze dalen tot onder de 45. Maar ik zit niet altijd 's middags op kantoor dus ik gebruik de ochtendmeting als referentie.

Normaal gesproken is er wat aan de hand als je rusthartslag meet dan 5 slagen hoger is dan je gemiddelde rusthartslag in een gezonde periode.

Wel of geen alchohol kan inderdaad een verschil maken. Als er geen andere aanwijsbare oorzaken zijn en je meet toch veel variatie, zou je het dan eens op een nader tijdstip kunnen proberen?

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie