Tempo bij marathonhartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Stefanovic

Tempo bij marathonhartslag

Bericht door Stefanovic »

Hallo,

Ik ben halverwege mijn voorbereiding voor de marathon van Amsterdam.
Ik ervaar de trainingen als erg zwaar, ik loop op mijn laagste trainingshartslag (148) een gemiddelde van ongeveer 4.30/km.
Is dit niet te snel? De 10KM voluit liep ik op een glooiend traject (in denemarken) met een gemiddelde van 4.20/km (eindtijd 43.24), gem hartslag was op deze 10 slechts 152 terwijl ik had verwacht in de buurt van mijn omslagpunt te komen.

Ik wordt beter maar lijk ook steeds meer moeite te hebben om de hoogste hartslag te halen. Als 148 mijn marathonhartslag is, ga ik dan niet veel te snel van start op de marathon? Ik heb 3 marathons gelopen, eindtijden rond de 3 uur 30 minuten. Tempo meestal in de buurt van 4.50/km.

Snelste 10km is: 41.30
Omslagpunt is: 169

Ik hou mijn trainingsresultaten trouwens niet online bij maar heb me tot nu toe vrij strict aan het schema gehouden.

Groet Stefan.

Groet Stefan.
RunningRob - Sportrusten

Re: Tempo bij marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stefan,

Als je 4:30 loopt op marathonhartslag dan ga je wel iets te snel voor de marathon. Als je 41:30 loopt op de 10m, zou je ongeveer 5:04 min/km moeten doen op de marathon.

Maar het verschil is ook niet zo spectaculair. Je zou eens 5 slagen lager kunnen gaan trainen en kijken wat je marathontempo dan wordt.

Met blijde groet,

Rob
DennisK

Bericht door DennisK »

All,

Bovenstaande verhaal komt wel bekend voor. Maar de marathon hartslag verandert naarmate de 10 km tijd beter wordt en dus ook een hogere hartslag ?
Ik begon op marathon hartslag van 146 en zit nu op 150, welke hartslag wordt er aangehouden voor de marathon? Of is dit ook afhankelijk van de geplande eindtijd ( ik wil onder de 4 uur lopen,3.59)?

gr
Dennis
Stefanovic

Beste Rob,

Bedankt voor je antwoord. Volgens mij klopt de snelheid die je noemt (5.04/km) bij een 10km tijd van 41.30 niet. Bedoel je niet 4.45. Als je wel 5.04 bedoelt hoe moet ik dan ooit op de 'verwachte' eindtijd (3.28) komen?

Groet Stefan
RunningRob - Sportrusten

Hoi Stefan,

Als ik 42 minuten aanhoud kom ik op een eindtijd van 3h33 oftewel 5:04min/km
Als ik 41 minuten invul kom ik op een eindtijd van 3h28 oftewel 4:56min/km

Dus als we 41:30 aanhouden, zou het 5:00min/km moeten zijn, maar geen 4:45min/km ;)

Met blijde groet,

Rob
Stefanovic

Duidelijk Rob,
Wat me dan nog wel verbaasd is dat je een verschil van ongeveer een halve minuut geen spectaculair verschil vind. Als ik een marathon ga lopen vind ik dat het toch een behoorlijk groot verschil maakt of ik die start met een km tijd van 4.30 of een km tijd van 5 minuten. Het komt op mij over dat jij vindt dat het niet zoveel uitmaakt, wellicht interpreteer ik dat verkeerd. Kan je daar nog iets over zeggen?
DennisK

Bericht door DennisK »

Hi Rob,

Kun je ook even kijken naar mijn vraag ?

mvg
Dennis
RunningRob - Sportrusten

Stefanovic schreef: Het komt op mij over dat jij vindt dat het niet zoveel uitmaakt, wellicht interpreteer ik dat verkeerd. Kan je daar nog iets over zeggen?
Excuus voor de verwarring. ;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik soms berichten lees van lopers die echt een minuut of meer per km afwijken van de verwachting. Ik vind je afwijking wel zo significant dat ik wat lager zou gaan in hartslag.

met blijde groet,

Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 01 sep 2017, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
RunningRob - Sportrusten

DennisK schreef:All,

Bovenstaande verhaal komt wel bekend voor. Maar de marathon hartslag verandert naarmate de 10 km tijd beter wordt en dus ook een hogere hartslag ?
Ik begon op marathon hartslag van 146 en zit nu op 150, welke hartslag wordt er aangehouden voor de marathon? Of is dit ook afhankelijk van de geplande eindtijd ( ik wil onder de 4 uur lopen,3.59)?

gr
Dennis
Sorry Dennis, je vragen waren me even ontgaan.

Je marathonhartslag wordt berekent aan de hand van je omslagpunt en je 10km tijd. Je omslagpunt is een vast gegeven, dat verandert niet zomaar in 100 dagen, je 10km tijd kan best beter worden in de loop van de 100 dagen. Dat betekent dat je ook wat sneller zou kunnen gaan op de marathon, en daar hoort dus ook een iets hogere hartslag bij.

Vandaar dat je marathonhartslag wat hoger wordt als je een betere 10km tijd invult en daar hoort dus ook een wat snellere eindtijd bij.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie