Hallo,
Afgelopen zaterdag de 10km gelopen in 48’50” Dat is een stuk sneller dan 4 weken geleden. Toen liep ik 10km (53min) om een begintijd te hebben voor het schema. Van de afgelopen jaren heb ik geen 10km tijd, maar met 48’50” ben ik erg tevreden op 3 weken na begin schema!
Ik heb voor mijn gevoel voluit doorgelopen. Maar zondagochtend bijna geen spierpijn, dus niet veel verzuurd en dat was bij een hogere hartslag waarschijnlijk wel zo geweest.
Alleen de hartslag is wel een vraagteken. Gemiddeld 149. Terwijl ik ben begonnen met 155. Dit komt uit een sportkeuring van 2 jaar geleden. Hierin is het omslagpunt van de fietstest omgerekend naar hardlopen.
In de eerste 2 weken had ik moeite om onder de aangegeven hartslag te blijven. Bijv. op 8 juli moest ik gem. 142 lopen. Dat was niet te doen. Ik heb toen 2x een stuk gelopen. Wel stevig doorlopen, maar hartslag zakte maar naar 138. Daarom ook 50min. over 7km gedaan.
In de 2e week heb ik het omslagpunt gewijzigd in 160. Dat leek me tot gisteren wat aan de hoge kant, dus verwachte op de 10km rond 158 uit te komen. Maar is dus 149? Eerste 6km zat onder 150, daarna langzaam naar 160. Terwijl 1e 5km even snel zijn gegaan als 2e.
Bijv. ook opvallend: op 13 en 15 juli: 7km met hartslag 149 in 38min. En met hartslag 145 in 35 min?
Gisteren 5km. Hartslag vlgs. omslagpunt 155 zou zijn 151 en vlgs. omslagpunt 149 zou zijn 145. Het is geworden 148 bij een tijd van 24’25”. Dus dezelfde km-tijd als bij de 10km en bijna dezelfde hartslag.
Vragen:
• Als ik nu het omslagpunt op 149 zet kom ik nog lager uit dan in het begin! Dat lijkt me niet te doen. Wat is nu het juiste omslagpunt?
• Als ik kijk bij “Mijn trainingen” zie ik eigenlijk geen verband tussen km-tijd en hartslag. Wat is de verklaring voor de verschillen in hartslag?
• Wat moet de hartslag zijn bij de start van het lopen? Nu meestal rond 130 na warmlopen. Ik neem aan dat je bij de start van de HM ook flink onder de HM-hartslag zit als je een tijd in het startvak hebt gestaan.
Groet,
Wim
vraag over hartslag
- RunningRob - Sportrusten
Re: vraag over hartslag
Hoi Wim,
Een omslagpunt niet maar zo, dus als je 155 hebt ingevuld dan zou ik dat zo houden. Waarschijnlijk ald je een volgende keer weer 10km voluit gaat zit je weer een paar slagen hoger.
Je hartslagen varieren altijd wel iets, alleen zul je zien dat je bij dezelfde hartslag gedurende de 100 dagen sneller wordt. Houdt er rekening mee dat er veel factoren van invloed zijn: tijdstip van de dag, hoeveelheid stress op je werk, heb je net gegeten of niet, temperatuur, wind, parcours.... Het gaat om de groete lijn, en die wordt naar een paar maand vanzelf zichtbaar
Let niet op je hartslag bij het warmlopen. Loop gewoon op een rustig tempo in. De ene keer zal dat sneller zijn dan de andere keer. Dat maakt niet uit, je spieren worden toch wel warm
Als je begint met op hartslag te lopen laat je deze rustig oplopen. Zodanig dat je niet veel sneller loopt dan het uiteindelijke tempo.
Met blijde groet,
Rob
Een omslagpunt niet maar zo, dus als je 155 hebt ingevuld dan zou ik dat zo houden. Waarschijnlijk ald je een volgende keer weer 10km voluit gaat zit je weer een paar slagen hoger.
Je hartslagen varieren altijd wel iets, alleen zul je zien dat je bij dezelfde hartslag gedurende de 100 dagen sneller wordt. Houdt er rekening mee dat er veel factoren van invloed zijn: tijdstip van de dag, hoeveelheid stress op je werk, heb je net gegeten of niet, temperatuur, wind, parcours.... Het gaat om de groete lijn, en die wordt naar een paar maand vanzelf zichtbaar
Let niet op je hartslag bij het warmlopen. Loop gewoon op een rustig tempo in. De ene keer zal dat sneller zijn dan de andere keer. Dat maakt niet uit, je spieren worden toch wel warm
Als je begint met op hartslag te lopen laat je deze rustig oplopen. Zodanig dat je niet veel sneller loopt dan het uiteindelijke tempo.
Met blijde groet,
Rob