hartslag of snelheid

Plaats reactie
MariekedL

hartslag of snelheid

Bericht door MariekedL »

Een vraag die volgens mij vaker wordt gesteld :-)
Ik ben aan het trainen voor een halve marathon. Welke hartslag moet ik aanhouden in mijn training, versus welke snelheid?

Mijn statistieken:
Vorig jaar heb ik met 100 dagen getraind voor de marathon van Amsterdam. Mijn omslagpunt is 168, ik begon vorig jaar met een 10km tijd van 50 minuten, mijn snelste 10 km in de 100 dagen was 49 minuten. Marathon hartslag laag was 140, hoog 145, en voor de intensieve trainingen 150.
De marathon heb ik uitgelopen in 4:22. Wel met klassieke fout van te snel beginnen, de eerste 30 km op 10 km/uur, ik zat al snel op een hartslag van 145, en de tweede helft was mijn hartslag gemiddeld 154. Ik kreeg ook last van mijn knie, waardoor het lopen niet zo snel meer ging. Eindtijd uiteindelijk best mooi.

Inmiddels is de knieblessure over, veel geroeid afgelopen winter en voorjaar, de conditie zit wel redelijk snor. Ik heb nog geen nieuwe 10 km voluit durven doen (nog een beetje vrees voor de knie), ik schat in dat 50 minuten weer haalbaar is.
Ik ben 1 juli begonnen met 100 dagen halve marathon schema, om 8 oktober de halve op de Hoge Veluwe te lopen.

Als ik uitga van een 10 km tijd van 50 minuten, zou ik de halve marathon in ongeveer 2 uur kunnen lopen, met een gem snelheid van >10,5 km/u.
Daar ben ik nu op aan het trainen. Ik loop afwisselend op straat (vlak en verhard) en in het bos (onverhard en een paar venijnige heuveltjes). Hartslag en snelheid in de 7km trainingen op straat van afgelopen week (met ideaal loopweer): 11,2 km/u met gem hartslag 146; in het bos 10,3 km/u met gem hartslag 142 (met max 155 heuvelop).

Ik heb het idee dat ik met een hogere hartslag mag gaan lopen, klopt dat?
Echter, ik heb niet het gevoel dat ik als ik veel harder loop, dat dan 2 uur kan volhouden. Ik denk dat mijn conditie (door het roeien) beter is dan dat ik qua hardloopsnelheid kan lopen.
Dus kan ik mij beter richten op snelheid, of op hartslag?

Een heel verhaal bij elkaar, hopelijk weet Running Rob het antwoord :-)

bedankt alvast, sportieve groet, Marieke
RunningRob - Sportrusten

Re: hartslag of snelheid

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marieke,

Als ik uitga van dezelfde gegeven bij de marathon, zou je halve marathonhartslag 155 moeten zijn.

Als ik uitga van je huidige 10km tijd (50 min), dan kom ik op een halve marathonhartslag van 153.
(Trainingshartslagen laag 150 en hoog 155).

Dit moet te doen zijn, mocht je het gevoel hebben dat je te snel gaat, zou je nog iets rustiger kunnen doen.
Belangrijkste is dat je heel blijft, houdt je rusthartslag in de gaten en ook als je het gevoel hebt dat je je knie overbelast, sla dan een training over.

met blijde groet,

Rob
MariekedL

Re: hartslag of snelheid

Bericht door MariekedL »

hoi Rob,
Dank voor je reactie. Deze hartslagen moeten goed te doen zijn. Rusthartslag houd ik in de gaten, ligt rond/net onder de 50.
Heel blijven en lekker lopen is inderdaad het doel!
groet Marieke
Plaats reactie