marathontempo en-snelheid

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
wietske

marathontempo en-snelheid

Bericht door wietske »

ik ga 8 juli starten met het 100 dagen schema en ben afgelopen weken bezig geweest uit te vinden hoe mijn tempo's zouden moeten zijn. het is een heel gedoetje waar ik niet goed uit kom.

ik heb een snelle 10 km gelopen (gisteren nog) tijd 59min 50 sec, gemiddelde hartslag 182
snelste 10 km ooit is 59 min.
ook een looptest gedaan en daar kwam een At punt 184 uit.

op basis hiervan komen uit mijn schema marathonhartslagen van 144 en 149. dat heb ik eens uitgeprobeerd, na enig oefenen lukt het me de hartslag vrij constant te houden (+/- 3 slagen) maar mijn snelheid is dan 7 km/u ofwel 8:34 min/km.

als ik echter jullie rekenschema gebruik en 60 min voor de 10 km tijd invul vind ik een marathon tijd van 5h 17, ofwel een snelheid van 7,98 km/u (tempo 7:31). Bij 8 km/u heb ik een hartslag van rond de 160. ik vind het verschil nogal groot.

er lijkt hier iets niet overeen te komen, te meer daar mijn snelste halve marathon in 2 u 21 min was en die ligt in de range die in het boek de hardlooprevolutie te vinden is bij een 10 km tijd tussen 59 en 61 minuten.

ik heb het idee dat ik zelfs wat achteruit ga sinds ik zo langzame tempo's loop, vergeleken met vorig najaar zeker. kan dat aan het wennen en het nog niet zo efficiënt lopen op vetverbranding liggen of zit ik gewoon mis met mijn marathonhartslag?

het zou fijn zijn als daar iets meer uitleg over kwam, zeker bij het begin van het lopen volgens deze methode is de onzekerheid groot en heb je geen idee hoe snel je vooruitgang zou moeten verwachten bijvoorbeeld.

dank alvast
wietske
RunningRob - Sportrusten

Re: marathontempo en-snelheid

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wietske,

Dank voor je uitgebreide analyse,

Eigenlijk lijkt alles redelijk goed overeen te komen, het enige dat niet goed gaat is dat je tempo op marathonhartslag achterblijft bij de verwachte tempo.

Je 10km tijd en de veldtest wijzen op een omslagpunt van rond de 183, dus dat lijkt me juist.
Ook je 10km tijd en je halve marathontijd liggen op hetzelfde niveau.

Twee oprmerkingen:
- Als je gericht traint op marathonhartslag wordt je op den duur sneller op deze hartslag.
- Als je loopt op marathonhartslag moet je tempo wel enigzins overeenkomen met je marathontempo.

Aangezien dat laatste niet bij jou het geval is zou ik je willen vragen de hartslagen in het schema met 5 te verhogen en hier op te gaan trainen. Ik denk dat je na verloop van tijd sneller zult zijn dan 8km/u op marathonhartslag.

Mocht je nog twijfels hebben laat het even weten, en laat even weten hoe het gaat!

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie