Berlijn 2017

Plaats reactie
Janka79

Berlijn 2017

Bericht door Janka79 »

Hallo,

Zijn er in dit forum meer mensen die Berlijn gaan lopen dit jaar? Ik train voor het eerst met deze methode en ben benieuwd naar andere ervaringen, helemaal als dat lopers zijn die aan dezelfde uitdaging meedoen! En misschien kunnen we tips and tricks uitwisselen...

Sportieve groet, Janka
korz

Re: Berlijn 2017

Bericht door korz »

Hoi Janka,

Ik heb vorig jaar Berlijn gelopen met Sportrusten schema. Een geweldige ervaring, mooi parcours, heel veel mensen, veel muziek. Mooie ervaring.

grtn

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
Lisette

Bericht door Lisette »

Hoi Janka,

Voor mij geldt hetzelfde - Ik ga de marathon in Berlijn lopen en trainen volgens het schema van de marathon revolutie. Het is echter ook mij eerste marathon! Ben eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe het iemand vergaat met dezelfde voorbereidingen.
Heb jij al wel eerder een marathon gelopen?

Groet,
Lisette
Janka79

Bericht door Janka79 »

Hoi Lisette,

Ja, ik heb 5 jaar geleden die in Amsterdam gelopen. Daarna 2 kinderen gekregen dus stond hardlopen even op lager pitje. Destijds volgens de klassieke methode gelopen, dus heel veel kilometers gemaakt. Maar nu, met een jong gezin en weinig slaap/tijd voor deze methode gekozen. Wilde al heel lang heel graag Berlijn een keer doen dus daar heb ik wel echt onwijs veel zin in!

Groetjes Janka
TJ-Venlo

Bericht door TJ-Venlo »

Hoi Janka,

Berlijn gaat ook mijn eerste marathon worden en ik ga het ook proberen aan de hand van deze methode, ik ben nu 2 weken bezig en het bevalt me tot nu prima!

Succes!

Groetjes,
Thijs
hvanvledder

Bericht door hvanvledder »

Hoi Berliners,

Ik ga ook Berlijn lopen volgens deze methode. Heb 2x eerder een marathon gelopen (NY 2010 en Valencia 2015), daarbij volgens de klassieke methode getraind en 2x kapot gegaan na ca 30 km. Achteraf gezien zat mijn vormpiek beide keren rond 6 weken voor de marathon en ben daarna wat overtraind / oververmoeid geraakt.
Hoop dus dat dit wat beter gaat. Ben begonnen met 10km schema in februari en daarmee ging ik prima vooruit.

Succes met de voorbereiding, let's keep in touch in de Berlijn groep.

Hugo
Patries

Bericht door Patries »

Ik ga ook voor Berlijn, voor het eerst op dit schema, hiervoor 3 andere marathons op het klassieke schema gelopen
Dat ging toen heel goed maar na een heftige schouderblessure
Is het lopen een stuk lastiger geworden, ik liep heel snel en loop nu een heel stuk langzamer dus dit zal ook mijn langzaamste en denk ook moeizaamste marathon worden😬 Maar ik heb er wel zin in!
Janka79

Bericht door Janka79 »

Hallo!

Ik heb hiervoor ook 1 keer inderdaad met de klassieke methode gelopen. Dat ging eigenlijk best goed, training en wedstrijd zonder blessures helemaal uit kunnen lopen zonder wandelpauzes (behalve bij drankposten dan). Ik ben alleen een heel trage loper, hoop nu net onder de 5 uur te kunnen duiken.

Hoe gaat het met trainen bij jullie? Oefenen jullie ook met de gelletjes die in Berlijn worden uitgegeven? En hebben jullie de 10K voluit gedaan? Ik was de vorige keer ziek dus ga hem volgende week doen. Ik kon geen geschikt evenement vinden dus ga het in training proberen, ben benieuwd of ik mezelf kan motiveren om voluit te gaan!

Groetjes Janka
hvanvledder

Hi,

Training gaat goed, wissel af en toe beetje om maar dat mag gewoon. Nog niet met gelletjes geoefend, ben ik geneigd te vergeten omdat je nooit heel lang traint. 10KM voluit doe ik wel mar het valt niet mee om wedstrijden te vinden in juli en augustus. Ik woon bij Utrecht, 2 weken geleden 10km voluit gedaan in Appeltern of all places en op 3 augustus doe ik mee aan de 10KM loop in wereldstad de Kwakel. In training kan natuurlijk ook, maar is inderdaad lastiger.

Succes!

Groetjes, Hugo
Harold77

Bericht door Harold77 »

Hoi allemaal,

Ook ik bereid me met het Sportrusten-schema voor op Berlijn.

Berlijn wordt mijn zesde marathon. De eerste vijf liep ik met een traditioneel schema. Mijn laatste marathon liep ik nog in april dit jaar dus dat is in mijn voordeel.

Ik mis de lange duurlopen als kiespijn. Ondanks de vele positieve verhalen vraag ik me wel af of deze nieuwe methode voor mij gaat werken.

Telkens wanneer ik 10 km of 12 km op mijn marathon-hartslag train, neemt mijn tempo steeds verder af. Ik vraag me af hoe dat tijdens een marathon zal gaan. Ik ben daarom van plan om in Berlijn niet op hartslag maar op tempo (dat iets langzamer is dan mijn marathon-tempo) te lopen.

In mijn voorbereiding heb ik 1 wedstrijd opgenomen: de Tilburg 10 Miles op 3 september (ik smokkel dus eenmalig ongeveer 2km ;) ).

Zelf vind ik het niet prettig om tijdens de grote wedstrijd nieuwe dingen uit te proberen dus mijn advies is om de gelletjes van tevoren al een keer te gebruiken.

Succes!

Groet, Harold
Wouter78

Bericht door Wouter78 »

Ha Alle Berlijn Lopers,

Nog maar 2,5 week en dan mogen we! Hoe gaat het met jullie voorbereiding. Ik ben goed op weg!

Ik heb twee keer eerder een Marathon gelopen Rome in 2011 (3:59) en Parijs in 2014 (3:58).
Ik heb een grote progressie geboekt rondom de 10 km. Ik liep voordat ik startte met sportrusten de 10 km in 50 minuten en zit nu bij de laatste 10km Voluit in 41:56.

Wel komen zo langzamer hand de spanningen in het lichaam en krijg ik her en der wat pijntjes. Ik merk dat ik goed kan trainen op Hartslag, maar ben ook ontzettend bezig met tijden. Dit werd wel iets minder, maar nu begint dat wel weer te spelen.

Misschien tot in Berlijn :roll: !

Wouter van Dorp
TJ-Venlo

Bericht door TJ-Venlo »

Wouter78 schreef:Ha Alle Berlijn Lopers,

Nog maar 2,5 week en dan mogen we! Hoe gaat het met jullie voorbereiding. Ik ben goed op weg!

Ik heb twee keer eerder een Marathon gelopen Rome in 2011 (3:59) en Parijs in 2014 (3:58).
Ik heb een grote progressie geboekt rondom de 10 km. Ik liep voordat ik startte met sportrusten de 10 km in 50 minuten en zit nu bij de laatste 10km Voluit in 41:56.

Wel komen zo langzamer hand de spanningen in het lichaam en krijg ik her en der wat pijntjes. Ik merk dat ik goed kan trainen op Hartslag, maar ben ook ontzettend bezig met tijden. Dit werd wel iets minder, maar nu begint dat wel weer te spelen.

Misschien tot in Berlijn :roll: !

Wouter van Dorp
Hoi Wouter,

Jaja, het komt nu dichtbij, voor mij de 1ste keer dus ben extra benieuwd!

Tot nu toe vind ik het programma goed te doen, ik moet er trouwens niet aan denken dat ik dubbele afstanden zou moeten trainen want dan zou het voor mij een lastig verhaaltje worden denk ik. De eerste weken voelde ik me steeds fitter worden maar nu is dat iets minder, kan trouwens ook komen door veel/meer druk op het werk. Die pijntjes welke jij aangeeft begin ik ook een beetje last van te krijgen, ik voel mijn knieen wat meer dan normaal en mijn kuiten lijken meer op spanning te staan.

Anyway, ik heb er zin en het volste vertrouwen in!

Succes allemaal en wie weet tot in Berlijn.

Groetjes,
Thijs
hvanvledder

Benieuwd hoe het jullie is vergaan gisteren.

Sportrusten heeft er een fan bij.

Gisteren bij de start redelijk relaxed maar ondanks dat ik rustig vertrok (gewoon mijn trainingssnelheid) zat mijn hartslag al in de eerste kilometers rond de 150 (marathonhartslag laag voor mij was 139 en hoog 145). Toen sloop de twijfel wel even toe. Wat te doen, vertragen of zelfde tempo door blijven lopen. Ik besloot het laatste en hield mijn hartslag wel goed in de gaten.
Tot halverwege op hartslag 150 blijven lopen, tijd halverwege was bijna 2:05. Daarna werd het natuurlijk spannend want dit zou de echte test voor het programma worden. Mijn hartslag liep wel geleidelijk beetje op tot eerst 155 en daarna 160 maar tempo bleef gelijkmatig en ik voelde bij km 28 dat de man met de hamer nog niet in de buurt was. Uiteindelijk tussen km 37 en 40 wel zwaar gehad maar tweede helft uiteindelijk maar 1 minuut langzamer gelopen dan de eerste helft en net onder de 4:11 gefinisht !

Kortom, super vlakke race en obv mijn 10km tijd (50 min) was 4:16 voorspeld, dus dat klopt vrij aardig.
Direct ook opgegeven voor Parijs, dat wordt gegarandeerd zelfde aanpak en ik hoop paar mensen te kunnen overtuigen met deze aanpak ook een keer een marathon te gaan lopen.

Groeten van een happy runner

Hugo
Dieuwke

Bericht door Dieuwke »

Afgelopen zondag heb ik samen met mijn man de marathon van Berlijn gelopen in het kader van ons 10-jarig huwelijk. Destijds hadden we als huwelijksreis de marathon van Athene gelopen. En nu, 10 jaar later en 3 kinderen verder, wilden we ons 2e lustrum vieren met een nieuwe marathon.

Na de komst van de kinderen (en wellicht ook gezien de toegenomen leeftijd) gaat het lopen de laatste jaren vrijwel altijd met pijnklachten gepaard (kuit, achilles, hielspoor), waardoor het voor mij wel vast stond dat ik niet meer kon trainen zoals ik het 10 jaar geleden deed. Jullie schema was aldus de enige manier om het nog een keer te proberen (samen met wat bezoekjes aan de fysio).

Halverwege juni ben ik gestart, waarbij ik vrij consequent het 'vogels kijken' heb overgeslagen; 4 trainingen in de week was zowel qua tijd als qua fysieke belasting gewoon te veel. De andere trainingen heb ik wel keurig gevolgd en puur voor het gevoel hebben we 2 keer van het schema afgeweken (met 1 x een halve marathon en 1 x 25 km trainen).

Hoewel ik vanaf het begin lekker liep, zat mijn hartslag al na 2 km op mijn marathonhartslag (150). Mijn man zat vanaf 3 km structureel 10 slagen boven zijn marathontempo. We zijn toch maar rustig door blijven lopen en bijzonder genoeg bleef het hierbij. Met een zeer constant tempo, zonder in te storten en zonder pijntjes heb ik met een gemiddelde hartslag van 157 in iets meer dan 4 uur de marathon uitgelopen.

Ik ben ongelooflijk tevreden met dit resultaat en ben heel blij dat ik 2 jaar geleden door mijn baas (die met jullie schema de marathon van Enschede naar tevredenheid heeft gelopen) ben getipt over de marathonrevolutie. Op de traditionele manier was dit nooit gelukt.

Bedankt!

Groeten Dieuwke
TJ-Venlo

Bericht door TJ-Venlo »

Goedenavond,

Wat een geweldige ervaring was dit zeg!

Aangezien het mijn eerste was en ik in de +/- 5 jaar dat ik hardloop in km niet verder ben gekomen dan onze jaarlijkse HM in Venlo was het voor mij extra spannend waarbij de grootste vraag hoe mijn lichaam na 21km zou gaan reageren. Mijn hartslagzones zitten op 169, 174, 180 en mijn tempo bij 169 rond de 4m50s per km, mijn idee was dan ook om zo lang mogelijk tussen 4m50s en 4m55s vol te houden zodat ik op het laatst wat lucht zou hebben om uiteindelijk onder de 3u30m (gem. 5m per km) te finishen. Ik zat vrij snel op de hartslag van rond de 169 maar dat was bij de trainingen ook zo, het begin ging wat moeizaam door de drukte, waarschijnlijk omdat we in het vak van 4u stonden. Dit en de niet ingecalculeerde vertragingen bij de drank/eet posten resulteerden in 1u46m bij het HM punt en dus 1m achter op schema, wonderbaarlijk genoeg heb ik die min. bij 24km goedgemaakt, dus (onbewust) 3km lang rond de 4m40s gelopen. Ik heb het volgehouden tot ergens tussen de 35 en 40km om tussen 4m50s en 4m55s te lopen rond de hartslag van 169, de laatste +/- 5km was het de pijn verbijten, ging mijn tempo iets omlaag en mijn hartslag iets omhoog maar toen was het al duidelijk dat dit niet meer mis kon/mocht gaan...3u29m6s was het eindresultaat!

Bij dezen wil ik Sportrusten bedanken voor het programma en het er doorheen loodsen middels de emails, ik zal deze methode in ieder geval promoten en mocht ik nog eens kortsluiting in mijn hoofd krijgen en me nog een keer inschrijf voor een marathon ga ik het zeker weer op deze manier doen! :)

Met sportieve groet,
Thijs Jansen
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hugo, Dieuwke, Thijs,

Van harte gefeliciteerd met deze mooie prestaties! Driewerf hulde! :D
Dank voor jullie mooie verhalen!

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie