CO2 gaswisseling

Plaats reactie
Simone Baddou

CO2 gaswisseling

Bericht door Simone Baddou »

Hoi Koen,
Ik kan nog wel wat basiskennis gebruiken. Je hebt ons een kaartje gestuurd met de gaswisseling tijdens de inademing en de uitademing. Dat snap ik eigenlijk niet.
Op het plaatje links, tijdens de inademing wordt CO2 uit de bloedbaan opgenomen in de longen. Op het plaatje rechts, tijdens de uitademing, gaat er CO2 zowel de longen in als uit. Heb ik dat goed gezien?
Ik heb het veel simpeler geleerd: inademing is opname van O2 in de bloedbaan en uitademing is afgifte van CO2 uit de bloedbaan naar de longen. Dus daarom begrijp ik dit plaatje niet. Kun je het uitleggen?
Wat voor invloed heeft de in-uit-pauze-ademhaling hierop?
Ik kom nogal eens de term CO2 retentie tegen? Wat is het voordeel hiervan?
Ik hoop dat ik er wijzer van ga worden!

Groetjes, Simone
Koen - Sportrusten

Re: CO2 gaswisseling

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Simone,

Het plaatje laat inderdaad zien dat tijdens de inademing CO2 uit je bloed in je long gaat. En dat er alleen tijdens je uitademing gaswisseling is tussen je long en de bloedbaan.

Je schrijft: Ik heb het veel simpeler geleerd: inademing is opname van O2 in de bloedbaan en uitademing is afgifte van CO2 uit de bloedbaan naar de longen. Dus daarom begrijp ik dit plaatje niet.

Door snelle of diepe ademhaling krijg je echter te weinig CO2 in je bloed.

De oefeningen zijn bedoeld om méér CO2 in je bloed te krijgen. Door een pauze na je uitademing - of door je uitademing te verlengen - komt er meer CO2 in je bloed.

Met de oefeningen van bijvoorbeeld Wim Hof (diep in en uit) blaas je eerst extra CO2 af - en na een cyclus hou je dan je adem vast na de uitademing. Tijdens deze retentie houdt lichaam dan juist weer extra veel CO2 vast.

Is dit antwoord op je vraag?

Groet,

Koen
Plaats reactie