30 dagen rustig ademen: juni 2017
-
Koen - Sportrusten
30 dagen rustig ademen: juni 2017
We hebben iets nieuws. In juni gaan we 30 dagen lang iedere dag 10 minuten een ademhalingsoefening doen.
Ik ben benieuwd wat het je brengt. In deze groep kunnen we elkaar motiveren en inspireren.
Doe je mee?
Groet,
Koen de Jong
Ik ben benieuwd wat het je brengt. In deze groep kunnen we elkaar motiveren en inspireren.
Doe je mee?
Groet,
Koen de Jong
Re: 30 dagen rustig ademen: juni 2017
Goedendag
Gelijk een vraag....
In de webinar heb je uitgelegd dat te weinig CO2 in het bloed de bloedvaten vernauwt en klachten geeft en dat je dus CO2 moet vast houden in het bloed. Maar als je langer uitademt, verlies je toch CO2? Wil je dat mechanisme nog eens uitleggen? Dankjewel.
Gelijk een vraag....
In de webinar heb je uitgelegd dat te weinig CO2 in het bloed de bloedvaten vernauwt en klachten geeft en dat je dus CO2 moet vast houden in het bloed. Maar als je langer uitademt, verlies je toch CO2? Wil je dat mechanisme nog eens uitleggen? Dankjewel.
-
Koen - Sportrusten
Dag Thelma,
Bedankt voor je vraag. Het lijkt inderdaad wat tegenstrijdig: lang uitademen om méér koolzuur in je bloed te krijgen (of vast te houden). Je blaast immers koolzuur af tijdens de uitademing. Toch gaat de koolzuurwaarde in je bloed omhoog als je uitademing langer is dan je inademing, of als je pauzeert na de uitademing.
Je ademt lucht in met weinig koolzuur (0,04%), zuurstof (21%) en voornamelijk stikstof (78%). Een molecuul stikstof is te groot om door de longblaasjes te gaan, dus dat adem je sowieso weer uit.
Twee dingen zijn nu belangrijk:
1. Er vindt géén gaswisseling plaats tijdens de inademing, maar wél tijdens de uitademing.
2. De verhouding zuurstof en koolzuur in je long is altijd gelijk aan de verhouding zuurstof en koolzuur in je bloed.
Dus als je de uitademing verlengt gaat er eerst koolzuur van je bloed in je long - omdat de verhouding zuurstof en koolzuur in je long en je bloed hetzelfde wordt. (Dit omdat er koolzuur in je lichaam is aangemaakt en je na de inademing slechts 0,04% koolzuur in je long hebt).
Is je inademing lang en je uitademing kort - dan zal de verhouding koolzuur dus laag blijven.
Is je inademing echter kort en je uitademing lang - dan hou je meer koolzuur vast in je bloed en gaat de waarde koolzuur omhoog.
Is dit antwoord op je vraag?
Geluk,
Koen
Ps. Meelezers zijn natuurlijk meer dan welkom om aan te vullen.
Bedankt voor je vraag. Het lijkt inderdaad wat tegenstrijdig: lang uitademen om méér koolzuur in je bloed te krijgen (of vast te houden). Je blaast immers koolzuur af tijdens de uitademing. Toch gaat de koolzuurwaarde in je bloed omhoog als je uitademing langer is dan je inademing, of als je pauzeert na de uitademing.
Je ademt lucht in met weinig koolzuur (0,04%), zuurstof (21%) en voornamelijk stikstof (78%). Een molecuul stikstof is te groot om door de longblaasjes te gaan, dus dat adem je sowieso weer uit.
Twee dingen zijn nu belangrijk:
1. Er vindt géén gaswisseling plaats tijdens de inademing, maar wél tijdens de uitademing.
2. De verhouding zuurstof en koolzuur in je long is altijd gelijk aan de verhouding zuurstof en koolzuur in je bloed.
Dus als je de uitademing verlengt gaat er eerst koolzuur van je bloed in je long - omdat de verhouding zuurstof en koolzuur in je long en je bloed hetzelfde wordt. (Dit omdat er koolzuur in je lichaam is aangemaakt en je na de inademing slechts 0,04% koolzuur in je long hebt).
Is je inademing lang en je uitademing kort - dan zal de verhouding koolzuur dus laag blijven.
Is je inademing echter kort en je uitademing lang - dan hou je meer koolzuur vast in je bloed en gaat de waarde koolzuur omhoog.
Is dit antwoord op je vraag?
Geluk,
Koen
Ps. Meelezers zijn natuurlijk meer dan welkom om aan te vullen.
Ik doe mee. Mooi ook dat in de maand juni hét ademhalings boek in een NL vertaling op de markt komt: The Oxygen Advantage of in het NL: Zuurstofwinst
http://www.chirunning.nl/assets/Uploads ... esters.pdf
http://www.chirunning.nl/assets/Uploads ... esters.pdf
Lopen met je hart: heerlijk!
-
Koen - Sportrusten
Mooi werk Korz,
Ben benieuwd wat de dertig dagen je gaan brengen, met jou ervaring.
Ga je naar de boekpresentatie? Ik ben erbij.
Geluk,
Koen
Ben benieuwd wat de dertig dagen je gaan brengen, met jou ervaring.
Ga je naar de boekpresentatie? Ik ben erbij.
Geluk,
Koen
-
Antonskater
Goeden avond,
Als ik de oefening doe 1 a 2 uur na het sporten, komt mijn hartslag minder laag dan op een dag dat ik niet gesport heb, waarschijnlijk normaal maar toch?
Is het nu de bedoeling dat je hartslag elke dag iets verder zakt??
Als ik de oefening doe 1 a 2 uur na het sporten, komt mijn hartslag minder laag dan op een dag dat ik niet gesport heb, waarschijnlijk normaal maar toch?
Is het nu de bedoeling dat je hartslag elke dag iets verder zakt??
-
Koen - Sportrusten
Dag Antonskater,
Als je hartslag op een gegeven moment 'gewoon' laag is, dan hoeft hij niet verder te zakken.
Het is een manier om te controleren of de oefeningen goed gaan, als je net begint met ademhalingsoefeningen.
Dat je hartslag wat hoger is op dagen dat je sport, is logisch.
Groet,
Koen
Als je hartslag op een gegeven moment 'gewoon' laag is, dan hoeft hij niet verder te zakken.
Het is een manier om te controleren of de oefeningen goed gaan, als je net begint met ademhalingsoefeningen.
Dat je hartslag wat hoger is op dagen dat je sport, is logisch.
Groet,
Koen
-
Han Baeten
Ik zit nu op dag 6 van de 30 dagen en zie ook dat mijn rusthartslag soms hoger ligt en kan het ook plaatsen (gesport, beetje verkouden aan het worden e.d.). Die verklaringen kan ik in het systeem nergens noteren en ben ik over 2 weken vast vergeten. Ik ben bang dat ik op het einde van de 30 dagen dan terugkijk op een grillig patroon, ipv op een mooi zakkende rusthartslag. Of is dat laatste helemaal niet het ultieme doel van de 30 dagen ademhaling?
-
Koen - Sportrusten
Ha Han, wat de ademhalingsoefeningen je gaan brengen, dat zal nog blijken. Op dag 6 heb je enkel kennis gemaakt met de ontspanningsoefeningen, straks komen daar ook nog oefeningen bij voor méér energie en een gelijkmoediger brein. De hartslagmeter gebruik je om je eigen lichaam beter te leren kennen, het moet geen doel op zich worden om je hartslag zo laag mogelijk te krijgen. Dus als je nu leert waarom je hartslag soms hoger is en soms lager, dan is het doel al gediend. Op dag 28 leer je dan een oefening om je geen zorgen te maken om een grillige hartslagcurve
. Geniet van de resterende 24 dagen, hou me op de hoogte. Koen