Te lage trainingshartslagen?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
A.Stelloo

Te lage trainingshartslagen?

Bericht door A.Stelloo »

Hoihoi,

Vandaag zit ik op dag 21 van het 100 dagen schema voor de halve marathon. Ik moest met een lage halve marathon hartslag lopen, het voelt alsof ik zooo langzaam ga (6:45 over 7 km). Voor ik met het trainingsprog begon liep ik 6:00/km, kan het zijn dat mijn omslagpunt niet juist was waardoor ik nu met te lage hartslagen train? Alleen de intensieve training voelt wat pittig, de rest voelt als vogeltjes kijken.

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

Annewil
Koen - Sportrusten

Re: Te lage trainingshartslagen?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Annewil, hoe heb jij je omslagpunt bepaald? Het is goed mogelijk dat je hartslagen wat hoger mogen, maar dan hoor ik graag even hoe je omslagpunt is vastgesteld.

Wordt vervolgd.

Koen
A.Stelloo

Bericht door A.Stelloo »

Goedemorgen Koen,

Ik heb website (6 min bij 7 km/h, gevolgd door 1 km/h verhogen gedurende 2 minuten). Toen was 182 mijn max hartslag 12 a 13 km/h.

Mijn max hartslag voelde toen wel hoger dan mijn meter aangaf, mijn ademhaling was toen vooral het probleem
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hoi Annewil, zo te lezen heb je het omslagpunt goed bepaald. Als je ademhaling aan het eind het probleem werd is dat een teken dat je goed diep bent gegaan.

Loop de komende 2 weken op tempo - 6:00 minuten de kilometer - en laat even weten of je hartslag wat zakt bij dat tempo.

Het komt zeker goed.

Geluk

Koen
Ana

Bericht door Ana »

Ik heb een vergelijkbare situatie.

Als ik nergens op let dan ligt mijn hartslag rond de 162-170, terwijl mijn halve marathonhartslag 155 is. Mijn maximale hartslag die gemeten is met de veldtest was 189 (omslagpunt 178), maar ik heb laatst 10 km voluit gelopen (in de zon!) en toen lag de hartslag gemiddeld wel hoger dan 189 (194-200).

Daarnaast:Ik weet wel mijn maximale hartslag, en ook mijn halve marathonhartslag maar niet mijn hartslagzones. Hoe kan ik die berekenen?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ane,

In het schema loop je af en toe ook een 10km voluit, dat is een controle op je tijd en omslagpunt. Mocht je gemiddelde hartslag ook in normale temparaturen erg afwijken van je omslagpunt, moeten we die wellicht bijstellen.

Je zones zijn hier te bepalen:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Met blijde groet,

Rob
Ana

Bericht door Ana »

Hi Rob,

Ik begon toch wel erg te twijfelen over mijn omslagpunt. Ik heb gisteren 10 km maximaal gelopen dan zegt mijn TomTom dat ik een gemiddelde hartslag heb van 184. Alleen als ik kijk naar de eerste 6 minuten dan haalt dit wel mijn gemiddelde omlaag. Ik heb steeds rond de 190 gezeten. Kan ik dan beter die 190 aanhouden? Ik wil niet over mijn kunnen trainen natuurlijk, maar ik wil wel dat het een uitdaging blijft. Op dit moment heb ik het idee dat ik te laag heb getraind en dat mijn gemiddelde snelheid over het algemeen juist is teruggelopen.

Wat denk jij?

Groet, Ana
Mieke Marijn

Bericht door Mieke Marijn »

Hi!

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik ben op dag 15 van de training voor de hele marathon en mijn marathon hartslag is 153. Hier zit ik binnen no time op en het voelt bijna alsof ik achteruit ga zo traag moet ik lopen om 153 te halen. Meestal zit ik rond de 159 - 162 en zelfs dan heb ik nog het gevoel dat ik traag loop. Ik loop nu 10 km in 1:02 en dan loop ik super ontspannen. Normaal gesproken loop ik 10 km in +/- 55 minuten (redelijk gemakkelijk) en mijn halve marathontijd (Egmond) is 1:56 en hiervoor was ik niet super goed getraind.

Ik merk dat ik me een beetje zorgen maak over mijn trainingen omdat ik het idee heb dat ik niet vooruit ga, letterlijk en figuurlijk. Moet ik gewoon even geduld hebben?

Groeten,

Mieke
RunningRob - Sportrusten

Hoi Ana,
Ana schreef:Ik begon toch wel erg te twijfelen over mijn omslagpunt. Ik heb gisteren 10 km maximaal gelopen dan zegt mijn TomTom dat ik een gemiddelde hartslag heb van 184. Alleen als ik kijk naar de eerste 6 minuten dan haalt dit wel mijn gemiddelde omlaag. Ik heb steeds rond de 190 gezeten. Kan ik dan beter die 190 aanhouden? Ik wil niet over mijn kunnen trainen natuurlijk, maar ik wil wel dat het een uitdaging blijft. Op dit moment heb ik het idee dat ik te laag heb getraind en dat mijn gemiddelde snelheid over het algemeen juist is teruggelopen.
Je gemiddelde hartslag op de 10km is je omslagpunt. In de praktijk is het erg lastig om 10km echt voluit te lopen in een training. Dus ik denk dat je omslagpunt hoger is dan 184.
Tijdens een eerdere voluit liep je 189 gemiddeld, en nu over het grootste gedeelte van de 10km 190. Ik zou je omslagpunt op 189 instellen.

met blijde groet,

Rob
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mieke,
Mieke Marijn schreef: Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik ben op dag 15 van de training voor de hele marathon en mijn marathon hartslag is 153. Hier zit ik binnen no time op en het voelt bijna alsof ik achteruit ga zo traag moet ik lopen om 153 te halen. Meestal zit ik rond de 159 - 162 en zelfs dan heb ik nog het gevoel dat ik traag loop. Ik loop nu 10 km in 1:02 en dan loop ik super ontspannen. Normaal gesproken loop ik 10 km in +/- 55 minuten (redelijk gemakkelijk) en mijn halve marathontijd (Egmond) is 1:56 en hiervoor was ik niet super goed getraind.
Als je een halve in 1h56 kunt lopen, dan zou je een 10km in 50 minuten moeten kunnen en de hele in 4h16.
Hoe snel loop je op hartslag 153? Dat zou ruim 6 min/km moeten zijn.
Laat het even weten, en welke gegevens heb je precies ingevuld om je schema te bepalen?
Groet,

Rob
Mieke Marijn

Bericht door Mieke Marijn »

Hoi Rob,

Ik ga binnenkort 10 km in 50 minuten proberen te lopen. Om eerlijk te zijn heb ik dat nog nooit geprobeerd! Ik loop meestal 55 min maar dat gaat me best gemakkelijk af.

Op een hartslag van 153 loop ik tussen de 6:06 en 6:08 km/u maar de laatste keer dat ik dit tempo liep was mijn hartslag hoger: 159. Mogelijk dat dit door de warmte kwam of door de krachttraining die ik doe. Ik heb mijn omslagpunt trouwens bepaald door in de sportschool op een loopband te lopen volgens de methode die op jullie website omschreven staat. De gegevens die ik heb ingevuld zijn een omslagpunt van 187 (hartslag van 190 bij 15 km/u) en 53 minuten op de 10 km. Ik denk dus dat ik deze sneller kan lopen maar dat heb ik tot nu toe nog nooit geprobeerd.

Denk je dat dit de juiste gegevens zijn op om verder te gaan?

Bedankt voor je reactie.

Groeten,

Mieke
RunningRob - Sportrusten

Hoi Mieke,

Interresant in dit geval is wat je hartslag was als je 10km loopt in 55 minuten.
Maar als ik je gegevens zo bekijk denk ik dat het inderdaad een stuk sneller kan,

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie