Op weg naar Stockholm...

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Melissa

Op weg naar Stockholm...

Bericht door Melissa »

Hoi,

Ik had hier een topic gepost (Omslaagpunt bepalen) maar kon geen reply meer posten (krijg steeds een foutmelding) daarmee doe ik gewoon nieuwe topic open.
Gisteren heb ik weeral een 10K voluit gelopen en voor de derde keer is het, op de seconde na, dezelfde tijd (1:07) en dezelfde hartslag (168hpm) als de 2 laatste keer. Hoe komt het dat ik zo goed als geen vooruitgang zie? Doe ik iets verkeerd?

Zoals gevraagd heb ik een loop gedaan deze week (tijdens vogels kijken) rond 7:25min/km. Het werd dus 6K, 7:17min/km, 159 hpm.

Morgen heb ik normaal een lange duurloop gepland van 14K maar ik ben aan het twijfelen of ik in de plaats geen lange intervallen zal doen. Wat denken jullie hiervan?

Zondag doe ik mee aan Rotterdam Urban Trail (ca 10K).

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Groetjes,
RunningRob - Sportrusten

Re: Op weg naar Stockholm...

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Melissa,

Dank voor je antwoorden.
Ik denk dat je trainingen op marathonhartslag aan de lage kant zijn. Als je deze eens op minimaal 140 (laag) en 145 (hoog) zou willen doen?

De intensieve training mag je echt intensief doen, dus wat mij betreft tegen je omslagpunt aan. Als je dit vervelend vind doe je deze als interval (b.v. 500 snel, 250 langzaam en dit een aantal keren).

Succes zondag in Rotterdam!

Met blijde groet,

Rob
Melissa

Bericht door Melissa »

Dankjewel voor de antwoorden!

Wat ik van plan ben te doen voor de rest van deze week is de volgende:
- intensief sessie vervangen door intervallen (of is het beter de lange duurloop vandaag te doen??)
- de lange duurloop van zondag (normaal 14K) op lage marathon hartslag vervangen door de Urban Trail (10K)

En vanaf volgende week opnieuw "normaal" trainen met de nieuwe waarden die je hebt gegeven.

Wat vind je hiervan?

Ook nog een vraag: ik vraag me af hoe het komt dat ik niet echt verbeter qua snelheid. Kan het zijn dat sommige mensen gewoon niet snel kunnen zijn? Heb ik mijn limiet bereikt?

Ik hoor het graag!

Groetjes
RunningRob - Sportrusten

Hoi Melissa,

Prima plan!

Het gebuert wel eens dat lopers blijven hangen op een bepaalde snelheid, en dit kun je doorbreken door anders te trainen.

Het beste gaat dit door dus 1 maal per week de grenzen op te zoeken en erover heen te gaan als dit lukt. Dus door een intensieve training of een interval.

Je limiet heb je nog niet bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen (behoudens medische redenen misschien) een 10km binnen het uur kan lopen.

Met blijde groet,

Rob
Melissa

Bericht door Melissa »

Hoi,

Voor maar nog maar iets meer dan 1 week voor de marathon. Ondertussen ben ik gaan trainen, zoals aangeraden, op een iets hoger hartslag en dat is beter. Ik heb ook de intensieve training vervangen door intervallen (15 min opwarmen + 10 x [500m snel gevolgd door 250m rust] + 10 min cool-down) en ik vind de intervallen heel goed voor mij. Ik voel me nog meer comfortabel, ga iets sneller ook zonder het te merken.

Vandaag is in principe mijn laatste duurloop (14K) maar ik vroeg me af of ik ze kan vervangen door een intervaltraining. Of kan ik nog 1 keer voor de marathon interval training gaan doen. Ik geef toe dat ik een beetje schrik heb dat het effect van de intervallen een beetje verloren gaat tegen marathondag (3juni) want laatste keer dat ik zo'n sessie heb gehad was vorige vrijdag (het zal dan 2 weken tussen staan). Wat zouden jullie aanraden?

Een andere vraag gaat over de 12 min training van de laatste week: hoe moet ik eigenlijk trainen dan? Rustig lopen? of echt knallen? En is dat dan zo goe dom zo weining te doen? Of mag ik bvb ook krachtoefeningen doen ofzo?

Alvast bedankt voor de antwoorden!!

Groetjes
RunningRob - Sportrusten

Hoi Melissa,

Waarschijnlijk komt mijn antwoord te laat: maar als je dat vertrouwen geeft mag je van mij een interval doen in plaats van een 14k training.

De 12 minuten training doe je op (lage) marathonhartslag.

Ik zou lekker gaan rusten de rest van de week, je lijf is er klaar voor, en die ene extra training zal daar niet veel aan veranderen. Het belangrijk dat je lijf goed uitrust zodat je alle energie spaart voor de marathon!

met blijde groet,

Rob
Melissa

Bericht door Melissa »

Nee, het was niet te laat: ik had beslist om die training om donderdagochtend te doen ipv woensdagavond (ik was ietsje te moe en had donderdag verlof). Ik heb dus gekozen om intervallen te doen. Bedankt voor de raad dus!

Ik ga dus lekker gaan rusten vanaf nu!

Voor de marathon, ik ben niet helemaal zeker dat ik me aan de gegeven hartslagen zal kunnen houden, zeker als ik zie dat ik dan veel te traag ben. Maar ik doe mijn best om jullie methode te volgen!!
RunningRob - Sportrusten

Succes! En laat even weten hoe het gegaan is :)

met blijde groet,

Rob
Melissa

Bericht door Melissa »

3 juni 2017: ik heb mijn 2de marathon gelopen, in Stockholm...

Ik had dus mijn training met sportrusten gevolgd. Training zelf ging best goed en verbazend genoeg, heb ik heel zelden een training laten vallen terwijl ik dacht niet de 4 trainingen per week te kunnen volgen, door de drukke agenda.

Ik ben helemaal geen snelle loper maar ik had me voorgenomen om te lopen zonder te stoppen, of in ieder geval, geen te lange pauzes. Ik had zelf water mee om niet te moeten stoppen aan de stations maar wel te drinken wanneer ik het wel wou.

Zo gingen de eerste 10K makkelijk; dit had ik zoveel keer gedaan! Dan nog tot 20K...het ging best goed. Ik voelde me goed, ik kon me goed concentreren, ik had mijn ademhaling onder controle, mijn hartslag hoewel hoog, bleef constant. Rond 21K, had ik het een beetje moeilijk maar ik kon doorzetten... Ik had niet verwacht dat het zo heuvelachtig ging zijn en in Belgie waar ik woon is er geen heuvel te zien! Maar ok, ik ging door tot rond 32K, dat is de 2de keer op de Vasterbron (de brug). Ik was moe, ik ben even gestopt...mentaal was ik zwakker aan het worden , ik heb me een paar keer afgevraagd waarom ik dit deed! Alles deed pijn, al mijn spieren waren gespannen. Ik heb een paar keer geprobeerd weer te lopen, maar het ging niet, het ging echt niet! Achteraf gezien, ik denk dat ik "de muur" aan het ontmoeten was! Maar ik moest nog 10K, ik moest gaan! Mentaal tegen mezelf gepraat om me te motiveren, en wat de pijn betreft, tja...ik heb gezegd dat ik NU moest lijden maar dat het straks, na de finish, nog lekkerder ging smaken! Een jongen kwam langs en ik begon op zijn tempo weer te lopen, we hadden dezelfde tempo, we hebben heel de brug op dezelfde tempo, naast elkaar gedaan, hij is echt mijn haas geweest voor de brug! En zo heb ik elke kilometer 1 per 1 gelopen tot aan de finish in het stadion!! Geweldig was het!!!

Ik heb in het algemeen heel veel gehad aan de ademhalingsoefening. Ik besef nu meer dan vroeger hoeveel onze ademhaling een invloed kan hebben op ons hartslag! Ik denk idd niet dat de methode helpt per se om sneller te lopen (hoewel ik 15min sneller ben geweest dan de vorige keer), maar comfortabel lopen is zeker een van de doel dat sportrusten helpt bereiken!

Dank jullie wel voor zo'n training, ik vond het een geweldig methode! Nu will ik werken aan mijn snelheid op 10K. Marathon zal ik wss ergens volgend jaar lopen (mss Rotterdam?) maar als ik nu zorg dat ik sneller een 10K loop, dan lijkt het me een goede doel! Hebben jullie dan voorstellen?

Weeral bedankt Sportrusten!

Groetjes!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Melissa,

Hulde! Gefeliciteerd!

Als je specifiek voor de 10k wilt trainen dan kun je dat in 3 trainingen per week doen.

Je zou het 10k schema kunnen doen, je kan ook zelf 3 keer in de week gaan trainen, 1 maal vogels kijken, een maal in D2 en 1 maal hoog D3 tegen je omslagpunt aan. Die laatste training zorgt ervoor dat je sneller wordt.

Succes!

met blijde groet,

Rob
Melissa

Bericht door Melissa »

Dankjewel!

Ik vroeg me af... hoe lang is dit login nog geldig? Ik zou wel leuk vinden hem nog te kunnen gebruiken, wetend dat ik in de toekomst jullie methode nog ga gebruiken...

Groetjes
RunningRob - Sportrusten

Hoi Melissa,

Je toegang tot de koffiehoek verloopt niet :D

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie