Zware Halve van de Haar

Plaats reactie
Dick Opmeer

Zware Halve van de Haar

Bericht door Dick Opmeer »

Afgelopen maandag de halve gelopen met Sportrusten. Dit ging goed tot 18 km daarna werd het zwaar en was ik flink verzuurd. Uiteindelijk gefinisht in 1:58:15 een minuut boven mijn PR.
De trainingsperiode heb ik als heel leerzaam ervaren. Na het volgen van een clinic, waar het omslagpunt werd bepaald met een veldtest, op 8 januari begonnen met het 100 dagen programma. Eerst was het enorm wennen aan de intensiteit en heb ik er voor gekozen iets langzamer te lopen om geen blessures te krijgen. Na verloop van tijd ging het wennen. Lopen op de diverse hartslagen heeft me meer inzicht gegeven. Tijdens een training liep ik simpel onder 50 min op de 10km; iets wat me nog niet eerder was gelukt. Ook het ademen is verbeterd en werkt ook echt, zoiets als schakelen in de auto.
Het 100 dagen programma heb ik voor 90% kunnen volgen, vaak met loopmaatje Marijke. Samen hebben we de clinic gedaan en elkaar kunnen motiveren tijdens het programma. We lopen in dezelfde loopgroep maar meestal is het programma niet te combineren, behalve af en toe de baantraining. Helaas werd Marijke vorige week geschept door een fietser. Resultaat gekneusde ribben en voor haar dus geen Halve van de Haar.
Na alle voorbereiding maandag vol goede moed aan de start. Beetje inlopen, oefeningen en natuurlijk rustig ademen. Voorgenomen achter een haas te starten om niet te snel te beginnen. Dit ging goed; prima hs; lekker tempo......Maar ja, wat ging er nou mis? Eigenlijk een klassieke fout; de haas liep een voor mij te hoog tempo. Dit ging tot 15 km (hs nog ok) daarna voelde ik dat het tempo te hoog lag. Toch probeerde ik aan te haken: Als die 1:55 toch eens zou lukken. Ik weet dat ik rustiger aan moet maar doe dat niet en ga op een hoop vanaf 18km. Daarna beperk ik de schade en wandel af en toe.

Of mijn volgende halve marathon weer met Sportrusten is weet ik nog niet. Zeker neem ik de lessen mee in mijn trainingen; vooral tijdens de duurlopen. Wat ik gemist heb waren veel trainingen bij de vereniging dat ga ik de komende maanden goedmaken. Al met al een waardevolle tijd! Mensen van Sportrusten bedankt voor het programma. Marijke bedankt voor je support! In het najaar weer een halve!
RunningRob - Sportrusten

Re: Zware Halve van de Haar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je verhaal!
Gefelciteerd met je prestatie! Hulde! :D

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie