Halve van de Haar

Plaats reactie
Fazantje

Halve van de Haar

Bericht door Fazantje »

Gisteren was het dan zover. Eindelijk aan de start van een halve marathon. Jarenlang naar uitgekeken, maar steeds door blessures op het laatste moment afgehaakt. Door middel van dry-needling werden de triggerpoints in de kuit steeds weer weggewerkt. De Dam tot Dam leek tot nu toe het maximaal haalbare. Tot dat mijn fysio vroeg of ik wel eens van het Sportrusten programma had gehoord. Nee dus! Toen ze het begon uit te leggen schoot me wel te binnen een keer gelezen te hebben over een man die de marathon in 3.30 liep op basis van een maximale trainings afstand van 14km. Ik zal niet de eerste zijn geweest die daarbij aan "gekkenwerk" dacht. Daar mijn wil om ooit een hele marathon te lopen groot is ben ik maar eens op het internet gaan kijken. Wel met het besef om eerst maar eens een paar keer de halve marathon te lopen. Uitkomend op de Sportrusten site was ik snel overtuigd dat het 100 dagen traject wel eens zou kunnen gaan werken. Vaak wil ik tijdens een training teveel en de manier waarop er over geschreven werd zou mijn gretigheid wat temperen. Het was eind januari dat ik een mailtje naar Sportrusten schreef met de vraag of het wel verstandig was voor een man van bijna 60 en een programma dat al een week of drie eerder van start was gegaan. De snelheid en manier van reageren van Maarten (1 van de neven) zorgde meteen voor extra motivatie. Ik heb me gelijk aangemeld en kreeg kort daarop het pakket met de 2 boeken thuis bezorgd. Was blij om op de kaft van 1 van de boeken te constateren dat ik in ieder geval 1 overeenkomst had met Marco van Basten. Beide zijn we blijkbaar niet van die lezers! Ben ook meer een doener. Maar naast het doen ook de boeken gelezen en daar voornamelijk uit geleerd dat je het niet moeilijker moet maken dan het is. Echter breng wel de discipline op om 4x per week te lopen. Aan de slag dus en dat betekende eerst eens de maximale hartslag proberen te bepalen. Dat gedaan via de zelftest waarbij ik uitkwam op de 170. Na een aantal weken dacht ik echter dat dit te hoog was aangezien ik tijdens de training moeite had om aan de gewenste hartslaghoogtes te komen. Besloten om toch een echte inspanningstest te doen. Met als bijkomend voordeel dat er ook naar de manier van ademhalen gekeken wordt. Uitslag hiervan gaf aan dat mijn maximale hartslag wat lager lag waardoor mijn omslagpunt op 164 uitkwam. Trainingen verliepen daarna een stuk prettiger. Wel liep ik drie weken geleden nog tegen een lichte kuitblessure aan. Dacht dat de Halve van de Haar aan mijn neus voorbij zou gaan, maar ook nu deden een paar naaldjes wonderen waardoor ik 2 weken voor de halve weer de training kon hervatten. Het snelle herstel zag ik mede als resultaat van het Sportrusten programma. Op 2de Paasdag was het dan zover. Ik was best gespannen. Niet zozeer voor de tijd en de afstand, maar wel of ik er blessurevrij doorheen zou komen. Die twijfel werd eigenlijk weggenomen door de fysiek die op het terrein bij Haarzuilens actief was. Uitgezwaaid door vrouw en dochter begon ik aan de iets meer dan 21km. Aardig achteraan oftewel met zicht op alle ballonnen. Dat vond ik achteraf wel een voordeel daar ik op gevoel de eerste km's kon maken. Dit gevoel bleek wel goed te zitten. De eerste ronde legde ik redelijk soepeltjes af en vroeg me wel af wanneer de man met de hamer zou komen. Leuke aan het parcours is dat degenen die voor jou komen je ook een aantal keren kunnen toejuichen. Dat helpt waardoor de man met de hamer wegbleef of achter mij aanbleef rennen en op een gegeven moment de moed opgaf. Uiteindelijk een paar balkonnetje ingehaald en zoals dat fraai heet een negative split gelopen oftewel een snellere tweede dan eerste helft van het parcours. Ik kwam dan ook blij en voldaan over de finish. Het kan dus toch, met max 10k training toch vrij makkelijk de halve marathon afleggen. Het was een pracht ervaring en nu op naar de halve van Amsterdam en wellicht ooit...... de hele marathon.
RunningRob - Sportrusten

Re: Halve van de Haar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Wat een mooi verhaal! Gefeliciteerd met je prestatie! :D

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie