Te hoge snelheid?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Koon

Te hoge snelheid?

Bericht door Koon »

Hi allemaal,

Ik loop nu ongeveer 2 weken met het schema en mij valt op dat ik vooral in het begin van mijn
trainingen redelijk vlot moet lopen om bijvoorbeeld mijn hoge marathonhartslag te halen.
Zo had ik afgelopen week een training op een hartslag van 179 over 6 km. De eerste kilometer liep ik in 16.6 km/h en de tweede in 15.3 km/h, waarna pas in de vierde kilometer mijn snelheid rond een stabiele 14 km/h lag.
Moet ik in de trainingen gewoon stevig lekker doorlopen en zorgen dat ik die hartslag haal of net als op de marathon straks heel rustig naar die hartslag toelopen? (Ik ben namelijk niet van plan om de marathon te beginnen met een kilometer in 3:37 ;) )
Persoonlijk denk ik dat het gewoon onderdeel van het schema is om zo intensief te lopen, maar ik weet het niet echt zeker, dus bij deze vraag ik het.

Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: Te hoge snelheid?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Koen,

Begin inderdaad wat rustiger, dus laat de hartslag rustiger oplopen, dat mag 1 of 2km duren. Juist bij de marathon is het zaak niet te snel te starten, en te te ver boven te marathontempo te lopen, om te voorkomen dat je gelijk je energiesnelle suikers verbrandt.

met blijde groet,

Rob
Koon

Re: Te hoge snelheid?

Bericht door Koon »

Hoi Rob,

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord!

Groet,

Koen
Plaats reactie