Meer km in een kortere tijd met vogels kijken

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Grenzen verleggen

Meer km in een kortere tijd met vogels kijken

Bericht door Grenzen verleggen »

Hoi,

Ik ben druk bezig met het volgen van het schema en dat bevalt heel goed. Toch bgrjp ik niet dat ik in dezelfde tijd met vogels kijken een langere afstand loop dan in duur 2. Hoe kan dit? Loop ik dan te hard in duur 2? Iemand een idee?
Anoukje

Re: Meer km in een kortere tijd met vogels kijken

Bericht door Anoukje »

Ik loop ook harder tijdens het vogels kijken dan tijdens de duurlopen op marathonhartslag. Mijn hartslag is tijdens het vogels kijken ook iets hoger. Sterker nog, die is zo ongeveer gelijk aan mijn 'intensieve' training.

Volgens mij komt dat omdat ik niet zo heel snel ben (10 km in 55:30, omslagpunt 168) en daardoor dus heel langzaam moet lopen om mijn hartslag laag te houden. De duurlopen zijn daardoor meer vogels kijken dan het 'echte' vogels kijken.

Toch klopt het volgens mij wel. Gewoon lekker blijven lopen op je gevoel, tijdens het vogels kijken.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
Grenzen verleggen schreef:Toch bgrjp ik niet dat ik in dezelfde tijd met vogels kijken een langere afstand loop dan in duur 2. Hoe kan dit? Loop ik dan te hard in duur 2? Iemand een idee?
Anouk slaat de spijker op zijn kop :)
Ik neem aan dat je voor de halve of de hele traint? In dat geval train je namelijk op wedstrijdhartslag en dat hoeft niet altijd in duur 2 te liggen. Afhankelijk van of het de hele of de halve is en je 10km tijd kan dit dus anders zijn. Iemand die snel is zal dus ergens in duur 3 aan het trainen zijn, maar bij een ander kan het best laag duur 2 zijn.

Vogels kijken doe je op gevoel, en bij de een zal dit dus in duur 2 zijn, bij de ander misschien hoog d1 of laag d3.

met blijde groet,

Rob
Grenzen verleggen

Nee ik train voor de 10km. Ben een beginnende loper! Wil wel na de 10km voor de halve marathon gaan trainen. Die staat ook nog op mijn lijstje net als een marathon.
RunningRob - Sportrusten

Duidelijk, dan komt mijn vorige antwoord misschien wat onduidelijk over, alhoewel de laatste zin nog steed klopt ;)

Hoe is je omslagpunt bepaald? Als je op je gevoel rustig vogels kijkt en dit blijkt sneller te gaan dan in D2, je omslagpunt hoger zal zijn dan je nu hebt bepaald. D2 mag namelijk best enigzins intensief aanvoelen. Vandaar dus mijn vraag hoe je omslagpunt bepaald is.

Met blijde groet,

Rob
Grenzen verleggen

Hoi Rob,

Om eerlijk te zijn heb ik het omslagpunt gebruikt wat ik bij de eerste keer 100 dagen heb gebruikt. Misschien moet ik dat aanpassen. Ik heb wel het nadeel dat ik het programma niet buiten kan doen maar op een loopband en dat is toch heel anders.
RunningRob - Sportrusten

Hoi,

D2 is gewoon een lekker tempo, het moet niet te gemakkelijk aanvoelen maar je moet nog wel rustig kunnen ademhalen en het gevoel hebben het lang vol te kunnen houden. En het is dus wat sneller dan vogels kijken. Als je dat gevoel hebt dan train je in D2.

Mocht je het gevoel hebben dat het toch niet klopt zou je je omslaggpunt opnieuw kunnen bepalen.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie