Wel of geen zooltjes in schoen?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Anoukje

Wel of geen zooltjes in schoen?

Bericht door Anoukje »

Even een praktische vraag: ik heb laatst nieuwe schoenen gekocht.
Toch weer een neutrale schoen, terwijl ik hiervoor licht corrigerende had. Ze lopen op zich prima.

Maar in de winkel adviseerden ze van die stevige zooltjes, waardoor je voet niet in kan zakken. Schijnt nodig te zijn voor lange afstanden.
Het voelt nogal stijf, minder soepel dan de originele zooltjes die bij de schoen horen. Dus ik geloof wel dat het extra stevigheid biedt.
Maar aan de andere kant gaat het misschien na verloop van tijd irriteren. Je schoenen voelen ook iets krapper door die zooltjes.

Ik loop nu maximaal 13 km, dus dat is niet echt representatief voor hoe het tijdens de marathon zal zitten. Gedurende die 13 km zit het wel oké.

Is dit een kwestie van wennen en inlopen?
Of moet ik toch een keer een halve marathon er op lopen om te kijken hoe dat zit?
RunningRob - Sportrusten

Re: Wel of geen zooltjes in schoen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anouk,

Dit is nieuw voor mij, inlegzolen bij hardloopschoenen (behalve dan door een podoloog aangepaste schoenen...)

Op de allereerste plaats geldt altijd dat de schoenen lekker moeten zitten, dus dat is denk ik even uitproberen met en zonder zooltjes. En dat kun je natuurlijk ook prima voelen op een 13km training.

De zooltjes horen mij een beetje aan als een verkooppraatje. Het lijkt mij dat je juist een zo soepel mogelijke schoen wilt hebben? En anders zouden de schoenfabrikanten deze stevigheid toch standaard aanbrengen in hun schoenen?

Maar dit is mijn interpretatie, als er sportrusters zijn die er anders over denken hoor ik graag!

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie