Welke hartslag loop ik tijdens DE wedstrijd.

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
AstridRent

Welke hartslag loop ik tijdens DE wedstrijd.

Bericht door AstridRent »

Hoi, ik heb gisteren mijn 3e 10 km voluit gedaan. Deze ren ik met de HF van mijn omslagpunt gemiddeld.

Ik volg het 100 dagen programma voor de halve marathon met als doel 10 EM te lopen op 5 februari in Apeldoorn.

Ik vraag mij af op welke HF ik het evenement zal lopen. Diverse berichten op het forum m.b.t. een hele of halve marathon zeggen: beginnen op je marathonhartslag laag (152) en dan opbouwen naar marathonhartslag hoog (157). Maar mijn 10km wedstrijden loop ik dus op een gemiddelde HF 173! Dat is een stuk hoger dan die marathonhartslag hoog maar 10 EM is ook wel een stuk langer dan 10 km maar korter dan een halve marathon.

Wat adviseren jullie qua hartslag opbouw/gemiddelde voor die 10 EM? Ik ben geen snelle loopster dus ik doe over een 10 EM langer dan sommige lopers op de halve marathon ;-) en het is een heuvelachtig parcours in de eerste 8 km zitten 110 hoogtemeters dus daar gaat mijn hartslag sowieso al van omhoog.

Groet, Astrid
RunningRob - Sportrusten

Re: Welke hartslag loop ik tijdens DE wedstrijd.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Astrid,

Het advies is inderdaad te beginnen op halve marathonhartslag laag en dan deze op te laten lopen tot halve marathonhartslag hoog. Na de 17e km loop je op gevoel en mag je nog versnellen. Je mag wat mij betreft wel wat hoger gaan zitten met de hartslagen, omdat de afstand wat korter is maar dan zou ik hier ook op gaan trainen.
Dus dan verhoog je al je trainingen met een paar slagen.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie