Hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
PvdElst

Hartslag

Bericht door PvdElst »

Ik begin oudejaarsdag aan mijn 100 dagen.

Nu heb ik gister met de Rotterdam Running Crew gelopen en vorige week de bruggenloop.
Wat mij opvalt is dat mijn hartslag heel snel oploopt. Dus ook met relatief laag tempo.
Is dit iets waar mijn lichaam aan moet wennen?

Nu heb ik wel anderhalve week griep gehad begin December en is het wellicht te linken hieraan maar wil toch even jullie mening.
Doel is om marathon uit te lopen, tijd zien we wel tijdens de trainingen.

Nu ook wat last aan zijkant van mijn knie dus ga ook even kijken voor sportzooltjes.

Ik hoor graag jullie mening.

Ik heb een screenshot maar kan deze niet toevoegen. Hierin staan hartslag en tempo in 1 grafiek
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi P,

In het begin van de 100 dagen beginnen we met uit te leggen hoe je je hartslag kunt beinvloeden met je ademhaling.
Je krijgt hierover een aantal mailtjes met wat oefeningen die je kunt doen in rust en later ook tijdens het lopen.

Ik denk dat je hier wel wat aan zult hebben om je "probleem" op te lossen.

Mocht je hier dan nog vragen over hebben dan hoor ik het graag!

Met blijde groet,

Rob
Odeke

Bericht door Odeke »

Hallo,

Net mijn schema aangemaakt en ik begin morgen ;-)
Het valt me op dat de aangegeven hartslagen voor mijn doen vrij laag zijn (144/153). Bij die hartslagen loop ik nu in trainingen
een flink stuk langzamer dan het tempo dat ik in mijn laatste (en eerste) marathon liep. Klopt dat?
Groet Odeke
Busschops

Bericht door Busschops »

Hallo Odeke,

ik ben gisteren begonnen en herken dit wel. Ik moest 10k op hartslag 140 lopen en voor mijn gevoel was ik aan het sjokken.
Tempo lag dus veel lager dan normaal maar volgens mij is dit juist de bedoeling om daarmee te trainen je energie uit de langzame vetten te gaan gebruiken. (Tenzij ik t mis heb natuurlijk ;)

Succes met je schema.

gr. Tim
Saskia B

Bericht door Saskia B »

Mijn tempo ligt juist hoger dan normaal...
Maar het klopt wel ongeveer met het tempo waarin ik vgs het boekje (de marathonrevolutie) mijn marathon zou kunnen lopen
Odeke

Bericht door Odeke »

Toch heb ik het idee dat de hartslagen in het schema nu aan de lage kant zijn: dacht dat de trainingen volgens dit schema juist best wel pittig hoorden te zijn. In de eerste training van het schema de hartslag netjes op 146 weten te houden, maar liep dan ook bijna een minuut per km langzamer als tijdens de marathon. In deze marathon lag mijn hartslag gemiddelde ook ruim 20 slagen hoger, nl 177 ipv de nu opgegeven 144-153. En in de hm's die ik heb gelopen was mijn hartslag gemiddeld steeds rond de 170-174. Kan iemand me hiermee helpen? Ik heb mijn omslagpunt geschat adhv een voluit gelopen 10km (172 daar), misschien is dat niet het juiste getal? Hoor het graag!
RunningRob - Sportrusten

Hoi lopers,

We krijgen regelmatig vragen van lopers die het gevoel hebben (erg) langzaam te lopen op marathontempo.
Er kunnen een aantal redenen zijn:
De meest voordehand liggende reden is dat je moet wennen aan het lopen op de gegeven hartslag. Je moet er rekening houden dat je het tempo 42 kilometer moet volhouden. Je zult merken dat je gedurende de 100 dagen sneller gaat lopen op deze hartslag.

Verder kan het zijn dat je niet echt maximaal bent gegaan bij het bepalen van je omslagpunt. Dus bij de 10km loop of tijdens de veldtest. Er zal dan een te lage marathonhartslag uitrollen. Er is een groep lopers die namelijk de neiging heeft hetzelfde tempo te lopen. Dus die lopen dan ook een halve marathon minuten sneller dan je op grond van hun 10km tijd zou verwachten.

Houd er ook rekening mee dat de “vorm van de dag” meespeelt. Ik merk bij mijzelf dat het verschil tussen twee trainingen op dezelfde hartslag rustig 20 seconden per km kan zijn. Het tijdstip van de training, of je wel of niet gegeten hebt, hoe druk het was op het werk speelt, allemaal mee…

Normaal gesproken moet je als je loopt op je marathonhartslag ook ongeveer het tempo lopen dat overeenkomt met het tempo dat je tijdens de marathon denkt te gaan lopen. Raak niet gelijk in de stress als dit na 1 training niet blijkt te kloppen, maar als je consequent onder je marathontijdsnelheid loopt dan train je wellicht toch op een te lage hartslag.

De trainingen voor de halve marathon worden als pittig ervaren, de training voor de hele marathon worden als pittig ervaren voor ervaren marathonlopers die relatief snel zijn op de marathon. Het gros van de lopers loopt ontspannen op marathonhartslag. Mijn ervaring is dat ze (iets) pittiger worden gedurende de 100 dagen omdat je steeds sneller wordt op marathonhartslag.

Als je al een marathon hebt gelopen, dan is je hartslag op deze marathon een goede richtwaarde mits je deze redelijk vlak hebt gelopen (dus niet helemaal stuk bent gegaan aan het einde). Ik zou dan het gemiddelde van de eerste 30km nemen als “marathonhartslag”.

Met blijde groet,

Rob
Saskia B

Bericht door Saskia B »

Beste Rob,
Nu heb ik toch nog een vraag. Als jij spreekt over de marathonhartslag, waarin je ongeveer in het tempo vd marathon zou moeten lopen, heb je het dan over de lage of de hoge marathonhartslag? Bij mij zelf lijkt het om de lage marathonhartslag te gaan.
RunningRob - Sportrusten

Dat klopt wel, de instructie voor het lopen van de marathon is namelijk:

De variatie in hartslagen in je training is ook de variatie die je straks hebt in hartslagen tijdens de marathon.

Je begint de marathon op je laagste marathonhartslag uit je schema. Tot 30 kilometer loopt je hartslag langzaam op naar je hoogste marathonhartslag uit je schema.

Vanaf kilometer 30 kun je de hartslagen loslaten. Je intensieve trainingen zorgen ervoor dat je ook de laatste 12 kilometer je tempo kunt vasthouden, je hartslag zal wat verder oplopen.

Met blijde groet,

Rob
Saskia B

Bericht door Saskia B »

Dank je wel Rob, duidelijk.
En leuk om eens opdezelfde manier met het lopen bezigste zijn. Ben heel benieuwd naar het resultaat!
Groet, Saskia
Odeke

Bericht door Odeke »

Nog dank voor de heldere en uitgebreide reactie Rob! Ik heb mijn omslagpunt nu hoger ingesteld (nog steeds een schatting op basis van een veldtest waarbij de hartslagmeting bij de laatste 2 versnellingen helaas niet gemeten heeft, maar goed, heb de hartslagen van daarvoor handmatig wat verder doorgetrokken). Nu voelen de trainingen goed aan en klopt de snelheid naar mijn idee ook beter.

Wel liggen de hartslagen nog steeds flink lager (ongeveer 20 slagen) dan mijn hartslagen die ik bij mijn vorige HM's (meerdere) en Marathon (1x) gelopen heb, maar rondom die hartslagen alles gaan trainen zou wel erg intensief worden denk ik :)
RunningRob - Sportrusten

Hoi Odeke,
Odeke schreef:Wel liggen de hartslagen nog steeds flink lager (ongeveer 20 slagen) dan mijn hartslagen die ik bij mijn vorige HM's (meerdere) en Marathon (1x) gelopen heb, maar rondom die hartslagen alles gaan trainen zou wel erg intensief worden denk ik
Kijk maar even hoe het gaat de komende weken. Als je merkt dat je tempo op marathonhartslag beduidend lager ligt dan je verwachte marathontempo, trek dan nog eens aan de bel.

Succes!

met blijde groet,

Rob
Odeke

Bericht door Odeke »

Hoi Rob,

Ik zit alweer op 3/4 van het schema en de trainingen gaan lekker. Ik blijf het wel lastig vinden om de hartslag tijdens een training laag te houden, hij kruipt zo halverwege toch stiekem steeds een beetje hoger. Maar aan de andere kant gaat mijn snelheid bij dezelfde hartslag wel omhoog richting het tempo waarop ik uiteindelijk de marathon zou willen (en kunnen volgens jullie tabel) lopen, tevreden dus.

Wel blijf ik de vraag houden hoe mijn marathonhartslag met dit schema (150/155) zich nou verhoudt tot mijn hartslagen bij mijn eerdere marathon en halve marathons. Benieuwd hoe jij dit ziet. Bij evenementen (zowel 10k als 21k als 42k) ligt mijn hartslag steeds tussen de 170 en 177; het lijkt zelfs hoe langer de afstand, hoe hoger hij wordt (marathon 177, 10kms tussen 170-176 en halve 174-176). Dit klopt natuurlijk niet met het sportrusten-verhaal waarbij de hartslag juist lager wordt bij een lange afstand..:) . Hartslagen lopen ook meestal in het begin al snel op en blijven dan zo hoog, klein beetje oplopend nog naar het einde toe.

Concreet is eigenlijk mijn vraag: mijn omslagpunt heb ik in dit schema gezet op 176, gebaseerd op een 10k-voluit. Trainingstijden die ik dan loop passen goed, dus lijkt me prima. Alleen; theoretisch kan het neem ik aan toch niet zo zijn dat een gemiddelde marathon-hartslag hoger ligt dan mijn omslagpunt? Oftewel; ik vermoed dat mijn 10 kms voluit stiekem toch niet helemaal voluit waren, deel jij dat? En eigenlijk best geruststellend dat ik weet dat ik heel lang op ruim boven de 170 kan lopen, dan is het ook niet zo erg als mn hartslag zou oplopen tijdens de marathon, toch?
RunningRob - Sportrusten

Hoi Odeke,

Ik denk dat je een typsich voorbeeld bent van een loper die altijd hetzelfde tempo loopt, of je nu een 10k loopt of een halve marathon, je tempo is hetzelfde. Vandaar dat ook je hartslag op de marathon hoger kan zijn: je loopt dan meer op vetverbranding en daar hoort een hogere hartslag bij.

Dit betekent twee dingen:
- Je kan veel sneller op de 10k (en de halve)
- Je marathonhartslag is dus ook hoger dan 150/155

Ik zou wel niet veel meer veranderen aan je trainingen, je zou wel bijvoorbeeld 5 slagen hoger kunnen gaan trainen.
Wel zou ik de intensieve training voluit proberen te lopen. En kijk dan eens dat je boven je 10k tempo kan lopen. Dan wen je ook aan dat tempo en dan zou je na de marathon daar eens op kunnen focussen :)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het,

met blijde groet,

Rob
IrmaS

Bericht door IrmaS »

Mijn trainingen doe ik nu een paar weken in de heuvels van de Bourgogne. Heerlijk, maar dat heeft invloed op mijn hartslag. Vooral heuvelop gaat de hartslag omhoog, die ik vervolgens bij de afdaling niet zodanig omlaag krijg dat mijn gemiddelde is zoals die moet zijn. De 137 werd 146 gemiddeld over 12 km. Bij een, naar mijn idee, laag tempo. Moet mijn tempo toch nog lager?
RunningRob - Sportrusten

Hoi Irma,

Blijft een moeilijk in te schatten. Als het echt steil omhoog en omlaag gaat blijft het moeilijk om je hartslag constant te houden, wat je ook doet. Ik zou me er niet al te druk over maken.

Wat mij wel altijd geholpen heeft in heuvelachtige omgevingen is je stapfrequentie lekker hoog te houden, en dan kleine stapjes omhoog en grote stappen naar beneden. Dat maakt het regelen van je hartslag makkelijker. Maar zoals gezegd als het echt op en neer gaat blijft het lastig ;)

met blijde groet,

Rob
IrmaS

Bericht door IrmaS »

Dank voor je tips Rob. Het is overigens wel heerlijk om in zo'n landschap in alle rust te trainen. Voortdurend vogels kijken...
Plaats reactie