Vragen over schema en hartslag

Plaats reactie
Rene V

Vragen over schema en hartslag

Bericht door Rene V »

Ik zit inmiddels in week 4 van de 100 dagen en zit met een paar vragen, waar ik in het forum niet zo snel antwoord op kan vinden:

1) Is het voldoende als ik 3x per week train? Er is in sommige van jullie teksten sprake van 4x per week, terwijl op andere plekken (zoals de plakkertjeskalender) gesuggereerd wordt dat 3x per week voldoende is.

2) Als 3x per week trainen goed genoeg is, kan ik dan het beste de 'vogeltjes kijken' training laten schieten, of beter een andere?

3) Mijn omslagpunt kwam uit op 171 toen ik tijdens de veldtest in jullie workshop mijn hartslag mat met een Fitbit Charge HR. Begin december ben ik overgestapt op een Garmin Forerunner 235 en die kwam op 175 uit toen ik de test nog eens herhaalde. Ik heb toen mijn omslagpunt in het schema aangepast naar 173 (halverwege beide metingen). Is dat verstandig, of kan ik beter vasthouden aan de oorspronkelijke 171? Maken 2 hartslagen meer of minder überhaupt iets uit voor de training?

4) In mijn schema moet ik de lange afstanden op 143 resp. 148 bpm lopen. Welke van de twee richtgetallen is de werkelijke marathonhartslag, waar ik tijdens de marathon op moet lopen?

5) Mijn rusthartslag fluctueert behoorlijk, de ene dag kan hij 43 bpm zijn en de volgende dag richting 60 bpm sinds ik deze met de Garmin Forerunner 235 bijhoudt. De Fitbit Charge HR liet veel minder fluctuatie zien, meestal maar 1 of 2 bpm verschil per dag. Het lijkt erop dat Garmin en Fitbit heel verschillende algoritmen gebruiken om de rusthartslag te bepalen, want als ik ze tegelijk draag, geven ze vrijwel identieke hartslagwaarden in rust en bij matige inspanning. Wat is jullie ervaring, kan je rusthartslag inderdaad behoorlijk fluctueren of zou hij redelijk constant moeten zijn van dag tot dag?
Laatst gewijzigd door Rene V op 03 jan 2017, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
RunningRob - Sportrusten

Re: Vragen over schema en hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rene,

1) Als je traint voor de marathon of de halve marathon train je 4 keer per week. Het schema voor de beginners en de 10km lopers bestaat uit 3 trainingen in de week.

2) Als je naast het hardlopen nog een andere sport doet, mag je de "vogels kijken" training laten schieten en op die dag je andere sport doen. Anders ga je gewoon vogels kijken :) . Iedere training heeft zijn nut, en als je de training zou kunnen laten schieten zouden we hem niet in het schema opnemen :D

3) Prima als je de middenweg kiest. Een verschil van een paar hartslagen heb je al gauw. En twee hartslagen meer of minder voor een training maakt een minimaal verschil.

4) Beide :D Je start op je lage hartslag, en gedurende de marathon loopt deze dan langzaam op naar je hoge marathonhartslag. De laatste kilometers loop je op je gevoel, en kun je nog hoger in hartslag gaan als je voelt dat dit er nog inzit.

5) Je rusthartslag is normaal gesproken zeer constant. Belangrijk is wel dat je deze iedere keer meet op dezelfde tijd en onder dezelfde omstandigheden. Als je deze met de hand meet dan kun je bijvoorbeeld voor het opstaan enkele minuten je hartslag meten, de laagste hartslag die je meet is dan je rusthartslag. Als je dit iedere dag doet dan zul je zien dat deze vrijwel iedere dag hetzelfde is. Als je rusthartslag meer dan 5 slagen boven de normale waarde zit, dan is er wat aan de hand.

Met blijde groet,

Rob
Rene V

Bericht door Rene V »

Beste Rob, dank voor je heldere antwoorden!
Corina Branderhorst

Bericht door Corina Branderhorst »

Ik ben vandaag gestart met de 100 dagentraining voor de marathon van Rotterdam. Mijn volgende trainingen zijn op de dinsdag en donderdag en op zaterdag 'vogels kijken'.
Via Sportrusten heb ik een schema gekregen maar die sluit niet aan bij mijn trainingsdagen. Bovenstaande trainingsdagen passen mij beter. Is het mogelijk een leeg schema te krijgen wat ik zelf a.d.h.v. het schema van Sportrusten kan invullen?

Gr
Corina
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Corina,

Bedoel je het online schema? Of via de mail gekregen?

Met blijde groet,

ROb
Plaats reactie